Minusta on tullut kissanainen. En olisi ikinä koskaan uskonut, että olen kissaihminen. Meidän pikkuleopardi on kyllä vienyt mun sydämen. Ollaan leikitty tänäänkin tuntikausia kissanpennun kanssa. Valitsimme bengalinkissan juurikin sen leikkisyyden takia. Nyt alkaa paljastua totuus: edes kahden lapsen leikkivarastot eivät riitä sen tyydyttämiseen. Minäkin pyörin olohuoneen lattialla huiska kädessä.
Jätimme kissanpennun tänään yksin kotiin ensimmäistä kertaa. Menimme katsomaan jääkiekon nuorten MM-kisojen avausottelua. Juostiin kotiin jo hieman ennen pelin loppua, kun ajatukseni olivat kissanpennussa ja siinä, miten se nyt pärjää kotona ilman meitä.
Hyvä biisi tuo kisojen virallinen.
27.12.2015
Olen tosi pettänyt, että kaikessa ympäristötietoisuudessanne kuitenkin valitsitte jalostetun rodun? Kaikki perustelunne menee nyt kohdallanne romukoppaan. Ympäristö- ja luontoystävällistä, niin kauan kuin se itselle sopii. Aamen.
27.12.2015
Aika jännä, että juuri jalostetun kissan ottaminen ei ole ympäristöystävällistä. Yleensä kuitenkin juuri kasvattajalta hankitun kissan vanhemmat terveystarkastetaan ja valitaan huolella. Myös pentu myydään kasvattajan valitsemaan kotiin, ja se saa elää emon kanssa luovutusikään saakka. Toki eläinten liikajalostamisessa on omat ongelmansa, mutta kyllä itse näkisin nimenomaan kissojen kohdalla suurimmaksi ympäristöongelmaksi ne järkyttävät määrät maatiaiskissoja, jotka juoksentelee irti pitkin lähiöitä leikkaamattomina ja jahdaten pikkulintuja yms. Sitten näiden maatiaisten pentuja annetaan pois liian varhain vierotettuna lähes kelle vaan kissaa just sillä hetkellä haluavalle.Se jos mikä on puhdasta piittaamattomuutta luontoa ja ympäristöä kohtaan.
27.12.2015
Täysin samaa mieltä!! Löytöeläintalot on kodittomia pentuja pullollaan, niitä tulee ovistaj a ikkunoista, jopa rotukissoja jos se nyt on joku vaatimus. En ylipäätään ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitää ottaa juuri pentu, kun niin moni nuori aikuinen – seniorikissa odottaa uutta kotia kuukausikaupalla, jopa vuosia. Ellei sitä päädytä sitten resurssisyistä lopettamaan. Kodin antaminen kodittomalle tai kodinvaihtajalle, minkä ikäiselle tahansa, on sekä eläinsuojelu – että ympäristöteko.
Yhtä lailla löytöeläintaloissa olevat kissat tutkitaan huolella ja niiden adoptiokelpoisuus tutkitaan. Ei rotukissan ottaminen ole mikään tae sen ”turvallisuudesta” ja terveydestä, itseasiassa jopa päinvastoin. Myös kissojen pentutehtailu on ihan täällä kotisuomessakin arkipäivää nykyään. Ja tästä en ole itse satavarma, mutta ainakin ulkomailta rahdattuja rotukoiria ei syynätä samalla tavalla tautien varalta, koska rotu muka takaa terveyden. Nimenomaan ylijalostushan vaikka mitä ongelmia aiheuttaa! Tilanne saattaa olla sama kissojen kohdalla, mene ja tiedä.
Rotukissoissa ei mitään väärää ole, ainakaan niissä jotka ovat vielä terveitä, mutta niin kauan kun tässä maassa on ihmisen idiiotismin takia kymmeniä tuhansia kodittomia ja turhia lopetuksia, on outoa että joku haluaa nimenomaan rotuKISSAN. Koiran kohdalla voi olla kyse esim käyttökoirasta, jolloin asia on toki eri ja koiran sukulinjat varmasti tutkitaan tarkoin. Mutta mitä väliä kissan rodulla on?
28.12.2015
Samaa mieltä. Mutta kaunis se on.
