Älykkyystalkoot!

Maapallomme tulevaisuus on lastemme käsissä ja lapsemme ovat käsissämme nyt.

Suomalaisten älykkyysosamäärä on laskenut 18 vuotta. Todennäköisiä syitä suomalaisten älyn tylsistymiseen on monia. Ehdotan, että me vanhemmat teemme suunnanmuutoksen ja ryhdymme älykkyystalkoisiin.
Ensimmäinen sääntö on unohtaa kaikki ne suositut äitiysblogit, jossa arvostellaan ”superäitejä” ja annetaan jokaiseen ongelmaan  neuvoksi, ettei kannata stressata. Ei minunkaan mielestäni kannata stressata. Rimanalittamiseen kehoittamisen pitäisi olla lailla kiellettyä — onhan kyse kansakunnan henkisestä pääomasta.
IMG_8161

Väärät öljyt

Yksi todennäköinen syy äo:n madaltumiseen on ruokatottumuksissa sekä virallisissa ravintosuosituksissa. Rypsi- ja auringonkukkaoljyjen sekä margariinien käyttö lisää suhteettomasti omega-6 rasvojen määrää kehossa. Ihmiset eivät ole koskaan maailman historiassa syöneet tällaisia rasvoja.
Aivot koostuvat pääosin rasvasta. Oxfordin yliopiston emeritusprofessori John Stein sanookin, että aivojemme koostumuksen muutos on yhtä vakava uhka ihmiskunnalle kuin ilmastonmuutos.

DSCF7578

Ravinto

Suolistoamme on alettu kutsua ”toisiksi aivoiksi”, sillä monissa tutkimuksissa on löydetty todisteita suoliston ja aivojen toiminnan välisistä yhteyksistä. Hyvä ruoka on siis tie sydämen lisäksi myös näppäriin aivoihin.

  • Talkoovinkki: syötä lapsellesi päivittäin paljon kasviksia sekä muita ruokia, jotka tukevat suoliston tervettä mikrobistoa. Karkota sokeri ja turhat viljat.

IMG_8123

Kemikaalit

Raskasmetallien ja muiden ympäristömyrkkyjen on jo pitkään tiedetty alentavan älykkyysosamäärää sekä aiheuttavan oppimishäiriöitä. Yllättävää on se, että vieläkin osa suomalaislapsista saa ruuan ja juomaveden kautta liikaa ympäristömyrkkyjä. Raskasmetallit ovat useimmiten peräisin maaperästä. Myös ruuan sisältämät torjunta-aineet vaikuttavat aivojen kehitykseen. Harmi vaan, esimerkiksi tavanomaisilla viljelymenetelmillä kasvatetut mansikat sisältävät runsaasti torjunta- ja homeenestoaineita.
Vähemmän tiedettyä on, että myös monien ”moderneille kemikaaleille”, kuten muovipehmentimille, palonestoaineille sekä PFC-yhdisteille altistuminen aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Kemikaalit vaikuttavat lapsen älykkyysosamäärään, vaikka lapsi olisi vasta kohdussa. Turhilla kemikaaleilla on osuutensa myös autismin synnyssä. Muovikemikaaleja on mm. muovimatoissa, muoviastioissa, kosmetiikassa, lääkkeissä, vaatteissa…

  • Talkoovinkki: elä kemikaalipihiä elämää jo raskaudesta haaveillessasi. Tarjoa lapsellesi kemikaalipihi elinympäristö ja ravinto. (Näistä aiheista tulee omat postaukset). Syötä lapsellesi luomua!

