Vilja on kallis myrkky

IMG_6468
Hernesaarenrannan Cones on taivas!

IMG_6437
Mikä helpotus! Vihdoin valtamedia uutisoi aiheesta, jonka me ”terveystiedon edelläkävijät” olemme tienneet jo pitkään: viljan syöminen on yhteydessä autoimmuunisairauksiin. Tähän mennessä gluteeniyliherkkiä on piedetty huuhaa-uskovaisina ja jopa psyykkisesti sairaina. Minullekin on monta lääkäriä nauranut, kun olen yhdistänyt kilpirauhasongelmani gluteeniin.

Columbian yliopiston tutkimuksen mukaan vatsanväänteitä aiheuttaa todennäköisesti heikentynyt suolen seinämä, joka päästää verenkiertoon mikrobeja ja ravintoaineiden osasia. Tähän keho vastaa autoimmuunireaktiolla, joka ilmenee vatsakipuina, vatsan turpoamisena ja ripulina.

Helsingin Sanomat

Vilja ei vaikuta vain vatsaan

En ole koskaan saanut vatsanväänteitä tai ripulia vehnästä. Minulla oli sen sijaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Alkuun minulla oli väsymystä ja saamattomuutta. Sitten tuli hiustenlähtöä ja painonnousua. Viimeisenä tuli viiltävä kipu sekä patit kaulalle. Ongelmaa tutkittiin vuosikausia ja pitkään minulla epäiltiin olevan vain kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta veriarvot olivat aina raja-arvojen sisällä. Vuosikausien tutkimusten jälkeen sain diagnoosin Hashimoton tyreoidiitti sekä polykystinen kilpirauhanen. Autoimmuunisairauteni, hashimoton tauti eli krooninen kilpirauhastulehdus, oli lääkäreiden mielestä sairaus, jota ei voi parantaa ja joka johtaa ennen pitkää kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tilannetta tulisi seurata verikokein ja lääkitys aloittaa kun arvot olisivat tarpeeksi huonot. Kipua hoidettaisiin kipulääkkeellä. Tarvittaessa kilpirauhasta voitaisin leikata pienemmäksi, jotta en tukehtuisi. Nice.
Olin suorastaan aika kauhuissani. Löysin kuitenkin netistä useita erittäin päteviä terveyssivustoja ja otin ohjat omiin käsiini. En halunnut popsia kipu- tai kilpirauhaslääkkeitä loppuelämäni! Närästyslääkereseptinkin sain, vaikka mielestäni tuntemus ei ollut närästys.
Nyt olen alkanut ymmärtää, että lääkäreiden tietämys asioista on usein armottoman jäljessä kansantietoa. Lääkäreille ja tieteelle on aivan ok odottaa, että aiheesta julkaistaan kymmeniä vertaisarvioituja tutkimuksia. Yksilön kannalta ei: biologinen kello käy ja elämiä on vain yksi tässä geimissä.
En tiedä, missä itse olisin, jos en olisi kokeillut omapäisesti gluteenitonta ruokavaliota, vaan olisin kuunnellut terveyskeskuslääkäriä joka paasasi minulle vehnän hyödyistä. Eikä gluteenin ja kilpirauhasen yhteydestä ollut kuulemma yhtään tutkimuksiakaan.

Tutkimuksessa todettiin myös, että kun viljoille herkistyneet jättivät vehnän ja muut vatsaansa ärsyttävät viljat pois ruokavaliostaan kuudeksi kuukaudeksi, heidän immuunijärjestelmänsä tila normalisoitui ja suoliston vaurioituneet solut paranivat.

HS

Suolisto-ongelmien lisäksi gluteeni voi laukaista monia autoimmuunisairauksia. Autoimmuunisairauksia ovat myös reuma (nivelkivut), useat ihosairaudet, astma ja kilpirauhassairaudet. Itse olen sitä mieltä, että gluteenittomaan ruokavalioon kannattaa siirtyä jo ennen kuin näihin sairastuu. Viimeistään viljat pitää jättää jos saa mitään autoimmuunisairauksien ensioireita. Kerron kohta miksi.

DSCF7265
Muoviset lettumallit on gluteenittomia!

Vilja jäi, parantuminen alkoi

Jätin haikeana viljat pois. Rakastin etenkin ruisleipää, pastaa ja korvapuusteja. En viikkoihin huomannut eroa olossani ja tunsin itseni huijatuksi. Olinko uskonut ”netin poppamiehiä” tehnyt aivan turhaan elämästäni ankeaa ja vaikeaa viljoja välttämällä? (Nykyään tiedän, että gluteeniton ruokavalio ei ole vaikea eikä tylsä. Itse koin syöväni superterveellisesti jo ennen gluteenitonta diettiä, voi miten kaukana tästä päivästä olinkaan…)
Kilpirauhaseni oli ennen uutta ruokavaliota ollut niin kipeä, että joskus itkin itseni uneen. Kaulan sisällä tuntui olevan nyrkin kokoinen sykkivä paskiainen, joka kuristi minua kurkusta. Vähitellen kipu kuitenkin hiipui ja ei tullutkaan tukehduttamaan minua nukuksiin joka ilta. Puolen vuoden päästä havahduin siihen, että en enää muistanut, milloin minua olisi viimeksi sattunut kaulaan! Se tunne oli uskomaton.
Kipu on kai aika harvinainen kilpirauhassairauden oire. Näillä tiedoilla siirtyisin gluteenittomaan ruokavalioon heti jos saisin mitään kilpirauhassairauksiin viittaavia oireita. Miksi? Kerron senkin kohta.
DSCF7264
DSCF7263

Onko meillä varaa viljaan?

