Minusta tuntuu, että joka puolella manataan tulevaa flunssakautta, johon pitäisi varustautua ottamalla infuluenssarokote. Ei voi mitään, mutta itselleni on jäänyt kyllä pienoinen kammo rokotuksia kohtaan sikainfluenssarokotteen ja sen aiheuttaman narkolepsiaepidemian takia.
Tiedän, että todennäköisyys vastaavan tragedian toistumiselle on hyvin pieni. Ymmärrän myös, että lääkeyhtiöiden aivopesemät lääkärit ja THL vahvasti suosittelevat rokotuksen ottamista. Laskeskelmieni mukaan lääkefirmat tekevät voittoa sairauksilla pelottelulla sekä itse sairauksilla. Lääkeyrityksillä menee siis hyvin, kun meikä menee huonosti.
Meidän ydinperheestä kukaan ei kuulu tällä hetkellä kansalliseen rokotusohjelman määrittelemään joukkoon, jolle suositellaan influenssarokotusta. Onneksi minun ei siis tarvitse vakavasti influenssarokotteen ottamista pohtiakaan. Vaikka voihan rokotteen käydä ottamassa omaan piikkiin, jos niin haluaisi.
Kävin lääkärillä kilpirauhaskontrollissa ja hän kertoi kiinnostavaa sisäpiiritietoa. Lääkärini on tutkinut muun muassa harvinaista PANS-aivosairautta potevia lapsia. Hänen tämänhetkinen epäilys oli, että lapsilla on ollut rokotteen antamisen aikaan jokin piilevä infektio. Infektio, rokote ja mahdollisesti jokin kolmas tekijä, kuten sisäilman homeongelma, yhdessä ovat aiheuttaneet PANS-sairauden. Uutisessahan ei vielä haluttu myötää, että rokotteella voisi olla tekemistä sairauden synnyssä.
Nämä ovat mielenkiintoisia tapauksia. Rokotteiden, infektioiden, homevaurioiden sekä käyttämiemme turhien kemikaalien yhteisvaikutuksia terveyteen on todella vaikea tutkia. Lähes mahdotonta oikeastaan. Aukottoman tutkimuksen voisi suorittaa vain ottamalla kaksi verrokkiryhmää, joista toinen elää normaalisti ja toinen altistetaan kaikelle mahdolliselle. Ei kukaan halua sellaiseen tutkimukseen osallistua.
Lääkäri kertoi muuten myös tutkineensa muutamia tapauksia, joissa oudon sairastelun aiheuttaja on todennäköisesti HPV-rokote, jota nyt annetaan teini-ikäisille tytöille. Lääkäri kysyikin onko minulla tyttöä ja suositteli, etten rokottaisi häntä.
Olin hyvin yllättynyt. Rokotteet on asia, joille en ole jaksanut uhrata ajatuksiani. Tosin lasten ollessa pieniä kieltäydyin sikainfluenssarokotteesta, fiilispohjalta. Ehkä neulakammolla oli tekemistä asian kanssa. Rotavirusrokote kyllä herätti hieman ihmetystä, sillä en ollut kuullut koskaan koko rotaviruksesta. Esikoinen saikin sitten kamalan reaktion rotavirusrokotteen ensimmäisestä annoksesta. Kieltäydyin seuraavista rokoteannoksista.
Rotaviruskokeilun jälkeen asenteeni on ollut että ”turhia rokotteita” ei oteta. Tästähän saa jo riidan aikaiseksi. Kukapa sen tietää, mikä rokotus tai lääke loppujen lopuksi onkaan turha.
Kaikki muut rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet meillä kai on, sitä rotavirusta lukuunottamatta. Nyt muistin, että minulle ei ole annettu ikuisuuteen jäykkäkouristusrokotetta. Pitäisiköhän se ottaa?
Itseasiassa lääkärit itse ovat syy sille, että luottamukseni virallisiin mielipiteisiin ja osin länsimaiseen lääketieteeseenkin on pikkaisen hapertunut. Minulle esimerkiksi sanottiin neuvolassa, että lapset eivät hallitse ruumiintoimintojaan alle puolitoistavuotiaina. Höpsis mitä epätieteellistä huuhaata! Harrastimme VVV:tä ja vakuutan, että vauvamme ovat jo parin kuukauden ikäisinä hallinneet rakkonsa.
Pissa meni pottaan ja luottamus virallisiin mielipiteisiin romukoppaan. Jos asiaa ei ole tieteellisesti tutkittu kaikin puolin, ei lääkäri voi sanoa tietävänsä totuutta. VVV:stä muuten pitäisi ehdottomasti tehdä tutkimus. Siitä ei ainakaan olisi koituisi haittavaikutuksia kenellekään. Ehkä vähän pissaa matolla korkeintaan. Tekisi mieli pyöräyttää vielä yksi vauva ihan vain tutkimukseen osallistuakseni.
Lääkäreiden uskottavuutta pissajuttua enemmän ovat romuttaneet turhat lääkkeet, joita minulle ja lapsille on määrätty. Olen saanut turhan antibioottireseptin kouraani niin monta kertaa, että reseptipapereilla voisi tapetoida eteisen seinän. (Lapsena olen syönyt keskimärin kolme turhaa antibioottikuuria vuodessa. Tietenkin minulla oli korvatulehduksia, sillä kävin homepäiväkotia!)