IMG_6270

Sisäilma

Tämän sisäilmasta sairastuneet ovat tienneet jo pitkään: huono sisäilma tyhmentää. Huono sisälma eli mikrobipitoinen, kemikaalipitoinen (VOC) tai runsaasti hiilidioksidia sisältävä sisäilma heikentää kognitiivisiä kykyjä. Aiheesta julkaistu muitakin tutkimuksia.
Suomessa altistuu koulupäivinä satojatuhansia lapsia huonolle sisäilmalle. Tämä näkyy koululaisten levottomuutena, käytöshäiriöinä sekä oppimisvaikeuksina perinteisten sisäilmaoireiden lisäksi.
On hyvin todennäköistä, että sinunkin lapsesi koulussa on sisäilmaongelma, sillä arvion mukaan suomen kouluista 2/3 kärsii home- ja kemikaaliongelmista. Ongelmia on tasapuolisesti uusissa sekä vanhoissa koulurakennuksissa. Monissa kunnissa kaikki koulut ovat tiedetysti homekouluja. Joissain kaupungeissa sen sijaan tutkitaan rakennukset puutteellisesti ja väitetään sisäilmaongelmien johtuvan viherkasveista.
Ongelmia ei tietenkään ole vain kouluissa, vaan moni myös asuu hometalossa.

 IMG_8168

Lapsuus, arki ja elämä

Nykymaailmaan syntynyt lapsi ei oikeastaan tarvitse hoksottimiaaan selvitäkseen elossa aikuiseksi. Osa ”neroista” on ihmisiä, jotka on jätetty lapsena oman onnensa nojaan selviämään. Minä kuitenkin haluan pitää huolta lapsistani, joten tuo metodi on pois luvusta.
Uskon, että on monia keinoja, joilla lapsen aivojen kehitystä voidaan tukea. Tästä aihmeestä juttelen kai enemmän huomenna Marja Hintikka Live ohjelmassa. TV2.n ääreen siis huomenna maanantaina klo 21.00. Jännittää!
Aiemminkin olen kirjoittanut aiheesta: Miten tehdä älykkäitä lapsia.

Olen arkkitehti, filosofi ja Free to Heal® -menetelmän kehittäjä. Tuhannet ihmiset Suomessa ja maailmalla ovat hyötyneet Free to Heal® menetelmästä, joka perustuu neuroplastisuuteen, tiedostamattoman stressin käsittelyyn sekä mikrobiomin muokkaamiseen. Voit oppia menetelmän Eroon oireista -kirjasta tai online-kurssilta. I studied architecture at Aalto University in Helsinki and philosophy of architecture in ETSAB, Barcelona. I hold a Master of Science in Architecture degree with an emphasis in history and theory of architecture. After my studies I became interested in the impact that architecture and indoor air and have in human health, and so I became an Indoor Air Specialist. I worked as as specialist of hyper-healthy housing a and office spaces for almost 10 years. During that time I fell mysteriously ill and became hypersensitive to environmental factors. I searched help form doctors, specialists with no success. My personal experience encouraged me to investigate the power of the mind and consciousness. In few months I cured from her sensitivities and other health problems by using a neuroplasticity. For two years I studied the power of the mind and developed a method that leverages concepts of neuroplasticity, microbiome modification and unconscious stress elimination to truly transform your health & life. And this is something I want to teach everyone else. What if I told you that you are more powerful that you have ever thought? Wiht gratitude and love, Maria

29 Comments

  1. Maria
    9.11.2015

    Vielä tutkimuksia:
    Lasten ÄO on keskimäärin 4 pistettä huonompi, jos äiti altistuu raskausaikana huonolle sisäilmalle. http://airqualitytest.org/childs-iq-affected-poor-air-quality/
    Homepakolaisten opas sisäilmasta sairastuneen koulunkäyntiin: http://homepakolaiset.fi/opas/opas_sisailmasairaus_ja_opiskelu.pdf

    Vastaa
  2. Minsu
    9.11.2015

    Kiitti hyvästä artikkelista, niiiin tärkeää asiaa. Tämä on vähän out of the topic, mutta mua on aina ihmetyttänyt, miksi ”tavanomaista viljelyä” kutsutaan tavanomaiseksi viljelyksi. Sehän on ollut tavanomaista vain viime vuosisadasta lähtien ja muutenkin omituista, että tavanomaista on se, missä käytetään kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita eikä se, missä ei käytetä. Oikeampi nimitys ”tavanomaiselle” olisi esim. kemiallinen viljely. Uudella nimellä saattaisi myös olla vaikutusta suosioon…ei kuulosta kovin herkulliselta 😀

    Vastaa
  3. Anile
    10.11.2015

    http://m.iltalehti.fi/kauneus/2015110920637199_ka.shtml
    Ei liity mihinkään tämä linkki , tuli vaan vastaan iltalehteä selatessa . Miksi miksi miksi lisää näitä spray myrkkyjä kehitellään kokoajan uusia. Kivasti sitten leviää hengitysteihin kynsilakka, ihan kuin ei se levitettävä myrkky jo tarpeeksi olisi .