Sen lisäksi, että vanhoihin uskomuksiin (kahdeksan palaa leipää päivässä ja ruista ranteeseen) jumittuminen on hölmöä oman terveyden kannalta se on myös erittäin kallista yhteiskunnalle. Yksittäisille ihmisille viljan syömisen aiheuttamat haitat ovat inhimillisiä pikku harmeja: kipua ja sairauksia.
Yhteiskunnalle tämä on kuitenkin taloudellinen katastrofi. Vilja on Suomelle pommi terveydenhoitokustannusten muodossa. Niin, en ole yksin kilpirauhasongelmani kanssa. Arvion mukaan 400 000 — 500 000 suomalaista kärsii tämän pikkuisen elimen toimintahäiriöistä.
Kilpirauhastani tutkittiin kymmenen vuotta täysin turhaan. Te, rakkaat lukijani, käytitte vuosien aikana kymmeniä tuhansia veroeuroja minun laboratoriokokeisiin, ultraäänitutkimuksiin, ohutneulanäytteisiin ja erikoislääkäreihin. Lisäksi se kaikki aika mikä tutkimuksiin upposi oli pois ansioista ja veroista, jotka maksoin.
Tietenkin lääkärit tutkivat ja kirjoittivat läheteitä, olinhan todella kipeä. Ei siitä ollut epäilystäkään.
Tämä kaikki raha olisi voitu säästää vain ohjaamalla minut kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota! Se ei olisi maksanut yhteiskunnalle yhtään mitään. Sen sijaan viralliset ravintosuositukset kannustavat syömään viljaa. Niistä tulee muuten kahdeksan todella kallista leipäsiivua päivässä.
Itsehän olin syönyt ainoastaan luomulaatuista täysviljaa jo vuosia, joten se ei todellakaan ole valkoista jauhoa parempi vaihtoehto.

DSCF7266

Vastuu itselle ja parasta lapselle

Haluamme kovasti tietää, mikä meitä vaivaa. Mutta mieluiten haluamme diagnoosin, jonka voi hoitaa helposti pillerillä tai piikillä. Olen alkanut nähdä myös loputtoman tutkimisen vähän turhana. Tutkiessani mietin, etukäteen, mitkä ovat vaihtoehdot ja mitä eri tutkimustuloksista seuraa. Itselläni esimerkiksi otettiin kilpirauhasen kasvaimista lukuisia kertoja näytteitä siltä varalta, että kaulassa olisikin huonolaatuinen kasvain. Näytteet kuitenkin epäonnistuivat joka kerta ja jouduin elämään vuosia syöpää peläten.
Suurimmassa osassa tapauksia syyllinen sairauteen löytyy kuitenkin ruokavaliosta tai elinympäristöstä. Minunkin kilpirauhasongelmatkin alkoivat kun asuin opiskelijana pienessä homeisessa yksiössä. Homealtistuksella ja kilpirauhasongelmilla on jokin yhteys
Minulla on paljon tuttavia, jotka parhaillaan tutkituttavat omaa tai lapsensa mahdollista keliakiaa, gluteeniyliherkkyyttä (tai muuta autoimmuunisairautta) lääkärillä. Muutama ystävä odottaa aikaa suoliston tähystystutkimukseen, jossa otetaan näytepala suolinukasta. Suolinukkaa tutkimalla voidaan todeta, onko suoliston pinta vaurioitunut gluteenin takia.
Minullakin oli itseasiassa aika varattuna kyseiseen tutkimukseen, mutta ihmeparannuin juuri ennen tutkimusta. Toimenpide maksaa varmasti tuhansia euroja yhteiskunnalle. Tutkimus on aivan turha, sillä asian voi testata yksinkertaisesti siirtymällä gluteenittomaan ruokavalioon.
Moni perustelee tutkimustarvetta sillä, että sittenpähän tietää varmaksi. Voin sanoa, että siirtymällä 100% gluteenittomaan puoleksi vuodeksi saat aivan yhtä varman vastauksen. Huomaat kyllä eron olossasi! Lisäksi saat jotain mitä rahalla tai lääkärin vastaanotolta ei saa: luottamuksen kehoosi ja omiin tuntemuksiisi.
Ihmettelen haluavatko ihmiset antaa vastuun terveydestään jollekin muulle, vai mistä johtuu, että kaikesta halutaan tositteeksi lippulappunen tai lääkärin määräys?
Lasten neuvolalääkäri oli muuten sitä mieltä, että vehnä ei kuulu lainkaan lapsen ruokavalioon, ja kirjoitti lapsillemme gluteenittomat ruokavaliot kouluun. Oli outoa kohdata niin rohkea mielipide nyt eläkkeelle jääneeltä lääkäriltä. Ja yhtä outoa on, että vielä tänä päivänä kirjoitetaan lastenruokakirjoja, joissa on vehnää jokaisessa ruuassa. Kammoksun.
Lisäksi kysyn, minne voisin ilmoittaa tämän ”ihmeparantumiseni”? Netin keskustelupalstoilla ja Facebookin ryhmissä on tuhansia ihmisiä, jotka voivat kertoa samankaltaisen tarinan. Uskaltaisivatko lääkärit sitten suositella gluteenitonta ruokavaliota kilpirauhaspotilaille?
 
P.S. Tämän blogipostauksen kirjoittamisen jälkeen olen löytänyt vihdoin parannuskeinon homeyliherkkyyteen sekä monikemikaaliyliherkkyyteen. Olen harjoittanut DNRS-menetelmää ja saanut aikaan merkittäviä muutoksia terveydessäni. Seuraavaksi aion käyttää menetelmää gluteeniyliherkkyyteen. Menetelmällä on parantunut satoja ihmisiä myös vakavista ruokayliherkkyyksistä. Suosittelen lämpimästi tutustumaan menetelmään!

Sinussa on enemmän voimaa kuin tiedätkään! Yli 60 000 asiakastani Suomessa ja maailmalla ovat hyötyneet Free to Heal® menetelmästä, meditaatioistani sekä workshopeista. Opetan sinulle mielen tehokkaimmat työkalut Eroon oireista -kirjassa tai Free to Heal 2.0. -verkkokurssilla. Tule mukaan ja löydä oma voimasi.

158 Comments

  1. Taina Haverinen
    7.8.2016

    Itselläni on todettu noin 8 kk sitten reuma. Olen kokeillut jo vehnäjauhon ja se ei sovi minulle. Nyt kokeilen maidotonta ruokavaliota koska en halua koko ajan syödä lääkkeitä. Myöhemmin kokeilen vielä gluteenitonta ruokavaliota. Ja uskon muutenkin että ruokavaliolla ja liikunnalla on suuri merkitys kaikissa sairauksissa ja niiden hoidossa. Ihmiset uskovat liikaa lääkäreitä, ainakin omassa hoidossani huomasin että lääkärit ovat huuli pyöreänä tästä sairaudesta vaikka ovat erikoislääkäreitä.

    Vastaa
  2. Timo
    7.8.2016

    Hyvä kirjoitus, mutta ei kannattaisi viljoja myrkyiksi väittää, vaikka niistä itselle vaivoja tulisikin.
    Syön leipää ja ja muita viljatuotteita ilman ongelmia ja vaivoja kuten suurin osa muistakin suomalaisista.