Äitinä olen myös saanut monta turhaa reseptiä lasten korvatulehdukseen. Onneksi olin silloin jo rebel enkä niitä syöttänyt. Jok’ikinen kerta korvatulehdus meni ohi särkylääkkeillä, ilman antibioottia! Viimeisellä kerralla lääkäri itsekin myönsi asian ja sanoi, että ”Pakko se nyt on uskoa saksalaisten tutkimuksiin, joissa todetaan että korvatulehdus menee ohi itsestään”. Tuntuu että lääkärit omaksuvat valmistumisensa jälkeen uutta tietoa toooodellla hitaaaaasti.
(Lapsilla ei muuten ole ollut enää vuosiin korvatulehduksia, kun olen hifistellyt sisäilman laadun kanssa. Flunssia tai influenssiakin korkeintaan yksi vuodessa.)
Nyt muuten vietetään WHO:n järjestämää antibioottitietoisuusviikkoa. Siispä älä mene lääkäriin flunssassa. Saat käteesi todennäköisesti liudan turhia reseptejä. Lääkäri nimittäin saattaa jopa saada palkkansa kirjoitettujen reseptien perusteella! Sairaanhoitajatuttuni kertoi, että tämä ei ole yksittäistapaus.
Flunssaa tai metsän mikrobeja ei tarvitse pelätä, vaikka hölmöt Dettol-biosidimainokset yrittävät saada sinut tuntemaan niin. Turhien antibioottien synnyttämät antibioottiresistentit bakteerit sen sijaan ovat todellinen uhka, jota pitääkin pelätä. Antibioottiresistenttejä bakteereita syntyy, kun antibiootteja käytetään väärin tai turhaan. Useimmat tavanomaiset flunssa- ja nuhakuumetapaukset johtuvat viruksista, joihin antibiootit eivät tehoa. Lääkärit määräävät usein turhaan lääkkeitä potilaalle, joka menee ”hakemaan antibiootit”.
Turha sanoa, etteikö näin tapahdu. Olen kuullut lukuisten tuttujen kertoneen kuinka antibioottikuuri on aloitettu ennen bakteeriviljelyn (jos sellaisia ylipäätään on otettu!) tulosten valmistumista ”varmuuden vuoksi”.
Flunssa, influenssa, yskä tai keuhkoputkentulehdus ei parane antibioottien avulla. Antibioottia syövä ihminen tosin varmasti itse luulee, että sairaus paranee antibiootilla, vaikka todellisuudessa se on aika, joka parantaa.
”Influenssa kestää hoidettuna kaksi viikkoa, hoitamatta 14 päivää” on aika hauskasti sanottu!
”Vain otettu lääke aiheuttaa haittavaikutuksia”
21.10.2015
Hei. Tiesithän, että flunssa (tosiaan yleensä virusperäinen) eli nuhakuume on eri asia kuin influenssa eli voimakas myöskin virusperäinen sairaus. Vaikka ottaisit influenssarokotteen voit siitä huolimatta saada flunssan. Influenssa voi kuitenkin olla tietyille ihmisille hengenvaarallinen (jälkitautina jopa bakteeriperäisiä sairauksia). THLn linjausten mukaan lähes kaikki kuuluvat johonkin ryhmään eli saavat rokotteen ilmaiseksi.
21.10.2015
Juu. Tämän flunssan ja influenssan eron kyllä tiesin.
Kaikki eivät kyllä (onneksi) kuulu mihinkään ryhmään.
Rokotteen saavat ilmaiseksi halutessaan:
-Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö
-Raskaana olevat naiset
-Kaikki 65 vuotta täyttäneet
-Kaikki 6-35 kuukauden ikäiset lapset
-Sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
-Vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiri
-Varusmiespalvelukseen astuvat miehet ja vapaaehtoiseen asepalvelukseen astuvat naiset
21.10.2015
Jäykkäkouristusrokote kannattaa kyllä ottaa.Itse jouduin ottamaan juuri polio-rokotteen, sillä olen hoitamassa vastaanottokeskuksen ihmisiä.Polio on lähes hävinnyt maasta, toivottavasti se pysyykin poissa.
21.10.2015
Ok! Miten usein poliorokote pitää ottaa? Ei minulle ole annettu mitään ikuisuuksiin… Isoisälläni oli muuten polio. Istui koko elämänsä pyörätuolissa.
21.10.2015
Itse kartan myös influenssa rokotetta ja muita rokotteita. Sitten kun minulla on kourassa kunnon tutkimukset (ja se tutkimus ei ole lääkefirman tekemä) siitä, että rokotteet (HPV, Sikainfluenssa ja influenssa)oikeasti toimivat niin voin harkita niiden laittamista, mutta uskon että en tule laittamaan. Hoitajana olen nähnyt kuinka monta kertaa hoidettavat ovat saaneet influenssarokotteen jälkeen vielä pahemman taudin ja jälkitaudin kanssa. Kyllä jokaisen työssäkäyvän ihmisen pitää tajuta jäädä kotiin kun on sairas. Maapallolla lääkefirmat ovat kuin mafia, jotka lahjomalla lääkäreitä saavat tuotteitaan myynniksi. Onneksi nykypäivänä se ei ole niin pahoin korruptoitunutta kuin 50vuotta sitten. Lääkäreille ei pidetä lääkekoulutuksia, niinkuin hoitajille, joten he harvoin edes tietävät miten lääkkeet vaikuttavat esim. vanhuksiin niinkuin me hoitajat jotka seuraamme vaikutuksia päivittäin. Onneksi suomessa on firmoja (yhteistyössä WHO, Valviran THL:n kanssa), jotka eivät ole sitoutuneet mihinkään lääkefirmaan ja kouluttavat henkilöstöä uudella näkökulmalla lääkkeisiin.