    Vastaa
    1. maria
      10.11.2015

      Just ihmettelin samaa! Yritin etsiä INC-listaa Cosmethics-sovelluksesta, muttei ainakaan vielä löytynyt. Olisi kiinnostava tietää, mitä tuote sisältää. Ei näin nopeasti ainakaan vaikuta ollenkaan hyvältä, juurikin koska spreijattaessa hiukkaset joutuvat tosiaan hengitysteihin.

      Vastaa
  4. Netta
    10.11.2015

    Heippa! Ja kiitos, Maria, hyvästä blogista! <3
    Olen viime aikoina pohtinut paljon pakokaasupäästöjen vaikutusta lasteni terveyteen. Asumme kaupungin keskustassa, niin kuin tekin, ja ulkoilemme paljon päivittäin. Osaatko kertoa jotain aiheesta tai oletko tehnyt siitä aikaisemmin postausta? Olisiko maalla asuminen ratkaisevasti terveellisempää? Olettaen tietysti, että sisäilma-asiat ovat kunnossa.

    Vastaa
    1. Maria
      11.11.2015

      No, kyllähän ilmansaasteet vaikuttavat terveyteen. Kannattaa katsella, millaista ilmanlaatu on omalla asuinalueella. https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/ilmanlaatu/Sivut/default.aspx
      Olen kyllä ajatellut tehdä postauksen aiheesta. Vaikutusta on tietenkin etäisyydellä isoihin teihin. Kävellessä altistumista voi välttää suunnittelemalla kulkureitit. Kotona meillä on ilmanpuhdistimet ja tehokkaat suodattimet, jotta ulkoilman epäpuhtaudet eivät pääse sisäilmaan. Pesen ilmanpuhdistimet viikoittain ja suodattimista lähtee MUSTAA vettä joka kerta.

      Vastaa
      1. Netta
        11.11.2015

        Kiitos vastauksestasi! Olisi kiva lukea aiheesta postaus.
        Ja YÖK, mustaa vettä. Välttelettekö ulkoilua ruuhka-aikaan?

      2. Maria
        11.11.2015

        Meidän asuinalue on ihan meren rannalla, joten täällä on aika hyvä ilmanlaatu. Täällä ei myöskään ole pahoja ruuhkia, joten en välttele. Käydään keskustassa vain kerran viikossa lasten harrastusten takia. Silloin en ajattele saasteita.

  5. sanni
    10.11.2015

    Kiitos tästäkin! Kunpa joku vielä listaisi vaikkapa viisi kalalajia, jotka täyttävät kaikki kriteerit ja löytyvät myrkyttömimmästä päästä, eivätkä ole uhanalaisia? Mun äo:lla asia ei selviä, ja kalatiskillä olisi kiva olla kymmenen erilaisen ei-listan sijaan joku yksi lyhytkin joo-lista mukana. 🙂

    Vastaa
    1. Maria
      11.11.2015

      Tästä olen kans suunnitellut postausta!

      Vastaa
  6. anon
    10.11.2015

    Damn good looking woman

    Vastaa
  7. Nöpsy
    10.11.2015

    Hei! Katselin Marja Hintikka Live ohjelmaa ja huomasin, että kasvosi olivat meikatut. Tuli mieleen, että meikattiinko sinut siellä maskeeraajien toimesta heidän meikeillään? Muistelin vain, että olet kertonut, kuinka et juurikaan omista meikkejä. Jos he meikkasivat, niin käyttivätkö he ihan normaali meikkejä vai luonnonkosmetiikkaa?

