Leikkiä lapsen terveydellä

Kirjoitin muutama viikko sitten suosituista kuminauhakoruista.

DSCF9210
Kumpparikorumme joutuivat jäähylle kunnes selvitän, ovatko nämä kyseiset lenksut ok

Kumilenkkipakkausta lapselle avatessani, tuhahdin mielessäni sanalle kuminauha. Nimi on valetta. Ei kumilenkkejä enää tehdä luonnonkumista. Lenkurat valmistetaan silikonista tai kumia halvemmasta muovista, jonka ominaisuuksia muokataan kemikaaleilla.
Lukija lähetti minulle Facebookiin-viestin, jossa oli linkki Brittiläisen nettilehden sivulle. Jutussa kerrotaan, että joissain kuminauhakorutavikkeissa on 500-kertaisesti turvamääräykset ylittäviä pitoisuuksia ftalaatteja eli PCV-muovin pehmentimiä.
Lain mukaan lelussa saa olla ftalaatteja alle 0,1% pehmennetyn muovin painosta, sillä ftalaattien tiedetään olevan hormonihäirtitsijöitä. Tämän lisäksi on useat tutkimukset toteavat, että kodin pölyn ftalaattipitoisuuden ja lasten astman välillä on yhteys.
Muun muassa näiden tutkimusten takia, haluaisin lasten leikkivän leluilla, jotka eivät sisällä vaarallisia pehmintimiä. -Mahdoton toive! Leluvirtaa sukulaisilta, tuttavilta, meiltä vanhemmilta ja joulupukilta on mahdotonta estää.
DSCF9491
Ftalaatteja on lelujen lisäksi muissakin tuotteissa, joiden kanssa ollaan kosketuksissa päivittäin, kuten rakennus- ja sisustusmateriaaleissa (etenkin muovimatoissa), pinnoitetuissa kankaissa, kuravaatteissa, vaatteiden printeissä, kelmuissa, sairaalatarvikkeissa (jopa keskosten hoidossa käytetyissä sairaalatarvikkeissa), kosmetiikassa (etenkin hajuvesissä), maaleissa, painoväreissä…
Lelulain mukaan lelujen sisältämät kemikaalit eivät saa vaarantaa lasten terveyttä. Lelujen kemikaaliturvallisuus on laeista huolimatta valmistajan vastuulla, sillä markkinoille tulevia leluja testataan laboratorioissa vain pistokoemaisesti. Näin ollen vain murto-osa leluhyllyn tuotteista on tutkitusti turvallisia!
Tukesin sivuilla kerrotaan, että vuonna 2014 Euroopassa laboratorioiden syynissä jäi kiinni enemmän vaarallisia leluja kuin vuonna 2013. Myös raskasmetalleja on löydetty edellisvuosia enemmän. Huolestuttavaa!
Rakennusten terveellisyyttä tutkiessani olen huomannut, että ongelma on kemianteollisuuden nopea tuotekehittely. Esimerkiksi muovimattojen pahamaineinen 2-EH on korvattu uusilla kemikaaleilla, jotka aiheuttavat yhtälailla oireita, mutta tuoteselosteeseen voidan hyvällä omallatunnolla merkitä ei sisällä 2-EH:ta.
Pelkään että lelujen ja lastenhoitotarvikkeiden kemikaalien kanssa käy samalla tavalla. Vanhemmat ostavat tyytyväisinä tuotteita, jotka ”eivät sisällä BPA-ta” – vaan jotain sitäkin vaarallisempaa.
Tutkimustieto näiden vastakehitettyjen yhdisteiden terveysvaikutuksista tulee vasta kun tuote on jo markkinoilla. Esimerkiksi ftalaattien vaikutuksen tutkiminen ihmiskehossa on vaikeaa. Jotkin vaikutukset voivat tulla esiin vasta vuosikausien altistuksen jälkeen. Sekä tutkijat, lait ja niiden valvonta ovat aina pari askelta – tai vuosikymmentä – kemikaalitehtailijoita jäljessä.
DSCF9484
Musta muoviankka ja luonnonkumiset lajikumppanit