22.10.2015
Tuosta poliosta, niin itse ensin kyllä selvittäisin verikokeella olenko sen jo mahdollisesti sairastanut. Suurinosa poliotapauksista ilmenee ihan normaalina nuhakuumeena (tieto on WHO:lta), ja kerran sairastamalla saa lopunelämän kestävän immuniteetin.
Mikään rokote ei luo koskaan täydellistä immuniteettia, rokotettu voi sairastua vaikka jäykkäkouristukseen vaikka olisi saanut piikin ihan hiljattain. En nyt vuosilukua muista, mutta jossain vaiheessa törmäsin tietoon että Suomessa 5stä lapsen jäykkäkouristustapauksesta oli 4 rokotettu tuota vastaan ja varmasti oli rokotukset voimassa, mutta niin vaan tuli tautia. Tuo jäykkäkouristus on mielenkiintoinen bakteeri, kannattaa perehtyä siihen niin ymmärtää miksi sitä vastaan rokottaminen on aika turhaa. Tärkeämpää on antaa haavan vuotaa kunnolla ja sen jälkeen puhdistaa se hyvin, jäykkäkouristus voi muodostua ainoastaan hapettomassa tilassa ja silloinkin saa olla aika huono tuuri, että se ylipäätään muodostuu.
Suurin osa maailman aikuisväestöstöstä ei ole voimassaolevia rokotuksia, eli suurinosa on myös ns. rokottamattomia. Se siitä laumaimmuniteetista sitten…
Influenssa on sellainen, että sen sairastamalla saa aina vähintään 5vuoden immuniteetin, todennäköisesti immuniteetti on jopa 30 vuotta, tämä tieto löytyy kuulemma 70-luvun hoitoalan opetusmateriaalissa. Tämä jätetään sopivasti aina mainitsematta näinä influensakausina. On ihan höpöhöpö puhetta tuo, että rokote olisi toimiva ja että jos saat jonkun ärhäkän pöpön rokotteesta huolimatta, että se on eri juttu kuin influenssa ja että rokote olisi sen estänyt. THL:n sivuillakin on, että rokote ei suojaa täydellisesti ketään. Kun aikuiselle, tai lapselle nousee kuume, sitä ei missään nimessä saisi laskea lääkkeillä. Puheet kuumeen aiheuttamista aivovaurioista on paskapuhetta, joten jos sairastus influenssaan niin älä nyt ainakaan ota mitään lääkettä siihen, koska se kuume on elimistön luonnollinen mekanismi tappaa pöpö.
Ulkomailla on myös puhuttu tuon rokotteen aivoihin vaikuttavasta mekanismista, joten en kyllä piikittäisi itseeni saati lapsiini tuota rokotetta.
22.10.2015
On totta että millään rokotteella ei ole 100 % suojaa tautia vastaan. Laumaimmuniteetti pätee kuitenkin Suomen mittakaavassa melko hyvin vaikka suurin osa maailman ihmisistä eivät rokotusten piiriin kuulu. Influenssakannat muuttuvat joka vuosi. WHO tutkii vuosittain mitä kantoja Aasiassa on liikkeellä ja kausi-influenssarokotteeseen valitaan kolme todennäköisintä kausiepidemian aiheuttavaa kantaa. Joinakin vuosina voi siis olla että liikkeellä olevaa viruskantaa ei ole otettu kausirokotteeseen. Influenssan sairastaminen voi antaa immuniteetin moneksi vuodeksi, mikäli kannat eivät maailmalla muutu. Nykyään kannat ovat kuitenkin alttiimpia muutoksille kuin 70-luvulla esimerkiksi ihmisten liikkumisen vuoksi. Riskiryhmään kuuluvan on kuitenkin perusteltua ottaa rokote, jotta välttyy ikäviltä jälkitaudeilta ja komplikaatioilta. Syksyllä ja talvella liikkuu paljon eri viruskantaisia flunssaepidemioita, johon kausi-influenssarokote ei anna suojaa. Influenssa on eri tauti kuin flunssa eli tavallinen nuhakuume ja taudit aiheuttaa eri heimoon kuulvat virukset.
22.10.2015
Mitä mieltä olet yhden kommentin pohdinnasta, jossa mietittiin sitä, että rokotteen ottanut mahdollisesti levittää tautia tehokkaasti?
22.10.2015
Mikäli rokotteen ottanut ihminen kohtaa taudinaiheuttajan ja rokote on toiminut, immuniteetti tuhoaa taudinaiheuttajan melko nopeasti. Influenssaan sairastuneella on kuitenkin 2-3 päivän itämisaika jolloin virusta levittää hengitysteistään suoraan tai käsien kautta ympäristöön. Influenssan oireiden ilmaannuttua yskiminen ja niistäminen tehostaa levittämistä. Terveetkin ihmiset voivat kohdata viruksia käsillään ja levittää paikasta toiseen itse kuitenkaan sairastumatta. Sanoisin siis että rokotteen ottanut ei levitä taudinaiheuttajia merkittävästi enemmän suhteessa terveisiin (sairastumattomiin ja rokottamattomiin) ihmisiin. Todennäköisesti sairastumalla levittää virusta enemmän juuri itämisajan vuoksi. Rokottamisella pyritään epidemiologiseen hyötyyn mahdollisimman monelle. Aina löytyy tietty prosentti ihmisiä, joille suojaa ei muodostu. Toiset saavat rokotteesta allergisen reaktion, toiset jopa taudin lievänä. Kuitenkin suuressa mittakaavassa moni ihminen hyötyy rokotuksista. Sama peruste on esimerkiksi elintapaneuvonnalla. Aina löytyy joku joka elää 90-vuotiaaksi polttaen askin tupakkaa päivässä ja toisaalta joku joka kuolee keuhkosyöpään 40-vuotiaana polttamatta lainkaan. Siksi on hyvä aina miettiä asian epidemiologista taustaa. Tämän vuoksi karsastan omien kokemusten jakamista totuutena. Vaikka jollekin tai hänen läheiselleen olisi sattunut esimerkiksi rokotuksista jotain ikävää niin ilman rokotuksia todennäköisesti hänelle ja kymmenelle muulle hänen ympärillään olisi sattunut vielä pahemmin. Tämä on sellainen asia josta toivoisin kriittisyyttä ja myös vastaanottavaisuutta niin lääkäreiltä kuin rokotusten vastustajiltakin.
