Vauvan kanssa kotoa lähteminen on joskus liian vaikeaa.
Kampesin esikoisvauvaani rattailla bussiin, kun kuski ilmoitti, että matka rattaiden kanssa on ilmainen. Yllätyin onnellisesti. Miten ihanaa, meistä välitetään, ajattelin! Esikoisen kanssa nautin minimiäitiyspäivärahaa, joten oli helpotus, ettei kaupassa käydessä tarvinnut kaivaa säästöpossusta vielä matkarahoja ruokalaskun päälle.
Huonosti nukutun, tai nukkumattoman, yön jälkeen vauvan ja sen oheistuotteiden pakkaaminen sekä lähdön ajoittaminen imetysten ja vaipanvaihtojen väliin voi tuntua ylitsepääsemättömältä. Murunenkin lisää (matkalipun hinta) tuohon vuoreen, voi saada äidin jäämään kotiin.
Itselläni ei ollut synnytyksen jälkeistä masennusta, silti kotiin muumioitumisen mahdollisuus tuntui olevan läsnä, ainakin huonoina päivinä. Se, että liikkuminen julkisilla liikennevälineillä on ilmaista, saattaa hyvinkin olla riittävä kannustin lähteä kotoa tuulettumaan tai viemään lapsi ja itsensä vaikkapa lääkäriin.
Tähän asti Helsingin seudulla lastenvaunujen kanssa kulkeva on päässyt liikkumaan julkisilla liikennevälineillä ilmaiseksi. Nyt HSL on ehdottanut, että lastenvaunujen kanssa metrossa tai raitiovaunuissa kulkevilta peritään tulevaisuudessa maksu. Bussilla pääsisi jatkossakin ilmaiseksi.
Ehdotuksen tarkoitus on yhtenäistää lippujen hintoja sekä tietenkin luoda lisätuloja kaupungille. Luulenpa, että säästöä ei tule syntymään, vaan uusia kuluja tulee pienituloisten äitien masennuksen hoidosta. Matkalipun hinta tulee kalliksi niin pienituloisille äideille kuin kaupungillekin.
Asian toinen tylsä sivutuote on, että kun metrot ja raitiovaunut tulevat maksullisksi, suosivat rattaiden kanssa kulkevat busseja (jotka täyttyvät lastenvaunuista) tai yksityiautoilua (mikä ei ole järkevää).
Matkat pienten lasten kanssa kulkeville pitäisi pitää ilmaisina. Eikä vain rattaiden kanssa kulkeville, vaan myös kantoliinassa tai -repussa lastaan kiikuttaville.
Luulin olevani ensimmäinen, jolle asia on tullut mieleen, mutta ihana Emma Kari olikin jo tehnyt asiasta aloitteen.
Emma kirjoitti blogissaan myös lasten ja vammaisten joukkoliikennealennuksesta – hänenkään mielestä ilmaisten matkojen poistamisessa ei ole järkeä.
Kerro, mitä mieltä sinä olet? Onko ilmainen joukkoliikenne vaikuttanut elämääsi äitinä?
21.1.2015
Ehdottomasti samaa mieltä! Onneksi Sinä ja Emma olette ottaneet asian jo esille! Toivottavasti myös monella muulla herää samoja ajatuksia ja usaltaa sanoa ne ääneen, niin ehkä joku meitä vielä kuntelisikin. 🙂 Kivaa loppu viikkoa!
21.1.2015
Ai mikä joukkoliikenne? Kysyy maalainen kahdeksan lapsen äiti jolla viisin kilometriä lähimpään kauppaan. Varmaan ymmärrät , että jos se nyt niin kamalasti jotain äitiä masentaa niin voin ottaa viikoksi tänne meille asumaan. Sen jälkeen ei taatusti masenna että pääsee kulkemaan, vaikka siitä jotain joutuisi maksamaankin.
21.1.2015
Validi pointti tämäkin. Haja-asutusalueiden palveluita ajetaan alas ja esimerkiksi neuvolaan voi olla aikamoinen matka. Mitäs sitten tehdään, kun busseja menee max. kerran tunnissa, ja bussissa onkin jo kolmet vaunut eikä sisään mahdu? Lähteekö äiti varuiksi tuntia aikaisemmin?