27.12.2015
Onkin ihan oma keskustelunsa mihin eri rotuja eläimillä tarvitaan,varsinkin JOS kyse on puhtaasti ulkonäöllisistä seikoista. Toki ymmärrän miksi olisi järkevää ottaa kissa löytöeläinkodista, sielläkin kuitenkin lähes kaikki kodittomat ovat nimenomaan näitä maatiaisia, jotka ovat saaneet alkunsa suunnittelematta ja vahingossa. Kissan arvostus lemmikkinä on sitä luokkaa, että ne on ok heivata sitten kun ei enää huvitakaan huolehtia, sitten ne täyttää löytöeläinkodit, joka on tosi surullista. Toki pentuetehtailua esiintyy myös rotukissojen kasvattajissa, mutta kysymys kuuluukin MIKSI? Koska se on kannattavaa ja ihmiset ovat tietämättömiä ja eivät ota tai eivät halua ottaa asioista selvää. Ostajan vastuulla on ottaa selvää kasvattajan toiminnasta ja kysyä perustelua miksi hän on päättänyt tehdä kyseiset jalostusvalinnat. Samaa voi myös kysyä kun maatiaiskissaa on hankkimassa. Valitettavan usein se vaan unohtuu siinä huumassa kun pentu pitää saada.
27.12.2015
Eikö voi vain onnitella uudesta perheenjäsenestä? Onnea, teillä tulee olemaan hauskaa yhdessä !
27.12.2015
Onnea kissanpennusta ja ihania hetkiä yhdessä! Tosi söpön näköinen! Postaile vaan miten lähtee sujumaan pennun kanssa 🙂
27.12.2015
On se suloinen ❤
27.12.2015
Ei kai lemmikkieläin koskaan ole mikään ympäristöteko.
Mutta onko kaiken aina oltava?
Suloinen kissanpentu teillä!
27.12.2015
Eihän Maria teekään muuta kuin ympäristöystävällisiä ratkaisuja ja paheksuu muiden tapaa elää, kulutustottumuksia, pahalta haisevia siteitä ja jopa joululahjojen ostelua… ”Meillä ei tuhlata, en ostaisi tuollaista tuotetta – hups,vain rotukatti kelpasi.” Esko pukkina puhumassa kiusaamisesta jouluna -sehän se olikin joulun sanoma;)
28.12.2015
Myös minä olen tosi surullinen, että Maria päätyi ottamaan rotukissan, samaan aikaan kodittomia hylättyjä kissoja odottelee löytöeläintalojen häkeissä kuukausikaupalla omaa kotia. Ellei kotia löydy, myös nuoret ja terveet kissat lopetetaan armotta. Suomessa hylätään vuosittain 20 000 kissaa ja suurin osa niistä lopetetaan, kun kukaan ei niitä huoli! Olisin toivonuyt Marialta järkeä ja sydäntä tässä asiassa!
Terveisin,
4 löytöeläintalosta haetun kodittoman kissan omistaja
28.12.2015
Hyvä Titi <3
28.12.2015
Onnea uudesta perheenjäsenestä! 🙂 niin suloinen miuku! ja voi hyvä elämä, miten näitä mielensäpahoittajia löytyy joka nurkasta… Antakaa ihmisten elää kuten elää ja eläkää tekin (ylemmät kommentoijat) niinkuin parhaaksenne katsotte. On se kumma että joku pahoittaa mielensä siitä miten joku toinen viettää omaa jouluaan, puhumattakaan siitä millaisen lemmikin toinen valitsee. Voi sitä olla ekologinen ja eettinen siellä missä parhaimmalta itselleen tuntuu. Mukavaa uutta vuotta kaikille! 🙂
28.12.2015
Sinulle Ananas: Tässä tapauksessa särähti tosi pahasti korvaan kommentti, että ’olen kissaihminen’. Jokaisen oikean ’kissaihmisen’ sydän vuotaa verta kodittomien kissojen tilanteen vuoksi. Ja jokainen joka on löytöeläintaloissa käynyt, ymmärtää konkreettisesti sen inhimillisen kärsimyksen määrän, mitä löytäeläin joutuu/on joutunut kokemaan. Vain todella turhamainen, pinnallinen ja kylmä ihminen valitsee jalostetun kissan pentutehtaasta, näin vain mahdollistetaan saman pentutehtailun jatkuminen loputtomiin. On aivan eri asia taistella eläinten oikeuksien puolesta ja yrittää vähentää niiden kärsimystä kuin esim. vouhottaa siitä, että jonkin terveyssiteen tuoksu on epämiellyttävä (ja ei-ekologinen!). Sen sortin ’ekoteoissa’ on kyse vain siitä, että ei ole suhteellisuuden tajua oikeitten ongelmien edessä.