22.10.2015
Hei. Itsekin olen kummasti välttäyt influenssarokotteita tmv vaikka olenkin hoitaja. Eivätkä lapsetkaan ole saaneet niitä. Mutta pakko sanoa eräs mielipide näistä rokotteista, mikä ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkkmukseen tmv vaan maalaisjärjellä:. Jokainen ihminen kantaa ihollaan jatkuvasti kaikenlaisia mikrobeja, jos niitä jostain syystä kulkeutuu kehon sisälle voi sairastua jos ei ole ennestään vastustuskykyä kyseiselle sairaudelle. Kun ihminen sairastuu, se jää toivottavasti fiksuna kotiin lepäämään. Mutta entäs jos influenssa kautena rokoitettu kantaa mukanaan kyseistä taudinaiheuttajaa, mutta ei sairastu itse siihen, niin eikös hän tietämättään tartuta tautia ympäriinsä? Jolloin kaikki rokoittamattomat ovst vaarassa sairastua, kun oikeasti kipeä jäisi kotiin eikä niin paljoa sairastuttaisi muita. Mutta tämä on vain nyt tälläinen oma pohdinta.
Turhia antibioottejakaan en ymmärrä… jotkut luulevat saavansa ihmepillerin lääkäriltä joka vaivaan mikä parantaa. Loppujen lopuksi sillä sekoittaa suoliston normaaliflooran jopa puoleksi vuodeksi jonka vuoksi vastustuskyky alenee. Ja nousee riski resistensseille kannoille +kaikelle muulle ei niin kivalle.
22.10.2015
Itse olen ammatiltani terveydenhoitaja, mutta silti itselläkin on pieni ristiriitaisuus rokotteita kohtaan. Itse nimittäin lapsena sain usean rokotteen jälkeen kummallisia ”poissaolokohtauksia”. Niitä ei silloin sen kummemmin tutkittu, mutta ne liittyivät selvästi rokotteiden antamiseen. Olen kyllä itse todella herkkä eri lääkkeillekin ja kartan antibiootteja viimeiseen saakka. Olen joskus maininnutkin, että penisilliinikuurin meinasin 5-vuotiaana menehtyä ollessamme vielä tuolloin Lontoossa. Onneksi hoito oli nopeaa. Jäykkäkouristusta silti suosittelen, sillä se on tärkeä rokote!
22.10.2015
Harmi että monilla lääkäreillä tuntuu olevan vanhakantainen vastareaktio kaikkea ei tieteellisesti -todistettua kohtaan. Olen törmännyt asiaan monesti kolmen vuoden aikana lääketiedettä opiskellessani ja valitettavasti nämä asenteet siirtyvät hyvin jälkipolville, sillä me kandit ja lääkärit ollaan melko sisäpiirinen joukko yliopisto- ja sairaalaopetuksessa. Itse olen ottanut sellaisen asenteen etten voi tieteenkään nimissä tyrmätä mitään joka voidaan tulevaisuudessa joko todistaa oikeaksi tai vääräksi, siihen asti asiaan tulisi suhtautua neutraalin kriittiseksi. Rokotuksilla on haittoja ja tämä pitäisi kyllä jokaisen lääkärin tietää. Kuitenkin haitat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin oikeasti vaarallisten perinteisten lastentautien jälkiseuraukset usein olivat (esim. polio, tietyt rokot). Rokottamatta jättämisellä ei immuniteetti kehity luonnollisesti paremmaksi sillä lapset kyllä sairastavat nuhakuumeita ja bakteeritulehduksia yleensä aivan riittävästi immuniteetin kehittymiseen. Näin se tapahtuu vaan ns. ”turvallisilla taudeilla”. Ikäpolvelmme ei ehkä tiedä esim juuri polion jälkiseurauksia , sillä tauti on ollut niin kauan eliminoituna rokotteilla. Trendinä tuntuu olevan että rokotteita kehitellään myös suht turvallisiin tauteihin, juuri esim. rotavirusrokote, jonka lähes ainoa tarkoitus on tuoda säästöjä erikoissairaanhoitoon (kun kuivuneita lapsia ei tarvitse makuuttaa osastolla nesteytyksessä). HPV-rokotteeseen en ole perehtynyt, mutta mielestäni sitä on tutkittu aika vähän aikaa vastaa. Korvatulehduksiinhan suositellaan nykyään parannukseksi aikaa eikä antibiootteja. Näin asia onkin ymmärtääkseni esim joissakin keski-Euroopan maissa. Olin juuri lasten päivystyksessä taysissa ja kysyin asiasta lääkäriltä joka lapsi toisensa jälkeen määräsi antibioottia otiitteihin. Hän sanoi että näinhän se on, mutta Suomessa ei riitä resursseja tarkastuttaa korvia, joten antibioottihoito on edelleen suositeltu ensimmäinen vaihtoehto. Toivon että tämä ja useiden lääkärien asenne tulevat oman urani aikana muuttumaan. Samalla on kuitenkin levinnyt myös paljon homeopaattisia hoitomenetelmiä joihin ei ole mitään perustetta tieteellisesti. Lääkärit voisivat näissä tapauksissa olla valistuksessa hyödyksi, mutta kaikkeen vastakarvaiselta asiantuntijalta voi olla vaikea ottaa mitään neuvoja.