    Vastaa
    1. Hannu
      7.8.2016

      Viljat eivät sovi kaikille. Tuon linkin takana olevasta väitöskirjan yhteenvedosta käy ilmi, mitä myrkkyjä gluteenin, gliadiinin ja lektiinin lisäksi viljoissa on: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/159395

      Vastaa
  3. Hanna
    7.8.2016

    Olen käynyt lääkärissä silloin tällöin vatsavaivojen takia, jotka ovat välillä aivan helvetilliset. Syytä ei ole löytynyt (esim keliakia), mutta silti vaivat pahenee aina viljatuotteita syödessä. Aika paljon moni muukin ruoka on alkanut aiheuttamaan erilaisia oireita. Tämä uutinen oli alunperinkin helpottava, jotta voi oikeasti kokeilla jotain tilannetta helpottavaa. Tykkään.

    Vastaa
  4. Cara
    7.8.2016

    Hashimoto 25 vuotta sitten samasta syystä. Nyt vuosien masennus takana, tänä vuonna vahvistui finromyalgia — sisartauti kilpirauhasongelmista kärsiville.
    Olin aina terveempi kun karppasin. Se antoi vainua oikeaan suuntaan. Myös monia yhdistää 0-veriryhmä. Muttei välttämättä. Sain myös apua veriryhmän mukaisesta ruokavaliosta. Olipa vyyhti. 50-ikävuoden kintaalla uskon selvittäneeni vyyhdin. Katsotaan. Absoluuttisen tarkka vehnätön puoli vuotta aluillaan, kohta 3kk täynnä. Odotan hyvää loppuelämää!

    Vastaa
  5. Jutta
    7.8.2016

    Miksi osa täällä kirjoittaa gluteIINIsta? Se on glutEENI.

    Vastaa
  6. Nimetön
    7.8.2016

    Kyllä se niin on että ihminen on sitä mitä syö ja kaikki ollaan vielä omanlaisiamme. Vaatii pitkäjänteisyyttä kuunnella ja löytää itselle sopiva tapa elää. Itselläni viljan pois jättäminen myös auttoi eroon tiedotuksesta ja nivelkivuista

    Vastaa
  7. vuosikertaa 58
    7.8.2016

    Hyvin samanlainen tarina myös itselläni. Kilpirausdiagnoosi meillä on näköjään 100% sama. Lisäksi itselläni on toinenkin autoimmuuniongelma, joka kohdistuu hiuksiin. Olen tenttinyt ravitsemusopit kolmeen kertaan elämäni aikana, joten koen etten ole aivan tollo ravinto-opissa. Mutta hain dieetille vahvistusta Heikkilältä (juuri siltä!) joka kehotti olemaan täysin gluteiinittomalla muutaman viikon (6 vkoa) ja sen jälkeen jos en olisi vakuuttunut, kokeilisin parilla korvapuustilla (heikkouteni!) onko mitään vaikutusta. Olen jo iso tyttö – pian 60v, joten antaa mennä ajattelin. Yksi kuusi viikkoa sinne tai tänne, ei elämää juuri hetkauta. Tiesin jo aiemmasta, että suurinta myrkkyä minulle olivat letut – ihan tavalliset letut. Eli niissähän vehnäjauho jää vähän ”raakileeksi” usein ja lisäksi käristetty niin avot ei vatsa pitänyt, vaikka suu olisi syönyt. Kuuden viikon tiukemman ruokavalioni aikana en syönyt juuri mitään leipää, vaan varmistin hiilihydraatit mm banaanilla. Söin säännöllisesti noin 4 tunnin välein ja aivan tavallista, mutta kunnollista, itse laitettua ruokaa. En ole eläessäni voinut niin hyvin, eikä vatsani ole koskaan aiemmin toiminut kellon tarkkuudella. Se oli hyvä kuusiviikkoinen. Olen täysin vakuuttunut, että näissä meidän viljoissa piilee vaara. Kokeilun jälkeen olen lisännyt gluteiinittoman leivän ja jauhot ruokavaliooni ja myös letuista saa herkulliset ilman vehnää. Mutta, heti jos otteeni lipsuu ja se tapahtuu yleensä kutsuilla tai synttäreillä, sillä olen heikko ihminen hyvän kakun tai piirakan edessä. Itse leivottuna saa kaikkea hyvää ja paljon parempaakin, sillä valikoimat jauhoissa jne on hyvät. Kiitos bloigsta – tämä herättää muitakin!

    Vastaa
    1. ANYA
      7.8.2016

      VOI KUN LAITTAISIT MINULLE SP-TIIN , MITÄ MINÄ SYÖN SITTEN KUN EIOO LEIPÄÄKÄÄN, OLISITKO KILTTI, OLEN 66 VEE…KIITOS

      Vastaa
      1. Suvi
        7.8.2016

        Hei, gluteenittomia ja viljattomia leipiä voi tehdä myös itse! Olen aivan rakastunut leipään, joka muistuttaa ruisleipää ja se tehdään vain tattarijauhoista ja siemenistä! Blogista nimeltä yellowmood löydät kyseisen leivän ohjeen, ja niitähän voi muokata omien mieltymysten mukaan. oon niin tyytyväinen viljattomaan elämääni etten mistään hinnasta vaihtaisi pois! Leivon kaiken riisijauhoilla ja tattarilla, ja kaikki kehuu että näähän on parempia kuin vehnäpullat! ?

      2. utelias
        8.8.2016

        Mites on, millaisia myrkkyjäämiä voi olla riisissä tai riisijauhoissa? Uskaltaako syödä mielin määrin…

      3. Inka Ritvanen
        8.8.2016

        Laura- tai riisipuuroa (riisihiutaleista saa nopeasti), siihen sekaan marjoja. Jos on vatsaongelmaa, mustikat ovat parhaita. Jos vatsa on tosi huonona, puuron sekaan kannattaa laittaa myös vihreää merilevää, psylliumia, chiasiemeniä(liotettuna) ja ehkä riisinlesejauhetta. (Itse kiireisenä ja aamu-unisena laitan chiasiemeniä illalla puurolautaselle pienen vesitilkan kanssa, siitä ne on hyvä aamulla sotkea puuroon). Proteiiniksi paras on kananmuna, jos sitä voi syödä. Lisäksi pähkinöitä ja hedelmiä (ei vesimelonia).
        Itse rakastan ruisleipää, mutta ei voi mitään, vatsa on liian ärtyvä, joten pakko pitää tällaisia viikkoja että pysyy hengissä. Ehkä pitäisi jättää kaikki vehnä ja ruis, niin ei tarttisi enää kärsiä.