    Vastaa
    1. Maria
      11.11.2015

      Telkkariin kun menee, niin siellä on aina maskeeraaja joka laittaa kaikki ohjelman esiintyjät. Maskeeraaja laittoi omia aineitaan, mutta pyysin että käyttää hajusteetonta lakkaa. Meikkaan niin harvoin, että tuollaisella yksittäisellä kerralla niin sillä, onko meikit luomua vai ei, ei ole niin suurta väliä. Paitsi huulipuna oli muuten omaa, ja luomua. Toki olisi hienoa, jos isot firmat niin kuin tv-yhtiöt alkaisivat käyttää vain luomua. Se olisi tärkeää niin luonnon että työntekijöiden terveyden kannalta.

      Vastaa
      1. Nöpsy
        11.11.2015

        Kiitos vastauksesta! Se on kyllä totta, ettei yhdellä kerralla ole niin merkitystä. Ja hienoa olisi kyllä, jos isot firmat alkaisivat käyttää luomua! Näytit muuten ohjelmassa lumoavan hyvältä 🙂

      2. Maria
        11.11.2015

        Kiitos! 🙂

  8. Juha
    14.11.2015

    Kemikaaleja ja myrkkyjä on ollut aina. Ennen vanhaa jopa runsaita määriä ruoassa, nykyään asetukset ovat paljon tiukemmat. Ruoka toki vaikuttaa aivojen kehitykseen, mutta itse älykkyys muodostuu yhteyksistä joita synapsit muodostavat neuronien välille ja tässä asiassa tärkeintä on elämänkokemukset.
    Suurin osa lähtee samasta pisteestä – ilman mitään kytkentöjä, lähes nolla ohjelmoinnista josta löytyy käskykannat kaiken oppimiseen.
    ”Älylaitteiden” aikana, ja Googlen aikakaudella ”älykkyys” on laskenut – tai sitten vain erot ovat kasvaneet -> harvat ovat superrikkaita ja yhä suurempi osa väestöstä on köyhempiä koska rikkaat haalivat kaiken ”omaisuuden”.
    Rikkailla on varaa keskittyä lapsen kasvattamiseen, olla lapsen kanssa enemmän tai panostaa heidän elämänkokemuksiinsa (esim. matkailulla) enemmän jolloin myös aivot saavat enemmän mahdollisuuksia ohjelmoida itseään ja oppia uutta ajattelutapaa verrattuna siihen että istutaan neljän seinän sisällä. Nykyään internet mahdollistaisi laajan oppimisen, mutta se on myös ongelman ydin: mitään ei tarvitse opetella ulkoa koska pari hakusanaa riittää löytämään saman tiedon uudelleen.
    Itse älykkyysosamäärä ei kerro älystä mitään. Testi on kaikille sama, se ei ole henkilökohtainen eikä siis ota huomioon toisen ajattelutapaa. ÄO-testi perustuu visuaaliseen hahmottamiseen ja matematiikkaan, ja sitä voi harjoitella joten en näe tätä älyllisyyden mittarina. Älykkyys on pieniä asioita, oivaltamista – kun tulee ongelma vastaan niin keksii keinon kiertää este ilman muiden neuvoa, hyvin paljon elämänkokemukset auttavat ongelmien ratkomisessa, vaikea kuvitella että koko elämänsä huoneeseen eristetty ihminen ilman mitään kokemuksia osaisi ratkaista ongelman kun sellainen tulisi huoneeseen tyhjästä.
    Onko muuten sokeille tarkoitettua ÄO-testiä? Niille jotka eivät ole koskaan nähneet mitään? En usko että he pärjäisivät visuaalisessa hahmottamisessa, mutta ei se tarkoita heikkoa älykkyyttä. Tämä mielestäni kuvaa hyvin sitä että testi on kaikille sama, toiset ajattelevat vain erilaisella tavalla, meidän kaikkien maailma on erilainen ja ajatusmaailmamme perustuu kokemuksiin joita elämä tuo.
    Ajan tässä takaa sitä että jos teet älykkyystestin linnulle jolla on tietyt ominaisuudet ja katsot saako se suoritettua sitä, niin samaa testiä ei voi käyttää toiseen lajiin joka omaa eri ominaisuudet sekä erilaisen tavan ajatella ja nähdä samat asiat.
    Me kaikki ajattelemme omalla tavalla, jopa samat tunteet tuntuvat erilaisilta. Varmasti niissä on samoja tunteita, mutta ajatusmaailma joka heijastuu elämän kokemuksiin on täysin erilainen.
    http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/einstein_ei_pitanyt_itseaan_nerona
    Einstein ei pitänyt itseään nerona ja hän oli oikeassa – hän vain sattui elämään ja keksimään teoriansa oikeaan aikaan, oli siis lahjakas oikeaan aikaan ja onnekas (aika oli kypsä). Varmasti joku olisi keskinyt myöhemmin samat asiat, mistä sitä tietää oliko joku keksinyt samat teoriat jo tuhansia vuosia sitten – mutta aika oli väärä. Hieman kuin erilaiset patentit joita on keksitty väärällä aikakaudella eivätkä ne sen takia ole menestyneet eli idea on ollut edellä aikaansa. Sama juttu oli aikoinaan kun puhuttiin maapallosta ja uskottiin sen olevan aurinkokuntamme keskiö, ja että maapallo on litteä – meni aikaa ennen kuin omaksuttiin toisenlainen ajattelu.
    Rikkaat eivät ole siis eliittiä koska ovat menestyneet, heillä on vain sattunut olemaan oikea ajoitus – ei kukaan voi päättää omaa synnyin hetkeä tai sitä että koska jokin tietty idea heille välähtää mieleensä.