22.10.2015
Hieno aihe ja pinnalla just nyt. Kävin tyttäreni neljävuotisneuvolassa ja terveydenhoitaja tuumasi, että otattehan influenssa rokotteen. Ei olla koskaan otettu eikä kyllä nytkään. Ihmetyttää vain että jouduin kovasti perustelemaan kantaani, eihän kukaan rokotetta ottava joudu perustelemaan miksi ottaa sen.
Nyt muistinkin tapauksen esikoiseni rota-rokotteesta. Tyttäreni oikeasti muuttui. Siis käytökseltään iloinen ja vuorovaikutuksesta nauttiva lapsi vetäytyi itseensä. Muutos oli huomattava ja kesti n. viikon. Ei ollu kipeä vaan jotenkin ”masentunut” . Kuulostaahan se uskomattomalta! Tosin nykyäänhän tutkitaan suoliston toimintaa toisina aivoina! 🙂
22.10.2015
Terveydenhoitaja ja kahden lapsen äiti vastailee täällä. Myöskin perussairautena mm. astmaa sairastava ihminen. Itse olen ottanut influenssarokotteen (Vaxigrip) niinkin monta vuotta, että tänä vuonna tulee täyteen 10v. Eli siitä asti, kun sairastuin astmaan. Jos olisin perusterve, tuskin ottaisin rokotetta. Mutta näin omasta kokemuksestani voin sanoa, etten koskaan ole saanut mitään sivuvaikutuksia itse rokotteesta. Hyvin lievää flunssaisuutta ehkä (iso ehkä) joskus. Sen sijaan influenssan sairastaminen keuhkotautisena taas on järkyttävää. Pari vuotta sitten sairastuinkin Influenssa B:n varmaan 8-vuoden tauon jälkeen rokotteesta huolimatta, mutta lievempänä versiona (kuume ei mm. noussut niin korkealle), mutta siitäkin huolimatta olin hengityksen puolesta ihan piipussa ja sain vielä elämän ensimmäisen kortisonikuurinikin keuhkotilanteen huononemisen vuoksi. Joten kannatan ehdottomasta kausi-influenssarokotteen ottamisista niille, joilla on riski sairastua vakavaan influenssaan tai sen jälkitauteihin (lue sairaalahoitoa tarvitsevaan). Myös kumpikin lapsistani on rokotteen saanut jo muutamien vuosien ajan heidän terveyshistoriansa vuoksi (esikoisella esim. ollut jo kaksi kertaa keuhkokuume 2v välein).
Rokotteisiin ja antibiootteihin on ihan hyvä suhtautua hieman varauksella ja punnita omassa päässään se mikä on kannattavaa ja mikä ei. Näin th:n henk.koht. näkökulmasta ainut rokotusohjelmaan kuuluva ehkä turhiin kuuluva rokote on rotavirusrokote. Kuopus olisi sen ilmaiseksi aikoinaan saanut, mutta en ottanut. Ajattelin, että kyllä minä ammattilaisena osaan lapseni vielä ajoissa hoitoon, jos ripuli-oksennustauti näyttää pahalta. No sitten 3-vuotiaana tämä kuopus sairastui rajuoireiseen rotavirukseen, joka kiidätti hänet puolessa vuorokaudessa (!) niin huonoon nestetasapainon tilaan, että vietti 2 vrk. lastenosastolla nestetipassa. Itse mietin silloin ja mietin vielä, että mitähän tulen tekemään kolmannen lapsen kohdalla tämän suhteen. Osasin juu viedä lapsen ajoissa hoitoon, mutta ajatus noin rajun taudin tulemisesta esim. vauvaikäisellä tai 1-vuotiaalle tuntuu kamalalta ajatukselta. Joten en tiedä. Pohdinnan alla on.
Mitä antibiootteihin tulee, niin täällä suunnalla ei korvatulehdukset ole menneet ohi pelkästään odottelulla, kipulääkkellä ja seurannalla. Sitäkin on kokeiltu. Kuopus on putkitettukin jo 5. kertaa jatkuvien korvatulehdusten ja niiden jälkiseurauksena aiheutuvien liimakorvien vuoksi. Ja liimakorva on aina kirurgisesti hoidettava tila nykypäivänä. Ja kun nämä korvatulehdus- ja liimakorvakierteet ovat sijoittuneet 2,5kk – 4,5v välillä, niin on selvää, että niiden hoitamatta jättäminen on melko merkitsevää mm. lapsen puheenkehitykselle. Antibioottien antaminen tuntuu kurjalta, varsinkin kun tekevät paljon hallaa myös vastustuskyvylle. Mutta kun kaikki muu mahdollinen korvatulehdusten riskitekijä on ympäristöstä suljettu pois, kaikki mahdollinen syy niiden tuloon on selvitetty (mm. allergiat, refluksi ym.) ja vippaskonstit ovat olleet käytössä, ja siltikin tulehduskierteet vain jatkuu aiheuttaen joka kerta sen liimakorvan, niin…. Kaikki mahdollinen asia joka voisi viedä tulehduksen pois ja, että tällä kertaa vältyttäisiin taas uudelta putkitukselta, on tervetullutta. Nyt itseasiassa näyttääkin jo hieman paremmalta, koska edellisen kuurin jälkeen ei tulehdus ole toistunut, mutta liimakorva on aluillaan ja seurattavana. Lastani hoitavat lääkärit ovat olleet alan ammattilaisia (lastenlääkäri ja lasten parissa toimiva korvalääkäri), joiden mielipiteeseen myös luotan.