    2. Veltheim Marja-Liisa
      7.8.2016

      Hyvä kuulla hyviä kokemuksia ja suosituksia:)
      Minulle vertavuotavan suolistotulehduksen vuoksi ravitsemusterapeutti suositteli mm. ruisleivän poistamista ruokavaliosta ja tilalle kauraleipiä. Hän pyysi kokeilemaan myös gluteenitonta. 2v sitten en löytänyt maistuvia kaupoista.
      Onko kauran käytöstä testituloksia julkaistuna?
      Millaisia kokemuksia teillä on kaakao-cappucinon ja tumman suklaan käytöstä?

      Vastaa
  8. Sike
    7.8.2016

    Itseltäni katosi harvinaisen ihotaudin, pustulosis palmoplantariksen, oireet kun lopetin viljojen käytön.

    Vastaa
  9. Hannu
    7.8.2016

    Tässäpä vielä perunan lköydöksistä:
    http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/homemyrkyt-eivat-havia-pesemallakaan-ovatko-homesaneeraukset-hyodyttomia/
    Tuorein Salkinoja-Salosen ryhmän julkaisema tutkimustulos on, että perunassa luontaisesti olevat kaksi bakteerilajia tuottavat vielä keittämisen jälkeen - ja nimenomaan silloin - ihmiselle erittäin myrkyllisiä kereulidi- ja paenilidi-nimisiä toksiineja, joiden tuottajia löytyy myös hometaloista.
    Näiden myrkkyjen tuotanto saattaa jatkua vielä jääkaapissakin.
    ”Ruuat olisi kyllä viisainta syödä pikapuoliin, kun ne on valmistettu.”
    Hänen mukaansa on mahdollista, että perunavalmisteilla ja muillakin teollisilla lastenruokavalmisteilla on osuutta siihen, että Suomi pitää maailmanennätystä lasten ykköstyypin diabeteksen esiintyvyydessä.
    Joka tapauksessa ruualla tai ympäristötekijöillä täytyy olla merkitystä, koska itärajan takana Karjalassa lapsuusiän diabetes ja allergiat ovat kahdeksan kertaa harvinaisempia kuin Suomen puolella, vaikka väestön geenit ovat samanlaiset.
    Ravinnon osuus ykköstyypin diabetekseen on tullut esille myös THL:n ja Tampereen yliopiston ainutlaatuisen laajassa tutkimuksessa, jossa seurattiin aikavälillä 1996-2004 syntynyttä yli 6000 lasta.
    Tämä THL:n tutkimusprofessorin Suvi M. Virtasen johtaman tutkimuksen tulokset julkaistiin vuonna 2011, ja niissä tuotiin esille juuresten vauvoille syöttämisen yhteys lasten ykköstyypin diabetekseen.

    Vastaa
  10. Hannu
    7.8.2016

    Tuosta vuotava-suoli-oireyhtymän (Leaky gut) syistä ja seurauksista mm. yhteydestä autoimmuunisairauksiin on maailmalla puhuttu jo vuosia. http://www.tritolonen.fi/artikkelit/234-vuotava-suoli
    Suosittelen lukemaan kirjan ”Vaaralliset viljat”

    Vastaa
  11. Virpi
    7.8.2016

    Hei.
    Hyvä kirjoitus ja itsekkin samaa mieltä että viljaa syödään aivan liikaa. Sitä on ihan joka paikassa. Tähystys tosin ei ole turha jos epäillään keliakiaa. Itselläni on keliakia ja tähystys tehdään jotta saadaan tutkittua tuhot ja tulehdukset mitä sairaus on saanut jo aikaan. Samalla todennetaan diagnoosi joka on verikokeilla jo esitutkittu. Keliakiassa ihmisen elimistö ei ala tuottamaan immuunivasteita gluteenia vastaan kuten gluteeni yliherkkyydessä joten silloin vaurioita alkaa elimistössä tapahtumaan ja ne on tutkittava. Maksoi mitä maksoi.

    Vastaa
  12. Nimetön
    7.8.2016

    Samantyyppinen tarina kilpirauhasesta ja gluteenista. Sain diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Lääkkeet auttoivat aluksi, mutta olo palasi huonoksi pikku hiljaa. Aloitin kokeilun gluteenittomalla ruokavaliolla (en lääkärin toimesta) ja pian sain jättää lääkkeet pois ja olo oli hurjasti parempi kuin vuosiin!

    Vastaa
  13. Anna-Maria
    7.8.2016

    Melkoinen teksti. Yhden, pienehkön tutkimuksen perusteella vedät yhtäsuuruusmerkit oman ja kaikkien muiden autoimmuunisairauksien sekä gluteenin välille.
    Käsittääkseni olet arkkitehti. Tituleeraat kuitenkin itseäsi terveystiedon edelläkävijäksi. Mielestäsi myös lääkärikunnan tiedot ovat jäljessä, kun odotellaan tutkimustuloksia. Minä olen erikoistuva lääkäri, eikä minulla ole minkäänlaista kompetenssia alkaa opettaa muiden alojen osaajia heidän tieteenalastaan. Tai edes ottaa niihin juuri kantaa.
    Toisen alan koulutus, aktiivinen luotettavienkaan lähteiden surffailu, se, että on oma ja läheisten terveys tai sairaus ei kuitenkaan valitettavasti luo pohjaa kriittiseen lääketieteellisen tutkimistiedon tarkasteluun. Korkeakouluopintojen soisi tähän jotain tukea antavan, mutta ilmeisesti näin ei ole, kuten näemme tässä sinun kirjoituksessasi ja esim. Pietarsaaren rokotevastaisten, korkeakoulutettujen äitien jutuissa. Vai olenko minäkin nyt rakennustieteen edelläkävijä, kun pari vuotta sitten perehdyin alaan huolella oman talon valmistuessa?
    Loppukaneettina todettakoon vielä muutama asia: vastuun ottaminen omasta terveydestä on hieno juttu. Omien kokemusten jakaminen faktapohjaisena tietona on huono juttu. Lääketiede tiedostaa joidenkin potilaiden saavan gluteenista oireita ilman, että keliakiadiagnoosia olisi. Gluteenitonta ruokaa saa siis syödä, se ei ole mikään maatamullistava uutinen. Hashimoton tyreoidiitti voi hiipua ja aktivoitua uudelleen ihan omia aikojaan, sellainen on sen taudin kulku.
    Tarpeeksi luotettavien ja isojen tutkimustulosten odottelu ja niihin nojaaminen on myös sinun etusi potilaana: sitä kutsutaan tieteeksi.
    Vaihtoehto on sitten mutu.
    Ja: viisautta on tietää, mitä ei tiedä. Siinä on yksi oman alani haaste ja hienous.