Toisaalta ymmärrän, ettei metroon ja ratikkaan mennessä ole bussin tavoin valtavan vaikeaa maksaa matka turvallisesti, mutta tiedän senkin, että pienen lapsen, ja varsinkin useamman, kanssa liikkumisen haastavuus lähentelee rakettitiedettä. Nostakaa vaikka niitä tarkastusmaksuja ja antakaa vanhempien liikkua lasten kanssa!
21.1.2015
Joo mutta meillä täällä ei kulje busseja, kuin yksi aamulla puoli kahdeksan aikaan ja tulee takaisinpäin (sieltä missä on neuvolat ja muut eli noin 15 kilometrin päästä) klo 16 jälkeen. Että siinä tulee neuvolapäivälle mittaa. Ja hammaslääkäripäivälle ja vaikka mille päivälle. Ja kyllä, täällä täytyy mennä sinne koko päiväksi jos ei omaa autoa ole ja jos ei keltään kyytiä saa. (tai jos ei ole varaa mennä taksilla). Joten kun kaikki niin kovin kaupungeissa ajaa tätä yksityisautoilua alas, niin sitten täytyy tulla paikallisliikennettä tilalle, kyllä se mulle sopis 🙂
21.1.2015
Tää on niin tätä: kukaan ei sais saada mitään helpotusta elämäänsä, kun aina löytyy joku, jolla on vaikeampaa…mee kupla vaikka viikoks johonki afrikkalaiseen slummiin asumaan jos sulla siellä maalla on niin raskasta. Tai sitten voit vaikka muuttaa tsadiin, tosin mm. asumisesta joidutkin sitten maksamaan ”hieman” enemmän kuin siellä maalla, mutta saatpa kadehtimasi ilmaisen joukkoliikenteen.
21.1.2015
Öö mikäs sun päätäs kiristää ja onko se sisä- vai ulkopuolelta tulevaa 😀 Mielestäni kehotin kaikkia joukkoliikenteen maksullisuudesta masentuvia ryhdistäytymään ha sanoin sanasen vielä vigertävälle kaupunkivihreälle yksityisautoilusta. Tarvisko sun muuttaa jonnekin missä netti ei toimi , kun sua noin painaa 😀 Tosin meillä täällä maallakin se toimii oikein hyvin 🙂
22.1.2015
Kupla: minäkin ymmärsin ensimmäisen kommenttisi niin, että pääkaupunkiseudulla ei saisi saada matkustaa rattaiden kanssa ilmaiseksi koska syrjäseuduilla joukkoliikenne on niin vähäistä. Etkö siis sitä tarkoittanutkaan? Ja sitäpaitsi joukkokoliikenteen järjestäminen seuduille, joissa ei ole noita ”joukkoja” lienee haastavaa..
25.1.2015
Sehän on ihan jokaisen oma valinta missä asuu! 😀 Asua maalla jossa lähimpään kauppaan on 5kilsaa tai asua kaupungissa/lähiössä jossa on palvelut lähellä. Sellaista sen nyt vaan on. Olen Marian kanssa samaa mieltä että ehdottomasti pitäisi lastenvaunuilla päästä kulkemaan ilmaiseksi julkisilla! Ja jos tämä etuus poistetaan niin ihan varmasti vähävaraiset äidit eivät kauheasti jaksa kotoaan poistua :/
25.1.2015
Kyllä. Ja korostan, ei ole kyse siitä, mitä äitien pitäisi jaksaa. Elämä heittelee. Kaikki yrittävät varmasti parhaansa, oli bussilipun hinta mikä tahansa. Joskus elämässä vaan tulee takapakkia. Silloin on hyvä että yhteiskunta tukee. Siksi että se on oikein, mutta myös siksi että ongelmien ennakointi tulee loppupeleissä yhteiskunnalle halvemmaksi.
21.1.2015
Olen samaa mieltä asian tärkeydestä! Mutta koen myös vanhusten yksinäisyyden ja erakoitumisen erittäin tärkeänä. Sais olla lippu vielä edullisempi tai jopa ilmaista. Ja kantoliinat ja reput myös huomioon! Ei vaan rattaat:-)
21.1.2015
Ja varmaan osasyynä se, että jotkut surrutta käyttää hyväkseen näitä ilmaisia matkoja istuttamalla rattaisiin jopa kouluikäisiä lapsia.. Ja tosiaan maaseudulla ei ole edes sitä joukkoliikennettä jolla pääsee kauppaan, neuvolaan (jotka säästöjen vuoksi siirretään yhä suurempiin yksiköihin) ja kaikilla ei ole varaa hommata kahta autoa joten kotonapa kökötät jos mies on töissä..