Mitä tulee poliorokotteeseen, niin nykyisten suositusten mukaan sitä tehostetaan enää vain niiden kohdalla, jotka työskentelevät poliotartuntavaarassa tai matkustavat alueille, jossa sitä esiintyy. Perussuoja suurimmalta osalta suomalaisista sille löytyy. Jäykkäkouristus-tehoste pitäisi jokaisen ihmisen muistaa ottaa max.10v välein. Se on tauti, johon kukaan ei varmasti halua sairastua!
24.10.2015
…sitä minä epäilisin. Vakavia infektioita tiheään ja korvatulehdus kierre, astmaa jne. Voisi viitata sisäilmaongelmalle alistumiseen. Sanoit että kaikki mahdollinen on selvitetty, mutta onko tätä vaihtoehtoa käyty läpi?.
24.10.2015
Kyllä, aivan selkeä hometapaus! Astma + toistuvat infektiot.
Ikävä kyllä ”sisäilmatutkimuksia” on monenlaisia. Tunari saattaisi todeta kommentoijan kodin terveeksi.
16.11.2015
Hei taas pienen tauon jälkeen!
Ja vastaus homekysymykseen: siitä tuskin on kysymys. Olemme asuneet lasteni elämän aikana kolmessa eri osoitteessa joista kaksi edellistä ovat uusia taloyhtiöitä eikä homeesta ole kyllä ollut epäilystäkään. Oman astmani olen saanut sukurasitteena äidiltäni (joka on kuulemma tyypillisin taudin periytymistie; äidiltä tyttärelle). Lapset ovat olleet kotihoidossa ensimmäiset elinvuodet (toinen 2v ja toinen 4v asti) ja senkin jälkeen hoitopäiviä per kk on ollut 10-12. Päiväkoti myöskin on uusi. Edellinen työpaikkani sisäilma on voinut olla yksi syy omiin oireisiini, mutta siellä en ole enä hetkeen ollut. Ja nämä tautikierteet alkoi reippaasti ennen tähän työpaikkaan menoa. Miehen työpaikalla tuskin hometta on.
Lisäyksenä vielä, että meillä ei ole klskaan tupakoitu eivätkä lapset ole ko.aineelle altistuneet. Maitohappobakteereja käytetään ahkerasti ja D-vitamiinia menee suositusta isommalla annoksella.
Kuopuksen korvatulehduskierteessä yksi isoin tekijä on varmasti ollut rakenteellinen korvakäytävien ja korvatorven ahtaus. Myös immuunipuolustukseen liittyvät tekijät on kuopukselta verestä selvitetty ja niissäei ole poikkeavuuksia. Ja perintötekijät on varmasti yksi syy myös.
Esikoisen keuhkokuumeherkkyys onkin sitten mysteeri. Häneltä ei ole noita immuunipuolustukseen liittyviätekijöitä (igg,igm, iga jne.) ole selvitetty.
18.11.2015
Voi, kun itse olen tutkinut tässä tämän vuoden aikana isolla rahalla tehtyjä uusia kerrostaloja ja omakotitaloja. Kaikki homeessa, vaikkei mitään näkyvää tai haisevaa ole ollutkaan. Eli rakennuksen ikä ei kyllä kerro siitä etteikö olisi sisäilmaongelmaa.
24.10.2015
Olen aika lailla Th äipän kannalla. Olen sairastanut kerran varmuudella influenssan ja se oli niin kamala kokemus että olen rokotteen ottanut joka vuosi kiltisti. Työnantajani maksaa sen kaikille halukkaille. Nykyään saan sen tosin myös koska vanhimmalla lapsella on 1 tyypin diabetes enkä jättäisi häntäkään rokottamatta. Tästä huolimatta joka vuosi pohdin rokotteen hyötyjä ja haittoja. Kahdelle muulle lapselle rokote on otettu ajoittain esim sikainfluenssan aikaan. Keskimmäiselle rokotuksesta tulee pientä ihottumaa pistoalueelle ja nuorin pelkää pistämistä kuollakseen joten siksi inf.rokote ei ole aina heille mieleinen. Rotaa lukuunottamatta meilläkin kaikki muut rokotukset on otettu. Veljeni sai keuhkokuumeen jälki”tautina” (mahdollisesti influenssan jälkitauti) nivelreuman. Haluan vain tällä sanoa että influenssa ei ole mikään pikkujuttu. Perusterve voi nopeasti olla kroonisesti sairas joten sitä kannattaa tosiaan pohtia myös kun influenssarokotuksia kritisoi. Tapasin keväällä espanjalaisen miehen joka oli 5 vuotta minua vanhempi ja sairastanut polion josta jäi ikuinen jalkavamma. Tuolloin 80-luvun alussa kun hän sairastui sain itse koulussa poliisi tehosteen sokeripalassa. Tämä mies oli jäänyt vaille rokotetta koska asui lapsena vuoristokylässä jonne poliotehosteita ei oltu viety. Joskus ehkä unohdamme että kuinka etuoikeutettuja olemme kun moneen vaaralliseen tautiin saamme ilmaisen ehkäisyn. Silti on hyvä että näitä asioita pohditaan ja avoimesti keskustellaan. Kriittinenkin on hyvä olla
24.10.2015
Kyllä. Espanjalainen isoisäni (kuoli vuosisitten) oli koko elämänsä pyörätuolissa polion takia. En ollenkaan kritisoi polio- ym. rokotteita.