    Vastaa
    1. Maria
      8.8.2016

      Kyllä sinulla on mahdollisuus itseopiskella itsesi arkkitehtuurin asiantuntijaksi! Olen itse kiinnostunut arkkitehtuurin ja ihmisen terveyden välisestä yhteydestä. Olen tutkinut tätä yhteyttä, joka juurensa tuhansien vuosien taakse. Arkkitehtuurin ja arkkitehtien perimmäinen tehtävä on estää ihmisten ennenaikainen maatuminen. Tämä on filosofinen kysymys, mutta myös käytännöllinen.
      Olen itse sairastunut vakavasti sisäilmasta nuorena. Valmistuttuani arkkitehdiksi lähdin opiskelemaan arkkitehtuurin terveellisyyttä rakennusterveysasiantuntijakoulutuksessa. Koin koulutuksen hyvin puutteelliseksi, vaikka rakennusterveysasiantuntijoiden ajatellaan olevan huippuasiantuntijoita ko. aiheessa. Olen siis joutunut ottamaan paljon selvää itse. Olen lukenut mm. lääketieteellisen pääsykoekirjat (Galenos) kun muutama vuosi sitten ajattelin pyrkiä lääkikseen. Luen jatkuvasti alan tutkimuksia ym.
      Minusta ajattelutapasi on hyvin vanhanaikainen.

      Vastaa
      1. Anna-Maria
        11.8.2016

        Ei ajattelutapani ole vanhanaikainen, toki koulutukseni muokkaama. Et vaan tunnu ymmärtävän sitä, ettei yhden (sinun) tai edes sadan, tuhannenkaan, ihmisen kokemuksen perusteella voi tehdä kummempia johtopäätöksiä, saati hoitosuosituksia. Eikö se olisi aika pelottavaa, jos ne pohjattaisiin ihan-mihin-sattuu-mutuun? Siihen, mikä kulloinkin on valtavirtaa tai in? Nyt pinnalla on gluteeniyliherkkyyss ja kilpirauhas- sekä lisämunuaisasiat, mikä näkyy vastaanotoilla. 5-10 v sitten oli eri jutut ihmisten huulilla, 10 v päästä taas jotain muuta. Laadukas lääketiede korjaa, täsmentää ja muuttaa itse itseään, tästä huolimatta, vaan riittävän ja riittävän luotettavan tutkimustiedon perusteella. Vaikka sinä haluaisit, että me kehottaisimme nyt kaikkia kilpirauhaspotilaitamme ja autoimmuunisairauksista kärsiviä siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon (joka on aika rajoittava!). Se olisi puoskarointia. Lääkärin suositteleman hoidon pitää olla vaikuttavaa, tutkitusti, muu olisi varsin epäeettistä.
        Ja anteeksi, mutta se, että olet lukenut Galenoksen, ei varmaankaan ole mainittava asia :). Käytät myös lähteenäsi tässä kirjoituksessa Wikipediaa. Olen pahoillani, mutta se ei oikein vakuuta minua siitä, että olet terveystiedon edelläkävijä tai luet (laadukasta) lääketieteen tutkimusta. Sitäkin kun on niin moneen junaan. Huomasitko muuten, kuinka pieni oli tutkimus, johon HS viittaa..? Usein media noteeraa ne tutkimukset, jotka saavat eniten mediahuomiota. Tylsemmät jää meidän luettaviksi.
        Lääkäreistä valtaosa, itseni mukaan lukien, on täysin valmis muuttamaan käsityksiään päivittyvän ja lisääntyvän tiedon myötä. Niin myös tässäkin asiassa. Epäilemättä on paljon asioita, joita emme vielä tiedä. Ruokavaliolla on kiistaton yhteys ihmisen terveyteen, sehän on selvä. Usein mikä tahansa isompi ruokavaliomuutos näkyy parempana vointina, jo ihan siksi, että katsoo tarkemmin mitä syö ja tulee usein syöneeksi terveellisemmin/monipuolisemmin. Vrt karppausbuumi muutama vuosi sitten. Se tosin nosti väestön kolesterolitasoja ja tätä satoa niitettäneen jatkossa lisääntyneenä kardiovaskulaarisairastavuutena. Yleensä tosi hädässä sen tilastoja tuijottavan, epäempaattisen ja lääkefirmojen voiteleman (kuten usein juuri ”terveystiedon edelläkävijät” haluavat meidät nähdä) lääkärin tarjoama hoito sitten kelpaakin.

    2. Jen
      6.9.2016

      Ettei olisi nyt erikoistuvan ”lääkärinkin” kiukun ja agression takana nyt se leipä ja muut viljatuotteet…

      Vastaa
      1. Maria
        6.9.2016

        ;D

  14. J
    7.8.2016

    Sori tämä on nyt ihan ohi aiheen, mutta selviskö se Urtekram-kisan voittaja ikinä?
    Hienoa, että uskallat kirjoittaa julkisesti omista näkemyksistäsi, vaikka ne herättävätkin myös voimakkaita vasta-reaktioita.

    Vastaa
  15. Tää on niin tätä
    7.8.2016

    Hallelujah!! Olen uskossa! Prase the Lord Gluteeniton Ruokavalio! I’m saved!

    Vastaa
  16. Medi-Nalle
    7.8.2016

    haluan oikaista Maria Nordinin virheellisiä käsityksiä tutkimusten hinnoista. Kirjoituksen lopussa hän mainitsee että oli menossa suolen tähystystutkimukseen jossa otetaan koepala suolinukasta keliakian toteamiseksi ja arveli että tutkimus maksaa yhteiskunnalle tuhansia euroja. Todellinen hinta on noin 350 euroa koepaloineen.
    Aiemmin kirjoituksessa hän kertoo että hänen lukuisat tutkimuksensa, verikokeet, ultraäänikuvaukset yms. olisivat maksaneet veronmaksajille jo kymmeniä tuhansia euroja. Tämäkin käsitys on väärä. Kilpirauhasverikokeet maksavat noin 15 euroa. Ultraäänikuvaus noin 100 euroa. Erikoislääkärikäynti noin 100 euroa. Neulabiopsiat noin 50 euroa. Jos Nordinia tutkittiin 10 vuotta ja se olisi maksanut vaikka 10 tuhatta eli 1000 euroa vuodessa, sillä rahalla hänelle olisi tehty ultraääni, biopsiat, verikokeet ja erikoislääkärikäynti 3 kuukauden välein. Siis jos olisi käytetty 10 tuhatta, ei kymmeniÄ tuhansiA. Mutta onko ultraääni, koepalat ja verikokeet siis otettu nyt 40 kertaa? Ei kuulosta uskottavalta.