29.12.2015
Ihan kuin kaikki kissakasvattajat olisivat jotain pentutehtailijoita? Jos jokainen ottaisi kissansa vastuuntuntoiselta kasvattajalta, joka huolehtii kissoistaan ja luovuttaa pennut vasta luovutusikäisinä itse hyväksi katsomiinsa koteihin hyvää hintaa vastaan, kissojen ottajat vähenisivät aika lailla. Samalla karsiutuisivat pois ne, jotka ottavat kissan hetken mielijohteesta ja sitten hylkäävät. Tai ne jotka eivät leikkauta kissojaan ja antavat niiden juosta pitkin pihoja ja saada joka kevät uuden pentueen – ehkä kaksikin vuodessa. Ja sitten luovuttavat pennut liian aikaisin kenelle vaan – niistä kissoista ne löytöeläinkodit täyttyvät.
Ei ongelma ole ihmiset, jotka ottavat rotukissoja, vaan ongelma on ne ihmiset, jotka ottavat kissansa hetken mielijohteesta ja sitten hylkäävät. Ei ongelma ratkea sillä, että jokainen löytökissa saa uuden kodin – vaan puuttumalla syyhyn: kissakulttuuriin, jossa on ihan ok ottaa kissa ilmaiseksi ties mistä. Enemmin kutsuisin pentutehtailuksi sitä, että antaa kissansa paritella ties kenen metsän kollin kanssa tietämättä mitään suvuista, sairauksista tms. Sitten annetaan pari kertaa vuodessa pentuja ties kenelle. Siihen pitäisi tulla muutos, eikä se synny siten että syytellään rotukissojen ottajia.
Toki löytöeläinkodit tekevät hyvää työtä ja on myös mukavaa jos joku antaa kodin siel asuvalle kissalle – silloin kuin sellainen kissa sopii ottajalle. Rotukissam ottaminen on ihan yhtä hyvä vaihtoehto.
Onnea Maria uudesta perheenjäsenestä 🙂
29.12.2015
Kiitos todella hyvin perusteltu kirjoitus!
Pahoittelut kaikille, jotka ovat nyt tavattoman pettyneitä. Kirjoitan pian vastineen, jossa selitän, miksi päädyimme ostaamaan rotukissan.
29.12.2015
Jokainen tajuaa, että rotukissalle on tarkoituksella teetetty pentue, vaikka kodittomia ja hylättyjä kissanpentuja on maailma pullollaan. Uskomaton ajatus, että eläinsuojeluyhdistyksestä itselleen kissan ostanut olisi vastuuttomampi omistaja (’antaa kissaansa paritella ties kenen metsän kollin kanssa tietämättä mitään suvuista, sairauksista tms…’)! Ihminen joka sieltä itselleen eläimen hakee, on ajatellut asioita paljon pidemmälle kuin rotuominaisuuksia vertaileva shoppailija. Mutta jokainen tekee tyylillään, ja kuka mistäkin itselleen hyvän joulumielen saa.
30.12.2015
Jos antaa kissansa juoksennella ulkona leikkamattomana, niin ei niidenkään pentueiden kovin yllätyksiä luulisi olevan. Ne eroavat rotukissoista (ja puhun nyt hyvistä kasvattajista, toki pentutehtailuakin on, mutta sen luulisi asiaan perehtyneen ostajan tunnistavan) siinä, ettei niiden taustoja ole tutkittu, teettäjät eivät välttämättä tiedä jalostuksesta/emon ja pentujen hoidosta jne yhtä paljon. Silloin pennut päätyvät maailmalle liian varhain ja usein halpaan hintaan kenelle vain ottajalle. Tällaisen kissan ottamiseen hetken mielijohteesta on paljon matalampi kynnys, jolloin myös hylkäämisiä tapahtuu enemmän. Ja löytöeläinkodit täyttyvät näistä kissoista.
En mielestäni kommentissani sanonut, että löytöeläinkodista kissansa ottavat pitävät niitä vapaana leikkaamattomina ja antavat paritella. Käsittääkseni löytöeläimet leikataan automaattisesti joten se ei olisi edes mahdollista. Kuten jo sanoin, löytöeläinkodit tekevät hyvää työtä.
Minusta on vain outoa, että suurin osa löytökissojen puolustajista tuntuu olevan sitä mieltä, että tilanne on ok ja se paranisi jotenkin niin, että kaikki ottaisivat kissansa löytöeläinkodista. Sen jälkeen sinne tulee uusia kissoja ja uusia kissoja. Pitää puuttua syyhyn: siihen miksi niitä kissoja sinne tulee, eikä siihen että mihin ne kissat sieltä menevät.