    Vastaa
    1. Juha
      14.11.2015

      Toisaalta, myös evoluutio on pysähtynyt paikoilleen kaiken tämän teknologian keskellä. Luonnonvalinta ei enää säästä vain ”vahvimpia” ja ”viisaita” – ”lahjakkaita”.
      Evoluutiohan on lähinnä sattumaa – ei tarvitse olla edes vahva selviytyäkseen, pitää vain omata jokin mutaation luoma ominaisuus jota tarvitaan selviytymiseen sinä hetkenä kun ”evoluutio” tekee taikojaan. Nykyään evoluutio ei karsi ketään pois vaan ”heikot” ja ”vahvat” ainekset sekoittuvat pahimmillaan tasaiseksi massaksi jolla ei ole poikkeavia vahvuuksia. Toisaalta laaja massa tarkoittaa myös suurta geenisekoitusmäärää joka tuottaa taudeille ongelmia, mutta samalla massa auttaa tauteja liikkumaan nopeasti.
      Ja koska evoluutio ei karsi ”tyhmiä” (huomatkaa aikaisempi tekstini jossa kyseenalaistin älykkyyden, edelleen pidän siitä kiinni) eikä ”heikkoja” (sekin on oma valinta suurimmaksi osaksi, esim. ruokavalio, kuntoilu jne.):
      1.) osa ihmisistä ei huolehdi laisinkaan hygieniastaan koska kaikkeen löytyy lääkkeet eikä tällainen ajattelu ole pitkänäköistä koska virukset ja bakteerit kasvattavat vastustuskykyä aikaisemmin mainitsemani evoluution avulla kun taas lääkkeet eivät toimi näin vaan niitä pitää kehittää itse, tässä olisikin jännä paikka tutkijoille kehittää lääke joka kehittää itse itseään, mutta siinäkin olisi omat riskinsä.
      2.) Osa huolehtii hieman liikaakin, niin ettei mitään luonnollista puolustusta synny vaikka koko keho on bakteerien, solujen ja varmasti myös virusten muodostama verkosto jossa eliöt elävät symbioosissa. Ei tiedä varmasti hyvää jos luonnon eliö eristetään muusta luonnosta niin ettei se pääse kehittymään muun ympäristön kanssa samaa tahtia. Esim. kun tauti iskee niin se iskee kovaa, yllättää uhrinsa, vahinkoja sattuu vaikka olisi kuinka huolellinen, huolellisuus vain vähentää niitä.