Itse tätä sisäilma-asiaa tutkineena olen vakuuttunut, että hyvällä sisäilman laadulla on enemmän merkitystä terveyden kannalta kuin influenssarokotteella. Sisäilman homeongelma heikentää vastustuskykyä. Väitän, että kansantalouden kannalta olisi järkevämpää käyttää infuluenssarokotteisiin käytetyt rahat sisäilman parantamiseen. Esimerkiksi veljesi keuhkokuume on voinut myös johtua homeesta (vaikkakin olisi virus, sisäilman homevaurio laskee vastustuskykyä), joka myös aiheuttaa nivelreumaa.
25.10.2015
Sinällään hassua, että tässä tapauksessa ei tosiaan sisäilmalla ole ollut vaikutusta. Koulumme jota olemme veljeni kanssa käyneet ovat olleet poikkeuksetta terveitä ja vanhempieni vastikään myymä omakotitalo todettiin poikkeuksellisen hyväkuntoiseksi kaikilta osiltaan. Juu ja luotan tähän arvioon. Sen verran paljon sisäilmaongelmista tiedän. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi että sisäilmaongelmien selvittämiseen tutkimiseen ja etenkin poistamiseen tulisi huomattavasti enemmän panostaa. En kuitenkaan näe rahan ottoa pois ilmaisesta rokotuksesta mitenkään järkevänä.
25.10.2015
Tutkimuksia on niin monenlaisia. Olen tutkinut monia rakennuksia, joisa edellinen tutkimus on ”todennut rakennuksen terveeksi”. Kuitenkin ollut aivan selkeä terveyteen vaikuttava tekijä.
Mutta mahtavaa, tänään oli juuri aiheeseen liittyvä juttu Hesarissa:
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1445572354122
Hän puhuu juuri siitä, että lääketieteellisiä ongelmia voitaisiin hoitaa tehokkaammin muilla toimenpiteillä. Tukee juurikin ajatustani.
23.10.2015
Jäykkäkouristuksesta tuli mieleen. Viime keväänä vapaana juossut koira puri mua sääreen ja rokotetietoja selatessa tuli puheeksi että 15v välein uusiminen riittää, mutta tälläiseszä tapauksessa olisi hyvä jos 10v sisään on rokotettu. Miksi ei pidetä sitä 10v väliä JOS vaikka sattuukin jotain 😉
24.10.2015
Ok, ehkä se riittää että jos sattuu nii ottaa sen tehostuksen sitten. Miehellä kans tuli lätkämatsissa tikkejä vaatinut haava, antoivat jäykkäkouristustehosteen samalla.
24.10.2015
Anteeksi nyt, mutta aika rankkaa tekstiä ja yleistämistä lääkäreistä! Sama asia kuin sanoisi, että kaikki sisäilma-asiantuntijat ovat kouluttamattomia huijareita! Tunnetko montakin lääkäriä noin henkilökohtaisesti? Tiesitkö, että lääkiksessä on jo yli kymmenen vuotta opetettu välttämään turhia antibioottikuureja ja että iso osa nuorista lääkäreistä ei mielellään edes määrää antibiootteja korvatulehdukseen elleivät ne ole pitkittyneitä tai selvästi yleisoireisia ja märkäinen? Tiedätkö kuinka paljon Suomessa nykyään säädellään lääkefirmojen ja lääkäreiden yhteistyötä? Tiedätkö kuinka paljon lääkärit opiskelevat valmistumisensa jälkeen? Ja olen työskennellyt Attendolle, kymmenelle eri kunnalle ja yhdelle sairaanhoitopiirille, enkä KOSKAAN ole saanut palkkaa kirjoittamieni reseptien mukaan. Jos joku firma joskus on maksanut jollekin palkkaa reseptien mukaan, se ei todellakaan tarkoita sitä, että näin kaikki toimisi! Todella törkeää levittää tuollaista sontaa. Mutta kertoo ehkä jotain tämän blogin laadusta ja siitä, kuinka paljon sun juttuihin kannattaa jatkossa luottaa jos kerrot kuulopuheita faktoina. Kiitos ja heippa.
24.10.2015
Ihana jos olet tätä mieltä! Siis oikeasti. Tunnen muutamia lääkäreitä, mutta en heidän kanssaan halua pahemmin jutella näistä kun en halua että ystävyyssuhteet kärsivät ideologiaeroista. Moni lääkäri ei ikävä kyllä ymmärrä esimerkiksi sisäilman homeiden ja kemikaalien vaikutuksia terveyteen. Tutuillekin lääkäreille olen yrittänyt ”tuputtaa” tietoa sisäilmasta, mutta ei vaan uppoa. Selityksenä on usein se, että ei tätä lääkiksessäkään käsitelty.