Kasvattajat suunnittelevat pentueensa. Kyllä. Niin usein suunnitellaan ihmislapsetkin ja koiranpennut sekä myös esimerkiksi kesyrotan poikaset. Kun pentue on suunniteltu, silloin on usein myös taitoa ja resursseja pitää huolta pennuista ja valikoida niille hyvät kodit. ”Suunnittelemattomat” maatiaisen pennut ovat minusta se asia, jota pitäisi suurimmalla energialla yrittää vähentää, sillä niillä halvoilla pennuilla on suurempi riski joutua hylätyksi löytöeläinkotiin. Jos näitä pentuja ei syntyisi, myöskin omaa omistajaansa odottavat löytökissat vähenisivät huomattavasti.
30.12.2015
Jatkan vie sen verran, että löytöeläinkodista kissan ottaminen on hyvä vaihtoehto. Se toki auttaa sen yhden kissan tilannetta, joka on aina hienoa. Mutta pursuavien löytöelöintalojen ongelmaa se ei poista, koska kissoja tulee koko ajan lisää.
Perinteisten maatiaiskissojenen pentueen polku on se, että se syntyy ”suunnittelemattomana” (ei teetetä tarkoituksella, mutta koska kissat eivät ole leikattuja niin ei se yllätys ole), annetaan pois kenelle vaan haluavalle, osa hyviin koteihin ja osa niihin, jotka päätyvät hylkäämään kissan. Sitten kissat menevät (jos löytyvät) löytöeläinkotiin, josta joku joko adoptoi ne tai ei adoptoi.
Eikö parempi olisi systeemi, jossa kissat syntyvät tarkoituksella osaaviin käsiin, saavat vastuuntuntoisten kasvattajien valitsemat kodit, joihin kissa siirtyy maksua vastaan. Silloin, kuten ensimmöisessä kommentissa jo selitin, kissojen ottajia on vähemmän = myös hylkääjiä on vähemmän, jolloin löytökissoja olisi vähemmän.
30.12.2015
Juuri näin. Kopioin tän tohon mun äskeiseen postaukseen myös kommentiksi!
29.12.2015
Onko kisulla jo nimi? Söpö!
Haluaisitko muuten vinkata, että seuraatko itse blogeja, ja jos seuraat, niin mitä blogeja?
p.s. täällä pesty nyt pari kuukautta hiukset maine basella, ja se on kyllä 5/5. Päänahka hyvässä kunnossa pitkästä aikaa. Siinä samalla peseytyy myös naaama, ja olen huomannut, että maine base pitää minulla finnitkin poissa. Maine base -jalkakylpyäkin on kokeiltu, ja se tekee melkeimpä ihmeitä.
29.12.2015
Ihana pikku pantteri <3 Osaa ihmiset olla törkeitä, kun pitää aina joka asiasta löytyä moitittavaa. Mun mielestä teidän perheen ekologisuus on ihailtavaa. Ja pikkuisen kadehdinkin omistautumistasi asialle, sillä itselläni ei voimavarat riitä tutkimaan ja tekemään asioita yhtä vihreästi kuin sisimmässäni haluaisin. Vielä erääseen vanhempaan aiheeseen… Kuinka sait ratkaistua sen teidän joulukuusipulman? Olen itse allerginen aidolle kuuselle ja meillä onkin ollut monta vuotta käytössä muovikuusi. Tänä vuonna olen huomannut että saan oireita myös tekokuusen läheisyydessä. Jotenkin se kuusi kuuluu niin olennaisesti jouluun ja se on varsinkin lapsille tosi tärkeä, ettei siitä haluaisi kokonaan luopua. Kaikkea hyvää teidän koko perheelle ja ihanalle pikku kisulle.
30.12.2015
Meidän lapset tietävät niin hyvin, mitä homeesta seuraa, joten he eivät kinua joulukuusta. Lapset maalasivat jätti-isolle paperille joulukuusen ja siihen piirrettiin koristeita. Lisäksi koristeltiin pihalla oleva taloyhtiön yhteinen kuusi. Ei suurempaa draamaa joulukuusettomuudesta siis!
30.12.2015
Rotuominaisuuksia on myös luonne. Hankimme siis kissan, joka sopii luonteensa puolesta täydellisesti lapsiperheeseen.
30.12.2015
[…] Hyvä että sanotte suoraan, kun jokin mättää! Arvostan. Olen osittain täysin samaa mieltä teidän arvostelijoiden kanssa. Mutta pohdin kissa-asiaa pohdin pitkään. Kissan omistaminen ei tosissaan ole mikään ekoteko. […]