Areenassa vielä viikon ajan katseltavissa olevassa jutussa sanotaan, että ”Lelujen tuvallisuuden viimeinen vartija on aina lapsen vanhempi”. Videossa on asiallista tietoa ja hyviä neuvoja, kannattaa siis katsoa. Tässä muutama vinkeistä omieni lisäksi:
Ilmanvaihto
Tiedän työni puolesta, että monissa kodeissa on puutteelinen ilmanvaihto, eli ilma ei vaihdu tarpeeksi. Lelujen sisältämät kemikaalit haihtuvat sisäilmaan ja siirtyvät ihmiseen muun muassa hengitysteiden kautta. Oikein mitoitettu, toimiva ilmanvaihto auttaa pitämään sisäilman kemikaalipitoisuuden kohtalaisena, vaikka huoneessa olisikin ”myrkkyleluja”.
Tehokas ilmanvaihto ei kuitenkaan auta siinä vaiheessa kun lelua imeskellään tai pidetään ihokontaktissa. Kemikaalit kun imeytyvät myös ihon läpi..
Määrä
Lelujen määrän pitäminen kohtuullisena on helpoin keino pitää huoneen sisäilman kemikaalipitoisuus terveellisenä. Jos leluja on paljon, kannattaa osa viedä välillä varastoon.
Lelujen laatu
Tämä oli minulle aivan uutta. Kuluttajalla on oikeus tietää, sisältääkö tuote mahdollisesti vaarallisia aineita. Kysy siis valmistajalta, millaista muovia leikkikalu tai lastenhuitotuote on ja sisältääkö se erityistä huolta aiheuttavia aineita. Kuluttajalla on oikeus saada tieto 45 päivän kuluessa.
Joutsenmerkityt leikkikalut ovat turvallinen valinta. Joutsenmerkityissä leluissa ei saa olla ympäristölle eikä ihmisille vaarallisia aineita.
Myös esimerkiksi ABS-muovista valmistetut lelut, kuten Legot, ovat turvallisia kemiallisen koostumuksensa puolesta. Kovat muovilelut ovat yleisesti ottaen parempia kuin pehmeät muovilelut, kovat leluthan eivät sisällä pehmentimiä. Paitsi että…
kuvittelin tämän aistinvaraisen arvion pätevän myös varsin kovilta tuntuviin Playmobileihin, joita meillä on laatikkokaupalla. Hieman googlailtuani löysin tämän jutun, jossa mainitaan Playmobil-lelut. Lähetin kyselyn asiakaspalautteeseen ja sain pian sähköpostiini vastauksen, että ennen tammikuun 2013 jälkeen valmistetuissa, alle kolmivuotialle tarkoitetuissa Playmobil-leluissa, ei ole käytetty bisfenoli-A:ta.
Viestissä Playmobil-asiakaspalvelija kertoi, että yritys pyrkii tulevaisuudessa valmistamaan myös yli kolmivuotialle suunnatut lelut ilman BPA:ta. Tämähän tarkoittaa että… Playmobileissa on BPA:ta!
Mitä tästä opin: tuotteesta on todella vaikea päätellä päälle päin, mitä se sisältää. Siispä kannattaa kysyä suoraan valmistajalta.
Lelujen huolilista