      Vastaa
      1. Juha
        14.11.2015

        Tärkeintä on muistaa se että liika on aina liikaa, joten kaikkea kohtuudella – aivan kuten kalaa raskasmetallien takia.
        Tämä johtaa siihen mistä aloitin tekstini kirjoittaessani älykkyydestä:
        Elämänkokemukset auttavat ”älykkyydessä” jos kaikkea on tasapainoisesti -> esim. pelaamiselle aikaraja, tasapainoinen ruokavalio, matkailua ja ulkoilua tasapainoisesti jne.

    2. Maria
      15.11.2015

      Olen monessa samaa mieltä kanssasi. Mutta, tutkimusten mukaan raskasmetallit sekä monet kemikaalit kyllä vaikuttavat. Ja totta on, että niitä on myös ollut pitkään.

      Vastaa
  9. Kaisa
    15.11.2015

    Minkälaista öljyä itse tarjoat lapsillesi, siis ravintolisänä?

    Vastaa
  10. Marja
    18.11.2015

    Todella hyvä juttu!! Sitä jäin miettimään, että minkälaiset lelut ois sinun mielestä lapsille hyviä? Kemikaaliem ja kehittävyyden kannalta. Miten puulelujen liimaukset? Minkälainen liima on ok? Miten kehitit lasten älykkyyttä taaperoikäisenä?

    Vastaa
    1. Maria
      18.11.2015

      En tiedä onko leluilla niin paljon merkitystä kuin ajatellaan. Puulelut varmasti hyviä, taaperoikäisenä tietenkin kaikki, mikä kehittää näppäryyttä ja motoriikkaa on hyviä. En olisi huolestunut puulelujen liimasta. Enemmän merkitystä on esimerkiksi lattiamateriaalilla.

      Vastaa
  11. […] kuppini on jo vuoden aikana pärjännyt metsässä telttaretkellä, uinut Intian valtameressä,  istunut suorassa lähetyksessä ja tehnyt puolivoltteja rannalla. Siis kuukuppi pystyy siihen mihin […]

    Vastaa
  12. Huolestunut
    29.6.2018

    Raskasmetalleista käynnistyi uusi pas*myrsky. Safkanetissä mainostat De Buyerin tuotteita:
    https://safkanet.fi/2018/06/11/kemikaalipihi-paistinpannu-jota-ei-saa-pilalle-millaan-nelja-syyta-hankkia-hiiliteraspannu/
    ja näitä perheemmekin on käyttänyt hyvillä mielin. MUTTA nyt siirryimme takaisin PTFE (Teflon) tavaroihin, koska niistä mahdollisesti irtoavat aineosat eivät ole yhtä vakavassa mittakaavassa kuin LYIJY. Samoin biokertyvyys lyijylle on suurempaa kuin PFOS/PFOA/jne. hajoamistuotteille.
    Sitellä https://thenaturalbabymama.com/toxins/testing-my-stuff-for-lead-part-3/ on löydetty XRF analyysilaitteella lyijyä De Buyerista.
    Brändivalmistaja, eurooppalainen, ohhoh. Onkohan ongelmana juurikin KIERRÄTYSMATERIAALIN käyttö jolloin romuläjistä löytyy käytetyistä paristoista, kuumemittareista alkaen mitä sattuu.. jos aiheella mässäillään. (Mielestäni elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin pääsevät tavarat pitäisi tehdä aina neitseellisistä raaka-aineista. Lasimateriaali kenties poikkeus koska palautuspullojärjestelmä pitänee raaka-ainemassan kohtuullisen laadukkaana. Ehkä joitain muitakin raaka-aineita on missä ok.)
    Nythän tietenkään mitään Tullilaboratorion liukoisuustestejä ei ole käytettävissä.
    Ongelma on että toiminta ei herätä minkäänlaista luottamusta, valmistaja ei lue viestejä/ vastaa niihin ollenkaan.
    Anteeksi jos pilasin päiväsi, niin se meni taannoin pilalle meilläkin keittiössä ja monta muuta sen jälkeen. Lohdutetaan itseämme jotta tieto on aina valtaa vaikka se sattuukin.

    Vastaa
    1. Maria
      30.6.2018

      Tullinhan pitäisi kyllä tutkia elintarvikkeiden kanssa kontaktissa olevat materiaalit. https://tulli.fi/web/tullilaboratorio/elintarvikkeet/elintarvikekontaktimateriaalien-testaus

      Vastaa
      1. Huolestunut
        1.7.2018

        Ei. Tulli/viranomaiset tekevät pistokokeita mutta ollaan lähempänä 0% kuin 100%. Toisekseen ranskalainen yritys niin EUn sisäiset tavaravirrat eivät ollene sen suuremman tarkkailun kohteena/ jos ollenkaan. Olemme lähes täysin valmistajien moraalin/ laadunvalvonnan varassa, CE-merkintä. Pitäisi täällä meillä ostaa muutaman kymmenen tuhannen arvoinen XRF analysaattori ja alkaa tarjoamaan kuluttajille minimihintaisia testauspalveluita jotta saataisiin suurempaa kattavuutta ja julkaista tulokset aina kuvineen netissä. Tätähän linkkaamani jenkkisivusto/ siihen liittyvät tahot tekevät, heillä valvonta ilman EU REACHia ymmärtääkseni kuluttajien ja erilaisten yhdistysten varassa ts. voit aina haastaa oikeuteen yrityksen ja yrittää vaatia miljoona korvauksia (jos ne lohduttavat, mikäli terveys meni).

      2. Maria
        1.7.2018

        Uskon, että pannut saa kyllä tutkitettua, jos on epäilys että niissä lyijyä olisi. Kerro casesta ja kysy Tullista tai Tukesista! Ja pidä mut ajan tasalla!

  13. Huolestunut
    7.7.2018

    Kyllä, selvittelen asiaa parasta aikaa. Nythän tietenkin on niin että ”määrä tekee myrkyn” ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Paracelsus ) eli onhan lyijyä, kadmiumia ym. kaikkialla. Kilogrammassa maata kotipihalla on, kaikkialla. Mieluiten kylläkin kuulisin tuloksen ”ei raskasmetalleja” tai ”alle määritysrajan” keittiövälineissämme. Varsinkin kun on ostavinaan premiumia Euroopasta.
    Jossain studyssa oli kristallilasien lyijystä liukenemista tutkittu ja siinä oli jännästi että alkuun liukeni enemmänkin mutta vähitellen kun sieltä ”molekyylien välistä” lyijyä katosi niin sitä syvemmällä sitä enää oli ja sitä vaikeammin happamat viinit yms. sitä liuottivat. No kristallilasit on tarkoitettu vain juhlatilaisuuksiin, ei päivittäiseen käyttöön. Tästä keksin että pitäisiköhän keittää aina etikkaa isolla kädellä kaikkien tällaisten pannujen kanssa alkuun *hymy*.
    Ja sitten, suhteellisuus asioiden suhteen. Kävi taannoin ilmi että nuo kaakaonibsit ”superfoodit” joita kaupoista saa (herkullisia rahkan seassa yms) keräävät perulaisesta maaperästä kadmiumia, koska sitä siellä vulkaanisen toiminnan takia on enemmän kuin meidän kotipihoissamme. Selvittelin tutuilta valmistajiltamme asiaa ja sain testituloksia niin kyllä kadmium arvot lievästi ylittyivät verrattuna tiukempiin kadmium rajoihin jotka tulevat REACH kautta 1.1.2019 voimaan. Olivat _nykyisten_ rajojen sisällä kuitenkin. Näin ollen voinee hyvinkin olla että perheellämme juurikin nuo järeämmät kaakaotuotteet muodostavat suurimman lähteen kadmium suhteen. Voi hyvinkin olla että elintarvikkeet ovat suurin lähde sittenkin lyijyn, kadmium osalta eikä astiat ym. Eikä tässä ole mitään ihmisten aiheuttamaa pahuutta/ saastumista, etelä-amerikkalaiset kaakaolaadut vain nyt ovat halutuimpia niin sieltä tuodaan meille maksukykyisille raaka-aineita ja on vain kiistämätön fakta että ihan luomuna maaperässä heillä on enemmän raskasmetalleja kuin kotimaassamme.
    https://www.icco.org/sites/sps/documents/Cadmium%20Workshop/CABI.pdf
    Nyt harhautuu jo kauemmas aiheesta.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top