    Vastaa
    1. Maria
      7.8.2016

      Et ole vissiin laskenut tila- ajanvauraus- ym sivukuluja? Kävin ultraäänessä ainakin 6 kertaa. Koepala otettiin 4 inhottavaa kertaa. Verikokeita kymmeniä kertoja. Kyllä siinä paloi kymmeniä tuhansia.

      Vastaa
      1. Seija Laaksonen
        11.8.2016

        Kyllähän ne sivukulut ovat jo tutkimusten hinnoissa sisällytettynä. Eihän se nyt niin mene, että ihmisiltä laskutetaan vain jotain ja ”me sitten itse maksetaan nämä sivukulut jostain ihan muusta rahasta”.

      2. Maria
        12.8.2016

        Tämä tutkimukset ovat olleet minulle ilmaisia. Pohdin niiden hintaa yhteiskunnalle. Ei ole mitenkään mahdollista, että esimerkiksi ohutneulanäytteenotto maksaisi n. 100€. Paikalla oli usein yksi tai kaksi hoitajaa ja lääkäri.

  17. toottoot
    8.8.2016

    Ei oltu ilmeisesti ymmärrättetty tutkimusta. Ei siinä sanonuttu, että vehnä aiheuttaa autoimmuunisairauksia. Ensisijainen kysymys kuuluu: Miksi joillakin on heikentynyt suolenseinämä? Tai miksi joillakin alkaa elimistö tuottamaan autovasta-aineita?
    Sanat allergia ja anafylaksia keksittiin alunperin kuvaamaan rokotevaurioita. Itävaltalainen lääkäri Clemens von Pirquet tutki rokotteiden jälkeen ilmaantuneita sairauksia ja huomasi, että oireet olivat samanlaisia kuin ihmisillä, jotka olivat herkistyneet siitepölylle tai mehiläisen pistoille. Vuonna 1906 hän keksi yhdessä Bela Schickin kanssa sanan allergia (kreikan kielen sanat allos, mikä tarkoittaa muuta ja ergon, mikä tarkoittaa reaktiota) kuvaamaan näitä oireita.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Clemens_von_Pirquet
    Vuonna 1901 lääkäri Charles Richet teki kokeita injektoimalla meduusojen myrkkyä koiriin. Kun hän injektoi myrkkyä toisen kerran, koirat saivat rajuja reaktioita, mitkä johtivat kuolemaan. Tätä reaktiota hän kutsui anafylaksiaksi. Hän jatkoi kokeitaan ja huomasi, että mikä tahansa proteiini, mikä injektoidaan verenkiertoon aiheutti herkistymistä ja anafylaksiaa kun sille altistutaan myöhemmin. Hän injektoi eläimiin pieniä määriä maidon ja lihan proteiineja ja osoitti, että anafylaksia on yleinen immuunijärjestelmän puolustuskeino:
    http://www.smartvax.com/?option=com_content&view=article&id=73
    Rokotteet sisältävät jäämiä mm. gluteenista, kaseiinista, kananmunista, maapähkinästä ja soijasta. Kuvitellaan tilanne, että lapsi saa rokotteen, joka sisältää jäämiä gluteenista ja kaseiinista. Mitä lapselle tapahtuu myöhemmin, kun hän syö gluteenia tai juo maitoa?
    Tutkija Lloyd Phillipsin mukaan alumiiniajduvantit voivat aiheuttaa laajennettua immuunivastetta infektioita ja sairauksia vastaan, jotka tapahtuivat kauan sitten. Tämä immuunivaste voi aiheuttaa tulehdusta elimistössä, erityisesti ruoansulatuskanavassa, jonka seurauksena immuunijärjestelmä alkaa virheellisesti pitämään ruoan proteiineja vieraina aineina. Tämän jälkeen elimistö alkaa tuottamaan histamiinia torjuakseen sitä, mitä se pitää ruoka-aineallergiana, mikä johtaa vatsakipuihin ja laajentuneisiin verisuoniin, mikä puolestaan voi aiheuttaa huimausta ja sydämen hakkaamista ylös noustessa. Mitä tulehtuneempi ruoansulatuskanavasta tulee, sitä vähemmän ravintoaineet imeytyvät ja kun elimistö ei saa ravintoaineita, joita se tarvitsee ylläpitämään kemiallista sykliä elimistössä, voi tämä johtaa kuolemaan:
    http://sanevax.org/gardasil-scandal-brewing-colombia/
    Neurokirurgi Russell L. Blaylockin artikkeli siitä, miten rokotteet vahingoittavat aivojen kehitystä. Hän viittaa myös rokotteiden jälkeen ilmaantuneisiin autovasta-aineisiin gliadiinia ja gluteenia vastaan:
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/03/14/the-danger-of-excessive-vaccination-during-brain-development.aspx

    Vastaa
  18. Cindemaari
    8.8.2016

    Oikea muoto on gluteeni; gluteiini on saman asian virheellinen kirjoitusmuoto.Tämä pikkulisäys.
    Olen itsekin yritellyt viljatonta ja erityisesti vehnätöntä ruokavaliota. Itselläni diagnosoitu ärtyneen suolen oireyhtymä ja mies menossa kolonoskopiaan divertikuliittiepäilyn vuoksi (kovia ajoittaisia kipuja, tulehduksia, ripulointia).
    Mitä te jo gluteenittomalle siirtyneet syötte esim aamupalaksi?
    Entä leivän tilalla? Riisikakut vähän kuivakkaita.

    Vastaa
  19. plikka
    8.8.2016

    Totesin tämän saman asian jo 10 vuotta sitten. Itselläni oli tällöin pari ai-tautia.Koska tähystys ei houkutellut, aloin testata gluteenittomuutta ominpäin. Viidessä viikossa katosi mm.psoriasis kämmenistä ja rajut vatsavaivat myös. Myöhemmin söin vielä gluteenia ja kävin verikokeissa: ei keliakiaa.. mutta vointi on silti aina huono ja iho voi surkeasti, kun syö vehnää. Gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla suolisto paranee ja olen voinut myös pienentää Thyroxin-annostusta.
    Suoliston huono kunto näkyy myös jatkuvissa tulehduksissa, flunssa, aftat, ihottumat..
    Teen kastikkeet riisijauhoon ja pyrin muutenkin käyttämään luontaisesti gluteenitonta rv:ta. Kauratuotteilla on helppo korvata maitoversiot.
    Kolmas pahis ja elimistön tulehdustilaa lisäävä on sokeri. Miettikääpä mikä pommi on kahvipöydän herkku: pulla.
    Maitoa, vehnää, sokeria ja hiivaa..