  • Myös muut lastenhuoneen tavarat, esimerkiksi jumppapallot, voivat sisältää suuria määriä muovin pehmintimiä.
  • Osta mieluummin brändituotteita kuin halpoja muovileluja. Tämä ei ole täysin aukoton teoria, mutta suurilla brändeillä on sentään maine varjeltavanaan. Todennäköisesti suurilla brändeillä on myös enemmän tietoa muovitekniikasta ja vaarallisista pehmentimistä. Tämä on ehkä toiveajattelua.
  • Älä anna leluksi elektroniikkaa, jota ei ole tarkoitettu lapsille. Laitteet kuten kaukosäätimet, kamerat ja muut laitteet sisältävät palonestoaineita.
  • Pyyhekumit sisältävät erittäin paljon ftalaatteja ne jopa ”syövyttävät” PVC-muovia. Pyyhekumeja ei kannata hamstrata. Lapselle voi opettaa, että kumia käytetään vain kun sitä tarvitaan.
  • Antiikkilelut eivät ole turvallisia, käpylehmiä lukuunottamatta.
  • Ennen 2000-lukua valmistetut tuoksuvat muovilelut kuten vauvanuket ovat myrkkypommeja. Tuoksuvat lelut eivät onneksi ole olleet koskaan kovin suosittuja Suomessa. (Itse kyllä olen lapsena nuuhkutellut auringossa ruskettuvaa nukkevauvaa, joka tuoksui todella makealle muoville. YÖK!)
  • Ennen vuotta 1978 valmistetut pikkuautot ja muut metallilelut voivat sisältää lyijyä tai PCB-yhdisteitä
  • Myös metalliset leikki- ja rihkamakorut sekä amuletit voivat sisältää lyijyä
  • Vanhat puulelutkaan eivät ole turvallisia! Ennen 80-lukua valmistetut puulelut on voitu maalata lyijyä tai PCB-yhdisteitä sisältävällä maalilla.
  • Myös uudenvuoden tinat ja tinalelut sisältävät lyijyä. Lyijymyrkytyksen voi saada imeskelemällä lyijypitoista lelua tai esinettä. Lyijy imeytyy myös ihokontaktissa.

DSCF9495
Lelulaatikosta löytyi mahdollisesti lyijyä sisältävä pikkuauto

Jos epäilet, että jokin lelu on mahdollisesti vaarallinen, ensimmäinen ajatus on varmaankin päästä siitä eroon. Mutta ethän laita pahaa kiertämään? Älä anna vaaralliseksi epäilemiäsi leluja kiertoon tai kirpputorille myytäväksi. Vaaralliset lelut kuuluvat roskikseen – tai vaaralliseen jätteeseen (ent. ongelmajäte).
Lasten terveydellä ei saa leikkiä.

34 Comments

  1. rosa
    3.2.2015

    Mä olen yrittänyt välttää muovisia leluja, jostain niitä kumminkin tulee (lahjaksi) yleensä. Barbie taitaa olla ainoa ”pehmeää” muovia oleva, toistaiseksi.
    Hiljattain näin jossain artikkelin siitä, että BPA:n mm tuttipulloissa korvannut kemikaali (jonka nimeä en tietenkään muista) olisikn vielä edeltäjäänsäkin haitallisempi 🙁 Yök!

    Vastaa
    1. maria
      3.2.2015

      Tää tuttipulloartikkeli täytyy löytää. Siinä on tapahtunut juuri se ilmiö, josta kirjoitin! Löytäisitkö…? Yritän itsekin googlailla..

      Vastaa
  2. Nimetön
    3.2.2015

    Miten me 80-luvulla lapsuutemme viettäneet ollaan vielä hengissä? Tai luulisin, että siihen aikaan muovileluissa oli vielä enemmän kaikkea haitallista.

    Vastaa
    1. Maria
      4.2.2015

      Harvapa meistä on täysin terve. Kuten sanottu, kemikaalit vaikuttavat pitkällä aikajänteellä. Lisäksi kemikaaleille altistutaan nyt enemmän kuin ennen, sillä käyttämämme kemikaalit kertyvät niin äiteihin kuin äidinmaitoon ja siirtyvät sukupolvelta toiselle. Kemikaalit myös kertyvät luontoon.
      Ennen ei myöskään tiedetty vaaroista. Nyt tiedetään ja halutaan tietää. On eri asia ottaa tietoinen ja vapaaehtoinen riski kuin ulkopuolisen sanelema riski. Maailma muuttuu. On kivempaa kun voi valita, mistä sen syövän, astman tai diabeteksen itselleen nappaa.