25.1.2015
Jaaa…ja miksi sinne maalle on sitten pitänyt muuttaa jos liikkuminen siellä on noin hankalaa eikä palveluita ole lähellä?? 😀
25.1.2015
Sekin vielä. Asuinpaikan voi jokainen valita. Maalla on omat hyvät puolensa. Juuri oli jokin tutkimus, jonka mukaan 20 minuuttia metsässä tekee ihmeitä terveydelle. Kaupungissa täytyy tehdä muita asioita, käydä kahvilassa, taidenäyttelyissä, puistossa tai ystävien luona kylässä -tai lähdettävä bussilla metsään, jotta elämä olisi mieluisaa. Ei vaan ole logistisesti mahdollista, että kaikki asuisivat metsän laidalla.
21.1.2015
Kuulun niihin, jotka tälläistä palvelua eivät koskaan ole päässeet nauttimaan. Asun siis pienessä kaupungissa jossa joukkoliikennettä ei juurikaan ole, saati ilmaista. Ehkä siksi en ole koskaan ymmärtänyt, miksi sinne junaan/ratikkaan/bussiin pitäisi ilmaiseksi päästä vain siksi että sattuu omistamaan vaunuikäisen lapsen. Aivan käsittämätön ajatuksenakin, kun on tottunut ihan itse kustantamaan omat menonsa. Siispä ajattelen että tässä on etuus joka voidaan poistaa. Jos lapsen hankinta on siitä kiinno, onko varaa poistua kotiovesta, kannattaa miettiä sitä lapsen hankintaa uudestaan. Sitäpaitsi, Suomen sosiaaliturvan tietäen on hyvin todennäköistä että kaikista köyhimmät saavat toimeentulotukena sen kuukausilippunsa ja niinkuin oikein on, ne joilla on varaa maksavat matkansa ihan itse.
22.1.2015
Ehkäpä muualla asuvien ei kannattaisi tähän asiaan niin hanakasti kommentoida, ei tämä teidän verorahojanne koske. Sen sijaan pääkaupunkiseutulaisten maksamilla verorahoilla kustannetaan niitä syrjempienkin seutujen busseja…
22.1.2015
Totta. Ja kun rahaa pääkaupunkiseudeulla säästyy vaikeampien ongelmien (masennus ja syrjäytyminen) hoitamisessa, riittää resursseja paremmin kaikkeen muuhunkin.
25.1.2015
Olen täysin samaa mieltä siitä että minkä takia pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi. Onhan niissä vaunuissa jarrut ja lapselle valjaat. Jos ei ole varaa bussilippuun niin miettisin hetken ennen kun hankin lapsen.
21.1.2015
laitatko maria aloitteen adressit.com ettei rajoituksia tulisi joukkoliikenteeseen rattailla raiteilla liikkuville kiitos
22.1.2015
Huomioittehan, että rattaiden kanssa kulkeminen on ollut ilmaista lasten turvallisuuden vuoksi, asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kotiäiti voi olla köyhä. Ajatuksen kantava teema on ollut se, ettei äidin tarvitse jättää lasta ja rattaita yksin mennessään maksamaan lippua, koska monissakaan kulkuvälineissä rattailla ei mahdu sisään kulkuvälineen etuovesta, jossa matka on mahdollista maksaa. Jos ajatellaan lapsiperheen etua ja ilmaista matkustamista, tulisi joukkoliikenteen olla ilmaista myös eläkeläisille, työttömille, vammaisille, toimeentulotuen tai muiden sosiaalietuuksien varassa eläville. Heillä on todennäköisestä vielä vähemmän rahaa kuin monella kotiäidillä.