    Vastaa
    1. .
      8.8.2016

      Ota huomioon, että Keliakia ja gluteeniyliherkkyys on kaks eri sairautta.. Keliakikko ku ei siedä yhtään mitään gluteenipitosta ku taas joillekki yliherkkyydes kärsivilli saattaa jossai määrin käydä
      T. Yks joka on jo 18 vuotta keliakiaa sairastanu ja jolle ei yhtään sovi viljat

      Vastaa
  20. Titu
    8.8.2016

    Ihanaa, tärkeän asian esille tuonti. Itse kärsin astmasta ja migreenistä. 10 pitkää vuotta lääkkeitä migreeniin. Vasta homeopaatin kautta löytyi tieto ravinnon tärkeydestä terveydessä. Sairaana ei meinaa jaksaa etsiä tietoa. Tarvitaan paljon näitä juttuja että saadaan uskomukset muuttumaan!

    Vastaa
  21. Jeejee!
    8.8.2016

    Minulla ruokavalio auttoi suolisto-oireisiin, alavatsa kipristeli ja kouristeli todella voimakkaasti ruokailun jälkeen, lisäksi minulla oli jonkinlainen hiivatulehdus. Vehnän lisäksi jätin pois sokerin, hiivan, valkoisen riisin, ja perunan. Diagnoosin ja ravintoterapeutin neuvot sain Helsingin Antioksidantti klinikalta. Alunperin luulisin että vaivat alkoivat ulkomailla lääkäreiden määräämistä antibiooteista ym lääkkeistä. Suolisto tms vaivat loppuivat ruokavaliolla, hiiva loppui kun lopetin ruokavalion (puolen vuoden jälkeen, oletan, että stressasin ruokailua, ja stressi ylläpiti hiivaa) ja join kiinalaiseen lääketieteeseen erikoistuneen lääkärin määräämää uutettua lääkettä. Gluteeniton (ja sokeriton) ruokavalio on todella kokeilemisen arvoinen, olo paranee kokonaisvaltaisesti 🙂 Kiitos myös blogista, kiva kuulla että on auttanut muitakin!

    Vastaa
    1. Jeejee!
      8.8.2016

      Lisäyksenä vielä, että en halua vähätellä lääketiedettä ja oikean diagnoosin tekemistä, se on tärkeää. Ruokavaliota voi kokeilla muun ohella.

      Vastaa
  22. Minna
    8.8.2016

    Tämä on taas kerran mukava lukea; positiivinen tarina parantumisesta täynnä elämäniloa ja huumoria. Mutta. Sen lääkärinlapun nyt vaan tarvitsee :/ pojallani on todettu 2-vuotiaana maitoallergia ja vilja-allergia. Lääkäri uskoo, että saattaa kadota 7. ikävuoteen mennessä. Tässä on nyt vuosi mennyt maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Itselläni olen myös huomannut paremman olon, aina lomalla. Poikani sai lääkärinlapun päiväkotiin, minä en. Olen kunnallisessa pk:ssa töissä ja sieltä ei mitään irtoa ilman virallista lääkärin todistusta. Omat oireeni eivät ole niin pahat, että olisin arvauskeskuksesta lähetettä saanut. Normaalilla siis mennään. Voin tietenkin syödä töissä omia eväitä, mutta kahvitauolla, joka on n klo 13 ja kestää 12 minuttia. Jahka olen äitiyslomani lusinut, aion marssia työterveyshuoltoon ja vaatia verikokeita, vaikka tuloksen tiedänkin. Olen suurella todennäköisyydella gluteeniyliherkkä. Saako siihen todistuksen, jää nähtäväksi 🙁

    Vastaa
  23. Tanja
    9.8.2016

    Viljat pois, niin kilpirauhasen vajaatoiminta parani. Tuolla en ihan usko että niin oli. Minä olin vuosia viljattomalla, siitä huolimatta sairastuin vajaatoimintaan? Vuoden olin VHH-ruokavaliolla, mutta se aiheutti sappivaivan ja kilpirauhassairaus oikein paheni. Menin todella huonoon kuntoon. Ei kaikki ole noin yksinkertaista. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Suurin syy taitaa olla myrkyt mitä elimistöön saadaa ja niitä myrkkyjä voi olla viljoissa. Riisi, tattar, maissi ovat myös viljoja ja niistä voi saada pahoja oireita, en kestä maissia ollenkaan. Viljoista pahoja oireita saaneet, oletteko O-veriryhmä?