      Vastaa
  3. realisti
    4.2.2015

    Se, että lelussa on jotain kemikaalia ei tee siitä vaarallista. Ei automaattisesti edes siinä tapauksessa, että kyseinen kemikaali olisi vaarallinen.
    Tapetille nostamasi BPA:n suurin mahdollinen kuluttaja-altistus on Euroopassa luokkaa 0,069mg/kg ja päivä (eli siis 0,069mg päivässä painokiloa kohden). Tämä siinä tapauksessa, että asut PVC-tuotantolaitoksen vieressä ja syöt PBA:ta sisältävistä astioista, ja juot runsaasti viiniä jota on säilytetty BPA:ta sisältävissä sammioissa (ei kovin todennäköistä lapsen kohdalla).
    BPA:n turvallinen altistuminen on 50mg/kg ja päivä. Eli vaikka lapsi altistuisi suurimmalle mahdolliselle määrälle BPA:ta, olisi altistus edelleenkin vain prosentin kymmenyksen haitallisesta annoksesta.
    Se että asioista ruvetaan panikoimaan johtaa vain suurempaan vahinkoon. Poistetaan BPA? Muovien ominaisuudet kärsivät ja parhaassa tapauksessa leluista tulee kovia ja hauraita jotka aiheuttavat fyysistä vaaraa lapselle.

    Vastaa
    1. maria
      4.2.2015

      Sinulla on vanhaa tietoa.
      Tänä vuonna Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on laskenut bisfenoli-A:n turvarajoja merkittävästi. Rajat laskivat 50 mikrogrammasta/kg/päivä nykyiseen 4 mikrogrammaa/kg/päivä.
      Hyvä!
      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/725971/EFSA+Bisfenolin+saanti+maltillista

      Vastaa
      1. realisti
        4.2.2015

        TS:n uutinen koskee suun kautta saatavaa annosta, viittaamani tiedot ovat ECHA:n riskienarvioinnista jossa arvioitiin kokonaisaltistusta. Lisäksi lukemalla EFSA:n riskienarvioinnin selviää että suun kautta saatavan annoksen rajat laskivat koska viranomaiset käyttivät varmuuskerrointa *150*. Siis 4 mikrogramman annos on vielä sadasviideskymmenesosa alimmasta haittaa aiheuttavasta annoksesta. Ja kyseessä on tosiaan sallittu annos, ei haitallisen annoksen raja. Lelujen kautta saatava altistus BPA:lle on muuten 0,001 mikrogrammaa. 0,00002% haitallisen kokonaisannoksen rajasta, 0,0001% haitallisen suun kautta saatavan annoksen rajasta, 0,03% *täysin* turvallisen annoksen rajasta.

      2. maria
        4.2.2015

        Niin, tarkoitat nyt bisfenoli-A:ta, joka on yksi monista. Leluissa ja elinympäristössämme on lukemattomia muitakin kemikaaleja. Niiden yksittäisiä vaikutuksia terveyteen on vaikea arvioida, mutta kemikaalien yhteisvaikutuksia on sitäkin vaikeampi tutkia. Senpä takia, moni ottaa mieluummin varman päälle.
        Hienoa, että lelulaissa on rajoituksia ja määräyksiä. Harmi on, että kaikki valmistajat eivät näitä lakeja noudata. Kuitenkin ne vanhemmat, jotka haluavat, voivat itse pohtia haluavatko altistaa turhaan kemikaalimäärälle.
        Ei ole tarkoitus luoda mitään huolen vuorta, vaan antaa työkaluja niille, jotka haluavat tietoisesti välttää näille kemikaaleille *täysin turhaa* altistumista. Ilman *mahdollisesti terveydelle haittaa aiheuttavaa* muovivuortakin voi elää ihan hyvää elämää.
        Tässä vielä ruotsalaispojilla tehty tutkimus ftalaattien mahdollisesta vaikutuksesta anogenitaaliseen etäisyyteen.
        http://www.hs.fi/tiede/a1414896654099?jako=d379d46e7c79cd3b863bc5bfa5732baa