Tästä olen joutunut vääntämään kättä työni puolesta monessa, monessa, todella monessa tapauksessa. Kirjoitan joku kerta blogiini näistä joskus jutun.
Meillä on paljon lapsituttuja ja kyllä todella monella lapsella on jatkuvasti antibioottikuuri korvatulehduksiin. Ja itsekin reseptejä sain kouraani pinon. En vaan koskaan ottanut niitä antibiootteja. Ja liimakorvakin meni todella ohi ilman antibioottia, kun siirryttiin hyvään sisäilmaan. Ja lasten kuulot tutkittu, todella tarkat on. Eli jonkinlainen kokemus kyllä on.
Itselläni on sellainen tunne, että tämä ei ole ainostaan lääkärin ”ammatillinen ominaisuus”, vaan on osaksi kyse myös persoonasta. Monet menevät lääkäriin ”hakemaan antibiootit”. Ehkä epävarmat lääkärit ajattelevat että turhia antibiootteja ei saisi ottaa, mutta vaikea kieltäytyä kun äkänen äiti vaatii troppia.
3.11.2015
Justiisa tulin taas lääkäristä, lääkäri oli sitä mieltä että ”ihan varulta” kannattaisi kokeilla astmalääkitystä+kortisoninenäsuihketta ja antibiootteja.. Kyllä mä vaan paskat haistatan tollaselle ”varulta” puheelle. Kiitos että kirjoitat tätä blogia ja jaat tietämystäsi! Aurinkoista tiistaita! 🙂
3.11.2015
Voi ei! Mutta noi oireet kyllä kuulostaa sisäilmaongelmalta. Nyt olisi selvitettävä, onko kotona, koulussa, päiväkodissa tai töissä huono sisäilma. Tsemppiä!
3.11.2015
[…] Meidän taloyhtiössä paljastui eilen vesivahinko aivan meidän aikuisten makuuhuoneen seinän toisella puolella. Juuri sängynpäädyn kohdalla, seinän takana, on taloyhtiön wc-tila, jonne on asennettu pesukone on vuotanut rakenteisiin. Olenkin noin viikon ajan ollut ihmeissäni flunssaoireista, joita perheellämme on ollut. Mietin, että pitääkö minun perua sanani turhista influenssarokotteista ja antibiooteista. […]
16.11.2015
Mua lähinnä ihmetyttää kuinka helposti ihmiset tekee johtopäätöksen oireiden perusteella, että sisäilmasta on kysymys tietämättä kumminkaan minkälaisissa taloissa ja asunnoissa ihmiset ovat asuneet ja kuinka paljon itse tätä asiaa selvittäneet. Itsekin olen asiaan jonkin verran perehtynyt, mieheni ja appiukko vielä selvästi enemmän. Luotan täysin esim. nykyisen asuntoni sisäilman laatuun.
Lisäksi blogeissa yleisesti ylipäätään välillä harmittaa hyvin rankka yleistäminen, kun kyseessä on jonkin ammattiryhmän identiteetti. Kritiikkiä on ihan hyvä olla ja, jos nyt kyse on vaikka influenssarokotteista, niin jokaisen on hyvä tehdä omat päätöksensä asian suhteen. Eikä vain toimia täsmälleen niinkuin kehoitetaan yhtään asiaa itse pohtimatta. En kuitenkaan usko, että kyse on mistään salaliittoteorioista valtio vs. kansalaiset, kun puhutaan terveydenhuollosta ja rokotteista 😉
14.12.2015
Lääkärit ymmärtävät kyllä lääkkeiden turhuuden. He valehtelevat. Heiltähän loppuisi työ ja palkka eli rahantulo jos myöntäisivät lääkkeiden turhuuden ja haitat. Lääkkeiden määräämisestähän ne palkan saavat. Eli oma etu lääkäreillä taas kyseessä. Ja lehdessä oli juttua siitä että lääkärit perheineen eivät itse ota rokotteita, koska tietävät niiden haitat ja turhuuden.
4.4.2016
Onpa asiaton kommentti. Olen lääkäri eikä palkkani muutu lääkemääräysten perusteella, ja jos joku kehtaa väittää että lääkeyhtiöt maksaisivat määrätyistä lääkkeistä lääkärille jotain niin sanoisin että on kyse kunnianloukkauksesta. Suomessa on 20000 lääkäriä ja kaikille lääkeyhtiöt maksavat jotain lisäpalkkioita? 😀 Todella kannattavaa toimintaa varmasti, kun lääkärin on joka tapauksessa käytettävä lääkkeitä potilaiden parantamiseen! Poliisi ja valtio varmaan asiaa myös tutkisivat jos jotain palkkioita maksettaisiin sillä ei niitä ainakaan kenenkään verotiedoissa näy, eli laitontahan se olisi!
Rokoteasiaan en edes lähde perusasioita tähän selittämään, niin kaukana on keskustelun taso tutkitusta tiedosta, mm jossain kommentissa esitettiin ettei jäykkäkouristusbakteeri tauteja aiheuta….mutta kummasti olen itsekin nähnyt hengityskoneessa olleen 20v naisen joka astui naulaan ja sai jäykkäkouristuksen. Ei ollut rokotetta ottanut. Otti kyllä kun alkoi toipumaan…
Ps. Älkää käykö lääkärissä jos on kerran niin huonot lääkärit tässä maassa. Muuten, suomessa on maailman matalin lapsikuolleisuus ja parhaat tulokset aivohalvauksen ja monen muun taudin hoidossa. Sattumaa varmaan suomalaisilta tunarilääkäreiltä…