22.1.2015
Kyllä, kyse ei ole vain siitä, pääseekö paikasta A paikkaan B. Kaupungissa sattuu asumaan paljon ihmisiä ja pienillä muutoksilla esimerkiksi lipun hintaan voi olla vaikutusta kaupungin talouteen. Pyörätuolilla on myös päässyt tähän mennessä ilman maksua. Turvallisuuskin on yksi pointti. Äitejä (kärryjen kanssa kulkevia) pitäisin siinä mielessä erityisryhmänä, että heidän hyvinvoinnistaan on kiinni myös lapsen hyvinvointi.
22.1.2015
Ei äidin hyvinvointi ole kiinni siitä saako hän, nyt ilmaiseksi matkustaa joukkoliikenteessä. Itse jopa 4:n lapsen yh:n kannatan ehdottomasti maksullista joukkoliikennettä rattaiden kanssa liikkuville. Ei meillä ole mitään oikeutta/ tarvetta matkustaa metrossa, sporaan tai edes Suomenlinnan lautalla ilmaiseksi. Maksu on ihan perusteltu siinä missä muillekin. Jos äidin pää ei kestä sitä et joutuu maksamaan lipun..niin sit kannattaa hakea apua… sit kärsii varmaan jonkin asteisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta jos tota ei hyvinvointi kestä.
22.1.2015
Näissä asioissa kannattaa miettiä itsensä ulkopuolelle.
22.1.2015
Meillä täällä ei pääkaupunki seudulla rattaista peritään vielä extra hinta. Hintaa kaupunkiin ja takasin tulee n.15 euroa matkaa 6 km per. Suunta. Siksipä käytän autoa. Luulen ettei helsinki ole ihan ottanut ruuhkia huomioon.
23.1.2015
Kannattaiskohan Sinun Maria muuttaa ihan pois Helsingistä?
Jää rahaa enemmän elämiseen. Aikaakin kuluisi varmasti vähemmän valittamiseen 🙂
Toivon, että HSL perii jatkossa tuplamaksun rattaiden kanssa kulkevilta, vieväthän ne kohtuuttomasti tilaa jo ahtaissa julkisissa liikennevälineissä.
23.1.2015
Minusta näyttää siltä, että nimenomaan maalla asuvat täällä ovat valittaneet liikkumisen kalleutta/vaikeutta. Koska teillä juurikin halvemman asumisen vuoksi rahaa jää enemmän elämiseen, sopii sitä sitten käyttää niiden bussimatkojen maksamiseen. Kyse on valinnoista, kaikkea ei voi saada. Minulla ei ole yhtään ylimääräistä neliömetriä asunnossa eikä omaa pihaa, mutta bussipysäkki on lähellä 🙂 ja ihan hyvällä omallatunnolla matkustan bussissa ilmaiseksi vaunujen kanssa.
23.1.2015
Hei!
Ajattelin lähestyä muutamia suosituimpia lapsiblogisteja.
Hallitus aikoo maksaa 80 milj. euroa(Hs 22.1)siitä etteivät perheet vain saisi päättää, miten lapsia hoidetaan ja voi kauhistus jos äiti haluaisi olla kotona yli 1,5v. Feministit holhoavat! Itselläni ei enää pikkulapsia, mutta te voisitte halutessanne herätellä perheitä, perheet lapsineen eduskunnan istuntoon tms. Tällä valtava vaikutus Suomen perheisiin.
23.1.2015
Kiitos. Vastalause tähän pitää esittää!
30.1.2015
Hei, hieman vierastan tätä nyt niin paljon medioissa esitettyä kaavaa, jossa jokainen lapsiperheisiin kohdistuva leikkaus (bussimaksu, subjektiivinen päivähoito) perustellaan sillä, että muuten äidin (harvemmin isän) pää ei kestä.
Ymmärrän täysin, että uupunutta äitiä pitää auttaa. Kahden lapsen äitinä olen toki itsekin kokenut epätoivon ja uupumuksen hetkiä.
Mutta onko suurin osa äideistä tosiaan näin tiukilla henkisesti tai taloudellisesti, että viimeinen niitti on bussimaksun maksaminen? Pitäisikö ennemminkin pohtia, mikä sitä pahoinvointia oikeasti aiheuttaa, mistä tämä yhteiskunnan asettama paine oikein johtuu ja tehdä näille asioille jotain?
31.1.2015
Totta. Varmaankin johtuu ihan siitä, että ei ole enää niin tiiviitä sukulaisverkostoja jne jne. Mutta mitä kaupunki sille voi?