      3. realisti
        4.2.2015

        BPA on yksi monista, mutta kaikkia koskevat samat lainalaisuudet: sallitut pitoisuudet on säädetty niin että jäädään murto-osaan sallitusta altistuksesta, joka on murto-osa haitallisesta altistuksesta. Se, että Playmobilissa on pieni määrä jotain haitalliseksi tunnettua kemikaalia ei ole ongelma, vaan päinvastoin: parempi turvallinen määrä haitallista kemikaalia kuin arvaamaton määrä arvaamatonta kemikaalia. Sekään että lapsi leikkii satunnaisesti vanhalla lelulla ei ole ongelma (kunhan lelua ei ole tarkoitus syödä). Eikä missään nimessä laatimasi otsikon arvoinen aihe. Ongelmia ovat äitien raskauden /imetyksen aikainen päihteiden käyttö, isien siittiöiden laatuun vaikuttava päihteiden ym. myrkkujen käyttö, lääke- ja e-pillerijäämät juomavedessä, lasten epäterveelliset ruokailutottumukset ja liikunnan puute, liikenteen päästöt ja vanhempien riittämätön läsnäolo. Sillä että aletaan panikoimaan pienimpien mahdollisten asioiden takia (mitä moni asiaa ymmärtämätön tämänkin blogitekstin perusteella tekee) taataan vain se, että todelliset ongelmat jäävät taka-alalle.

  4. funloom
    4.2.2015

    Br-leluista saa Fun loom- merkkiä olevia kuminauhoja, mistä voi tehä noita koruja. Ne ovat 100% silikoni muovia ja niissä ei ole ftalaatteja. Ne on ehkä vähän kalliimpia, (200-300 kpl=4€ )mut ainakin turvallisia.

    Vastaa
    1. Maria
      4.2.2015

      Loistavaa! Kiitos vinkistä!

      Vastaa
  5. Terhi Vuorinen
    5.2.2015

    Hyviä vinkkejä Maria!
    Viittasitkin omaan juttuuni samasta aihepiiristä, löytyy siis Areenasta ja Kuningaskuluttajan nettisivuilta.
    Haastattelin sitä tehdessäni Tullilaboratorion Arja Meriläistä aiheesta, siellä oli myös tutkittu pistokokein noita kuminauhakoruja. Lenksuihin kiinnitettävistä ”koruista”, siis erilaisista muoviläpyköistä oli löytynyt ftalaatteja, itse testatut silikonilenksut olivat määräysten mukaisia.
    Terkuin,
    Terhi Vuorinen
    toimittaja, YLE Kuningaskuluttaja
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/29/lelut-ovat-kemikaalien-salakuljettajia-tarkista-kuinka-turvallisesti-teilla
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/29/lelujen-turvallisuuden-viimeinen-vartija-aina-lapsen-vanhempi

    Vastaa
    1. maria
      6.2.2015

      Kiitos tiedosta ja linkeistä! Kiinnostavaa asiaa.

      Vastaa
  6. samaa mieltä
    5.2.2015

    Realisti nimimerkillä kirjoittava puhuu asiaa!