    Vastaa
  24. epälääketiede
    9.8.2016

    Gluteeniton ja maidoton ruokavalio käytännössä pelasti elämäni.
    Olen oireillut 15-vuotiaasta asti ja potenut aknea, ihottumaa, pahaa väsymystä, anemiaa ja kaikkea, jolle ei löytynyt minkäänlaista selitystä. Söin terveyssuositusten mukaisesti paljon leipää ja maitoa, vähän rasvaa ja lihaa. Ulkomuodoltani olin jatkuvasti turvonnut ja maha voi huonosti. En muista, että olisin koskaan nuorena tuntenut oloani terveeksi. Olin aina se, joka nukkui 16 tuntia vuorokaudessa eikä jaksanut mitään. Rautaa sai tunkea alas kurkusta kaksin käsin eikä se silti imeytynyt.
    Parikymppisenä kroppani sanoi itsensä irti ja minulle puhkesi lähes yhtä aikaa kilpirauhasen vajaatoiminta sekä haavainen paksusuolen tulehdus. Kumpaakaan ei saatu lääkityksellä hoidettua oikein mihinkään kuntoon. Jatkuvat kortisonikuurit olivat hirveitä ja veivät viimeisenkin työ- ja opiskelukyvyn. Lihoin 25 kg vuodessa ilman ruokavaliomuutoksia, kilpirauhaslääkitystä ei saatu toimimaan millään ja makasin yöt sängyssä nivelistä, kurkusta ja joka puolelta kipuilevana järkyttäviä lääkemääriä vetävänä kaksikymppisenä raatona. Lääkärit määräsivät nappia toisensa perään, hoitivat tautejani erillään toisistaan ja syyttelivät oireitani ylipainostani, joka oli tullut aiemmin hoikkana pysyneelle ihmiselle sairastumisen myötä. Kukaan ei maininnut ruokavaliosta sanallakaan. Olin siinä kunnossa, että halusin vain lopettaa elämäni. Vuosikymmen elämästä vierähti siinä.
    Sitten alettiin puhua näistä gluteenittomuusasioista. Minä jätin gluteeniviljat ja maidon pois ruokavaliostani kerralla. Minua vuosikymmenen vaivanneet nivelkivut ja kurkkukivut, joiden takia en ollut saanut nukuttua katosivat kerralla. Paino, joka oli aiemmin roikkunut mukana vaikka en pystynyt syömään paljon mitään suolisto-oireiltani putosi vuodessa 20 kg, kilpirauhaslääkitys alkoi toimia niin että menin liikatoiminnalle ja suolisto rauhoittui niin, että pärjään enää pelkällä Asacolilla suolistosairauteni kanssa ja senkin annosta olen saanut laskea. Tulehdusarvojen lasku näkyi verikokeissakin selkeästi ja lääkäri totesi, että kortisoni on nyt alkanut purra. Sanoin, että en ole syönyt sitä ollenkaan kuukausiin. En osaa selittää tätä mitenkään muuten kuin sillä, että viljat ja maito pitivät kehossani yllä jatkuvaa tulehdustilaa, jonka poistuminen vaikutti elimistöni yleisolotilaan hyvin dramaattisesti. On aivan ihmeellistä, että jaksan esimerkiksi käydä juoksulenkillä enkä ole enää väsynyt.
    Kaiken kokemani perusteella voin sanoa, että luottamukseni lääketieteeseen on aika pohjamudissa. Se on pelkkää nappien pyörittämistä ja sairauksien erittelemistä toisistaan, ottamatta ihmistä huomioon kokonaisuutena. Ainoat, joilla on edes yritystä hanskata koko pakka ruokavaliosta lähtien ovat funktionaaliset lääkärit.
    Tomi Kokko ja muut vastaavat vastavirtaanluovijat, jotka kuuntelevat ihmisiä käytännössä eivätkä kohtele heitä tilastollisina keskiarvoina ovat sankareitani. Virallisterveelliset ruokavaliosuositukset voivat ehkä sopia pertti perusihmiselle, mutta autoimmuunivaivaisille heikkoine suolistoineen viljojen syöttämisen suositteleminen on kokemuksieni perusteella lähinnä pahoinpitelyyn rinnastettavissa. Fogerholmejahan kaltaiseni tapaukset eivät kiinnosta. He eivät meitä auta eivätkä hoida kuntoon. Heitä kiinnostaa vain keskiarvopentti, joka luovii läpi elämänsä aivan muine ongelmineen kuin autoimmuunivaivoineen, jotka rapauttavat terveyden nykyisillä ruokavaliosuosituksilla osalta ihmisistä jo kaksikymppisenä. Kannustan erityisesti jokaista autoimmuunisairauksista ja suolistovaivoista kärsivää kokeilemaan aivan omin päin ja pelotta ruokavaliomuutoksia. Jos on terveydeltään kauttaaltaan tulehtunut oirekasa, Fogerholmien pelotteluilla viljojen ja maitotuotteiden poisjätön seurauksista voi nakata vesilintua ja nauraa perään.

    Vastaa
    1. Anitta
      10.8.2016

      Olipa naseva kirjoitus, ilo lukea 😀

      Vastaa
  25. toke
    9.8.2016

    Voisko joku kertoa kuinka suurelle osalle väestöä ”vilja on myrkkyä”? Nordinille selvästi on, mutta hän unohtaa, ettei kaikki ole kuin hän.

    Vastaa
  26. Erja
    9.8.2016

    Heippa
    Mä olisin itse todella kipeä, jos en olisi siirtynyt jokunen vuosi sitten gluteenittomalle ruokavaliolle. Vuosia olin aika laiha ja vatsa toimi usein vähän liiankin hyvin ja sitten aloin lihoa, tuli ihottumaa ja vatsan väänteitä ja limaa kertyi kurkkuun. Keliakiaa ei löytynyt ja allergiaa ei koskaan löytynyt testeissä. Mutta aloin itse lukea allergioista ja yliherkkyyksistä ja totesin, että jokin oireet aiheuttaa ja kokeilin ensin maitoa ja se helpotti vähän. Sitten kun kokeilin jättää viljat pois, niin johan alkoi olo helpottaa. Joten ei taida olla viljat hyvästä ehkä monellekkaan.

    Vastaa
  27. 36-vuotias Frenchie in Helsinki
    9.8.2016

    Mulla myös Hashimoton sairaus ( ollut joo pitkään, 20-vuotiaasta ) ja olin pari vuotta ilman viljaa mutta vatsani voi sillä ajalla todella huonosti. Mulla oli ripulia päivittäin vaikka noudin ravitsemussuunnittelijasta mulle tehty dieetti? Luovuin gluteenittomasta ruokavaliosta keväällä tai tarkemmin aloitin syödä ruista taas sekä välillä muita luomuvilja tuotteita ja vatsani paransi jonkun verran. Nyt mulla ei enää ole ripulia päivittäin tai ollenkaan, mutta välillä on ummetusta. Mun arviot ovat sen sijaan huonontaneet kun aloitin syömään gluteenia taas mutta ovat kuitenkin raja-arvojen ”sisällä” Pahin juttu tässä ja miksi kirjoitan on se että voin vielä huonosti tai yhtä huonosti kun noudatin gluteeniton ruokavalion mutta mulla ei ole ongelmia suoliston kanssa enää mutta muut oireet ovat kyllä yhä läsnä? Haluaisin niin paljon uskoa tähän että voisin syödä itseni terveeksi ja pelkään koko ajan että tein ”väärin” kun luovuin viljattomasta ruokavaliosta. Syön tyroksiinia ja pelkään että se pahentaa sairauteni vielä enemmän. Mulla on sen lisäksi ollut hormonaalisia häiriöitä ja ruumiinlämpöni on monta vuotta ollut 35,6. Eli mitä teen? Onko kellään samanlaiset kokemukset. Lääkärit tässä maassa ovat ihan idiootteja ( pardon my french ) ja kun käyn kotona ( Ranskaassa ) mulla ei ole samat mahdollisuudet enää kun olen asunut Helsingissä jo 12-vuotta..
    Sorry for all my bad spelling ( Finnish is a really hard language to learn ) but hopefully I got my point across. I would love to beat this son of a bitch of a disease. