Muistan, miten järkytyin lapsena kun jäin perjantaina yökylään kaverin luo. Kaverini oli kertonut, että heillä syödään perjantaisin nakkeja ja ranskiksia. Olin innoissani, ranskalaiset perunat ovat lempiruokaani!
Olin ihmeissäni, kun kaveri sitten avasi pakastimesta ottamansa muovipussin ja lahtasi tikun muotoon leikatut jäiset perunat UUNIIN. Olin aivan hämmentynyt, siis miksi tuollaiset pakastetut perunat laitettiin uuniin? Missä olivat ne ranskikset, joista aiemmin puhuttiin?
Annoin kuitenkin tälle uudelle tuttavuudelle mahdollisuuden. Laitoin ketsupissa kastetun tikun toiveikkaana suuhuni. Samantien tiesin, että maku oli aivan muuta kuin odotin. Ei uunista tullut ranskiksia, vaan pinnastaan paahtuneita ja kuivuneita tikkuja, joiden sisällä oli kuivaa perunamuussia.
Sori vaan suomen kansa, mutta teitä on huijattu tosi pahasti noiden pakasteranskisten kanssa.
Oikeat ranskikset on helppo valmistaa
Oikeasti ranskikset tehdään perunoista. Perunat kuoritaan ja leikataan ohuiksi tikuiksi. Kuvan ranskikset ei ole minun tekemiä. Itse pidän sellaisista todella ohuista ranskiksista, joista tulee melkeimpä vain rapeaa rihmastoa kun ne paistaa öljyssä.
Kun perunat on pilkottu, valitaan pannu. Ranskisten paistamiseen sopii paksupohjainen ja korkeareunainen pannu. Öljyä tarvitaan paljon. Itse pidän oliiviöljystä, sillä niin olen aina ranskikseni paistanut, mutta paistamiseen käy myös vaikkapa auringonkukkaöljy tai muu miedon makuinen öljy, rypsiöljyä en suosittele missään nimessä.
Öljyä kaadetaan noin 0,5 – 1 litraa kattilaan tai korkeareunaiseen pannuun. Öljyyn tiputetaan yksi ranskis, jota tarkkaillaan. Kun öljy alkaa kuplia, voi sekaan heittää loputkin ranskikset. Perunoita paistetaan öljyssä, kunnes ne ovat rapeita. Itse en käytä tuollaista siivilää paistamiseen, vaan nostelen ranskikset pois reikäkauhalla. Sitten ranskikset maustetaan suolalla ja ne syödään heti.
Öljyä ei roskiin!
Ranskisten teko vaatii paljon öljyä, melkein litran varmasti pannun ja satsin koon mukaan. Mutta hyvä juttu on, että öljyä ei tarvitse heittää roskiin. Itse siivilöin öljyn ja kaadan sen truutalla lasipulloon. Lasiseen siksi, että se kestää kuuman öljyn eikä siitä liukene haitallisia muovikemikaaleja. Siksi myös ostan öljyni lasipullossa.
Öljyn voi käyttää myöhemmin paistamiseen tai ranskiksiin. Itse olen huoletta käyttänyt saman öljyn jopa neljä kertaa.
PS. Myös bataattiranskikset tehdään öljyssä eikä uunissa.
PPS. Tein äsken taas ruokatilauksen nettikaupastani, tsekkaa Safkanet.fi!
19.3.2017
Miksi kuoria perunat ennen leikkaamista?
19.3.2017
Joo, ei ole tosiaan pakko kuoria! Itse kuorin siksi että jos perunat pesee, pitäisi ne myös kuivata. Nimittäin jos uppopaistaa märkiä perunoita, tulee kamalasti vaarallisiakin roiskeita.
19.3.2017
Tietämätön kyselee, että mikä rypsiöljyssä on vikana?
19.3.2017
Maistuu tosi pahalle, eikä sovi mielestäni paistamiseen.
19.3.2017
Minusta uunissa paistetut ranskalaiset ovat ihan hyvänmakuisia, ja niissä on vähemmän rasvaa kuin friteeratuissa. Tässä artikkelissa on liikaa elitististä hifistelyä.
19.3.2017
Oi, harmi että ajattelet noin. Itse syön tosiaan todella paljon rasvaa ja koen että se sopii minulle. Haluan myös nauttia ruuasta, se tekee arjestakin mukavampaa.
19.3.2017
Tästä nyt tulee sellainen fiilis, että ruoasta ei saa nauttia ellei se ole ”oikeaa” eli kunnon rasvassa paistettua yms 😀 Itse ainakin nautin enemmän uuniranskalaisista kuin paistetusta öljytikuista, mutten väitä etteikö joku muu voisi nauttia niistä toisista enemmän
19.3.2017
Minäkin ihmettelen miksi ei rypsiöljyssä. Eikö oliviiöljy nimenomaan ole epäsopivaa paistamiseen ja kuumennettaessa siitä tulee viittä vaille myrkyllistä? Jotain tämän tapaista on mieleeni jäänyt.
19.3.2017
Rypsiöljy ei kyllä mulle uppoa. Varsinkaan ranskiksissa. Oliiviöljyä on käytetty välimeren alueella paistamiseen satoja vuosia. Ei siellä sen enempää syöpiä tai öljymyrkytyksiä ole kuin muaallakaan. Välimeren ruokavalio on todettu yhdeksi maailman terveellisimmistä. Eli en nyt ihan niele noita tutkimuksia. Tässä öljyn ei myöskään tarvitse olla älyttömän kuumaa – itse paistan mielelläni vaan sitten vähän pidempään. Hyviä näistä joka tapauksessa tulee!
19.3.2017
”Älä koskaan käytä oliiviöljyä paistamiseen”, Iltalehti otsikoi Iltalehti artikkelinsa 14.9.2016. ”Ammattikokit tietävät, ettei oliiviöljy sovi paistamiseen, sillä sen ominaisuudet eivät toimi kuumassa samalla tavalla kuin esimerkiksi rypsiöljy” http://www.iltalehti.fi/pippuri/2016091322306943_ah.shtml
20.3.2017
Iltalehdessä on paljon hyviä juttuja mutta oliiviöljystä se ei kyllä tiedä. Tässä on hyvä artikkeli ranskiksista espanjankielentaitoisille http://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20150109/54423095719/el-secreto-de-las-patatas-fritas.html
23.3.2017
Iltalehti onkin tosi luotettava lähde 😉
19.3.2017
Muuten ihan hyvä ohje, mutta vähän ottaa päähän tämä painotettu ”ranskiksia ei tehdä uunissa”. No kyllä meillä vaan tehdään, kyse on aikalailla mielipiteestä ja tällainen on aikamoista toisella tavalla tekevien lyttäämistä. Itse en pidä öljyssä paistetuista ranskalaisista lainkaan (niin ravintolassa kuin kylässä nenän eteen tuoduista); liian rasvaisia, epäterveellisen makuisia ja hassun rapsakoita. Lisäksi, pelkään aivan liikaa palovammoja, jotta lähtisin kuumentamaan suurta määrää öljyä liedellä. Mutta kykin tyylillään, olisi vain kiva, ettei vapaa-ajallani blogia lukiessani saisi tällaista ”teen täysin väärin”-fiilistä 🙂
19.3.2017
En tarkoitakaan, että ei saisi tehdä uunissa. Ja varmasti uunissa tehdyt perunat on monen mielestä on ihan herkullisia, mut ei ne kyllä nimeltään saisi ranskiksia olla, vaan jotain uuniperunoita. Tai uuniranskiksia vaikka.
19.3.2017
Okei, sellainen fiilis vain tästä koko tekstistä ja otsikosta jäi :/ Ja lähes samasta asiasta kuitenkin puhutaan, joten eiköhän ranskikset ole molemmille ihan hyvä sana (ja usein uuniin laitetaankin ranskiksia pakaste-etuliitteellä ;)) 🙂
19.3.2017
Olipahan tosiaan jotenkin epämiellyttävään sävyyn kirjoitettu postaus. Onhan öljyssä tehdyt ranskalaiset munkin mielestä paljon parempia, mutta postaus oli inhottavan lyttäävään sävyyn kirjoitettu. Aina tulee tosi ikävä fiilis lukea postauksia joissa jollain tapaa laitetaan muut tai muiden tavat huonompaan valoon etenkin kun kyse ei ole vaikka perheväkivallasta tai politiikasta vaan ranskalaisista. Olis saanut meinaan kauniine kuvineen aivan ihanan postauksen tehtyä jota lukiessa olis vesi herahtanut kielelle, nyt jäi käteen vain ärsytys. 😀 mutta hyvältä näyttää!
20.3.2017
Tämän blogin kirjoittaja nyt laukoo muutenkin omia totuuksiaan ainoina ja koko maailman totuuksina.Ei kannata uskoa ihan kaikkea ja kannattaa suodattaa vähän näitä juttuja. Aikansa kun nettiä kahlaa niin ainahan sieltä jonkun todisteen löytää omalle mielipiteelleen – oli se sitten kuinka outo tahansa! Noin ravitsemuksellisesti ajatellen nuo uuniranskikset ovat terveellisempiä kuin tuollaiset uppoöljyssä paistetut,olkoonkin vaikka kalleinta oliiviöljyä mitä siihen käyttää. Makuasiat on sitten eri juttu.Ja jos ranskiksia syö hyvin harvoin niin ei niin väliä missä ne valmistaa. Välimeren ruokavalio on kyllä sinänsä terveellinen vaihtoehto,mutta totuus on myös ettei välimerelliseen aitoon ruokavalioon kyllä kuulu ranskikset missään muodossa! 🙂 terveisin äiti suomalais- italialaisesta perheestä
22.3.2017
Miksi luet blogia jos sinulle on kirjoittajasta olemassa tuollainen mielipide, etkä osaa arvostaa toisen ihmisen mielipiteitä! Nyt tekisi mieli sanoa sinulle että älä lue blogia tai kirjoita omaa jossa voit tuoda omia mielipiteitäsi esille kun näyttäisi sen olevan sinulle tärkeää kommenttiesi perusteella…. Suomalaiset ihmiset olette kyllä yhtä katkeraa ja kitisevää kansaa!
20.3.2017
Onpa kyllä nihkeän ylimielisellä sävyllä kirjoitettu juttu kaikin puolin. Ranskikset uunissa on muuten oikeesti tosi hyvä ja herkullinen ruoka ja jos frittaa, niin ehdottomasti rypsiöljyssä, maistuu parhaalta ja kestää lämpöä paljon esim. oliiviöljyä paremmin (joka sopiikin sitten välimeren ruokavalion pastoihin, salaatteihin ym)!
20.3.2017
Voisiko tämä ryosiöljyinho liittyä kylmäpuristettuun rypsiöljyyn? Se ei nimittäin sovi paistamiseen kuten ei monet muutkaan kyläpuristetut öljyt, sillä kuumentuessa niiden maku muuttuu kitkeräksi.
20.3.2017
Ihan aidot ranskalaiset – siis ne belgialaiset! – friteerataan kahteen kertaan.
20.3.2017
Täysin samaa mieltä! Oikeat ranskikset tehdään itse ja paistetaan öljyssä. Ja on muuten namia!
20.3.2017
Kyllä jengi osaa taas loukkaantua helposti. Kuka tahansa saa jakaa omia mieltymyksiään omassa blogissaan jos niin haluaa! Kukaan ei käske ketään niitä lukemaan. Se ”sävy” on teidän omassa päässänne jolla tätä luette.
Voisin kokeilla tehdä ranskalaisia joskus näin itse.
20.3.2017
Mulle käy kummat vaan, vaikka toki uppopaistetut ovat parempia – mukavuudenaluisena vain pakasteversiot houkuttelevat helppoudellaan 😉
Kun täällä nyt virisi keskustelua siitä, että rypsiöljy olisi oliiviöljyä parempi paistamiseen, rohkenen Paula Heinosen tuella olla eri mieltä asiasta: http://www.iskelma.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/a-107144, eli linkkaamasani artikkelissa todetaan, että ”rypsiöljy ei sovellu paistamiseen, sillä se sisältää alfalinoleenihappoa, joka härskiintyy välittömästi, jos sitä kuumentaa. Hyviä paistorasvoja ovat voi, kylmäpuristettu oliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy ja kylmäpuristettu avokadoöljy.”
Rypsiöljyn terveellisyydestä voi myös olla montaa eri mieltä, googlaamalla esim. ”rypsiöljy haitat” löytyy erinäisiä mielipiteitä aiheesta yllinkyllin.
20.3.2017
Kookosöljy on ihan epäterveellisintä ja kovinta rasvaa ikinä! Öljyjä pitäisi muuten käyttää yleensäkin erilaisia eikä aina yhtä ja samaa.Näin saisi eri öljyjen erilaiset hyödyt.hyväkseen. Itse kyllä paistan paljon juuri oliiviöljyllä,mutta valitsen siihen miedompaa laatuja koska voimakas oliiviöljy peittää helposti ruuan maun.Eri oliiviöljyä muutenkin eri tarkoituksiin.Extra virgin on turhan hienoa ja kallista paistinpannulle eikä edes sovellu siihen tarkoitukseen,mutta on loistavaa salaateissa. Rasva on kuitenkin aina rasvaa vaikka olisi kasviperäistä joten kohtuus siinäkin!
20.3.2017
Jonkun mielestä epäterveellistä, jonkun mielestä taas terveellistä, ei ole näissä ravintoasioissa yksiselitteisiä vastauksia olemassa 😀
21.3.2017
Aina hämmästyn ku siirryn blogitekstistä kommentteihin.. Todella joskus pakko palata tekstiin ja kattoo että siis missä kohtaa Maria nyt sanoi jotain mikä saa ihmiset kimpaantumaan. Joo en ole itse koskaan tehny ranskiksia ite vaan uuniin heitän silloin ku teen, mutta ei tää kirjotus saanu mulle mitään pahaa mieltä. 🙂 Ainoastaan innostuksen joskus tehdä ranskikset ite.
21.3.2017
😀 Ihana kuulla raikas mielipiteesi! Oikeastaan aika kiinnostavaa nähdä että moni ottaa juttuni niin kamalan vakavasti.
Ja kannattaa kokeilla tota reseptiä joku kerta! Paitsi muistin siihen vielä vähän hienosäätöä, eli pilkotut perunat KANNATTAA huuhdella vedellä, jotta saa ylimääräisen tärkkelyksen pois pinnasta. Sit pitää kuivata ja vasta sitten kun paistaa, niin tulee tosi rapeita ranskiksia.
25.3.2017
Voi näitä mielensäpahoittajia xD
25.3.2017
😀 NiinPÄ!
23.4.2017
No kylläpäs ranskalaiset herättivät keskusteluita aikaan ?
Makuasioista ei saa kiistellä ?
Toinen tykkää oliviiöljyn mausta ja toinen rypsiöljyn.
Hyvä se espanjalainen juttu ?
Kiitos kivasta blogista, paljon lukenut viime päivinä. Olen juuri sairastunut mcs:sään.
23.4.2017
Hei, älä huolestu jos olet sairastunut MCS:n. Siihen on nyt tehokas hoitokeino. https://www.kaksplus.fi/blogit/kotitalouskriisi/parannunko-home-monikemikaaliyliherkkyydesta-talla-mentelmalla/
Suosittelen niin lämpimästi!