    Vastaa
  7. 1997
    7.2.2015

    Todella mielenkiintoisia nämä sinun postauksesi, kiitos! Paljon uutta tietoa saa helposti ymmärrettävästi kirjoitettuna. 🙂

    Vastaa
  8. Rainbow Loom fani
    8.2.2015

    Suurin lenksumerkki Rainbow Loom on ainakin turvallinen. Niiden kaikki tuotteet on tarkastettu Suomen tullilaboratoriossa. Siitä oli juttua niiden blogissa http://www.rainbowloomfinland.fi.
    Oon kyllä kanssasi samaa mieltä, että tarkkana saa olla. Meidän lapsillemme en ole ostanut mitään ”merkittömiä” lenksupusseja, koska myrkkyjen kanssa olen mielummin varovainen kuin jälkiviisas. Terveellä maalaisjärjellä pärjää pitkälle, jos jaksaa nähdä hieman vaivaa tuotteiden taustojen tsekkaamisessa! 🙂

    Vastaa
    1. maria
      9.2.2015

      Kiitos palautteesta! Ja kiitti linkistä!
      http://www.rainbowloomfinland.fi/rainbow-loomit-testatusti-turvallisia-ja-myrkyttomia/
      Tuossa vielä linkki turvallisuuteen liittyen. Eli väärennetyissä tuotteissa on löytynyt ftalaatteja, aidot tutkitusti turvallisia. Nyt kun tietäisi vielä, kumpia meillä on…

      Vastaa
  9. anu
    8.2.2015

    Ohhoh, aikamoista tekstiä!

    Vastaa
  10. 1337
    9.2.2015

    Jos todella haluaa suojella lastaan myrkyiltä, kannattaa alkaa kampanjoimaan liikenteen päästöjen vähentämisen ja tupakoinnin rajoittamisen puolesta.

    Vastaa
    1. maria
      11.2.2015

      Itseasiassa, olemme sisällä 90% ajastamme, joten sisäilman laadulla on tällä hetkellä enemmän merkitystä terveydellemme kuin ulkoilman laadulla.

      Vastaa
      1. omakotiasuja
        12.2.2015

        Kaikki sisäilma on peräisin ulkoa. Uusissa taloissa sisäilma on ulkoilmasta suodatettua ilmaa, josta hyvässä tapauksessa on saatu puhdistettua noin 50% karkeista epäpuhtauksista. Hienoimmat partikkelit ja kemikaalit pääsevät järjestään suoraan sisälle. Vanhoissa taloissa taas ei ole edes suodattimia vaan sisäilmaksi otetaan suoraan ulkoilmaa kaikkine epäpuhtauksineen. Toisaalta sisälle kulkeutuu ulkoa epäpuhtauksia myös vaatteissa. Eli vaikka olisit 100% ajasta sisällä, altistut silti ulkoilman mahdollisille haittatekijöille.

      2. maria
        12.2.2015

        Totta! Itsekin asun vanhassa talossa, silti ilma tulee suodatettuna. Sisäilmassa materiaaleista emitoituvat päästöt korostuvat, sillä ilmaa on todella vähän ulkoilmaan verrattuna. Eli pitoisuudet eivät laimene niin paljoa.

  11. […] eilen Joutsenmerkin Arjen kemikaalit -aamiaistilaisuudessa puhumassa sisäilmasta. Tässä yksi lelupostauksen aihetta sivuava juttu, jonka MTV kirjoitti puheeni pohjalta. Kannattaa […]

    Vastaa
  12. Emmi
    15.3.2015

    Mitä te tekisitte, kun avomieheni tilasi netin halpakaupasta tällaisen ja mietinkin onko sitä turvallista antaa vauvalleni?
    http://www.e-ville.com/fi/2016-koulureppuun/14506-hupitutti.html

    Vastaa
    1. maria
      15.3.2015

      OMG! En osaa ollenkaan sanoa, onko turvallinen. Kysyisin Tukesilta, ovatko testanneet. Jos ovat, uskaltaisin antaa. Muuten en. Ja voisi pyytää että Tukes testaisi…?

      Vastaa
  13. Maria/Luomulaakso
    25.4.2015

    Olipa hyvä postaus. Paljon asiaa. Kiitos! Lapsien kanssa ei voi koskaan olla liian tarkkana. Tuli mieleen sekin, että kovin moni todella antaa vanhat kaukosäätimet, kännykät yms.lapsille leluiksi ja monesti sen ikäisille, jotka vielä natustavat kaikkea. 🙁

    Vastaa
    1. maria
      26.4.2015

      Kiitos! Totta, vanha elektroniikka ei sovellu leluksi. Elektroniikassa on erityisesti palonestoaineita, jotka kerääntyvät elimistöön ja luontoon.

      Vastaa
  14. T
    23.7.2015

    Minulle tulee aina paha mieli kun luen kirjoituksia liittyen myrkkyihin joihin altistutaan monin eri tavoin. Paha mieli tulee koska sylissä on 3kk ikäinen nyytti ja haluaisin varjella häntä kaikelta mahdolliselta myrkyltä, mikä ei tietenkään ole mahdollista, mikä saa taas surulliseksi.
    Asiaan kun ei ole kovin perehtynyt ei tiedä mitä varoa. Ostaisin mielelläni vihkosen tai kirjan jossa näitä asioita olisi käyty läpi ja selvästi kirjoitettu aineet joita olisi vältettävä. Onko tälläistä kukaan kirjoittanut?

    Vastaa
    1. maria
      23.7.2015

      Voi ei. Mutta tässä me ollaan kaikki samassa veneessä. Tietenkin sitä haluaa suojella lapsia. Siksi itsekin kirjoitan tätä blogia, että ihmiset saisivat tietoa. En tiedä onko tuollaista kirjaa olemassa, ehkäpä pitäisi kirjoittaa.

      Vastaa
  15. […] Lelukopan tsekkaamiseen löytyy Marian Kotitalouskriisistä kattava lista. Mm. noi kuvan tyypit ei ole ollenkaan niin viattomia kuin miltä ne […]

    Vastaa
  16. […] juttuja aiheesta:Leikkiä lasten terveydellä – ajatuksia lelujen kemikaaleistaLasten limavillityksestä ja terveysriskeistä Ylen […]

    Vastaa
  17. […] Taloussanomat: Nojatuolissa voi piillä myrkyllinen yllätys Terve.fi: Vältä näitä kemikaaleja Kotitalouskriisi: Leikkiä lasten terveydellä Kotitalouskriisi: Ekoasumishaaste ja materiaalit Safkanet.fi: Biosidit haitallisia myös […]

    Vastaa
  18. Isä
    23.7.2018

    Miksei meidän media kirjoita lähes mitään hyödyllistä. Maailmalla tiedetään että vanhat legot 80-luvun alku ja vanhemmat.. poikkeus 60 lukua ennen ehkä myös ok.. että kadmium määräävät ylittävät lähes kaikki mahdolliset asteikot http://pubs.acs.org/doi/suppl/10.1021/acs.est.7b04685/suppl_file/es7b04685_si_001.pdf Syöminen voi olla fataalia, mutta koskemistakin kannattanee välttää.

    Vastaa
  19. Isä
    23.7.2018

    Miksei meillä EU Suomessa puhuta mitään näistä asioista? Vaikka US on takapajula terveyssuojelun suhteen niin Californiassa pitää sentään olla varoitus ”sisältää lyijyä, pese kädet käsittelyn jälkeen”. Meillä ostetaan suut auki tavaraa kaupoista ja luullaan että kaikki on ok. On tämä vähä-älyisten sivilisaatio, Kiinassa kippaavat lyijyä PVC joulukuuseen ja me täällä ihmetellään kun lapsi ei opi koulussa. Voi elämä.. LeadCheckillä katsoa tuo meidänkin perheen vanha tekokuusi https://www.thefreelibrary.com/Artificial+Christmas+trees%3A+how+real+are+the+lead+exposure+risks%3F-a0126076381

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top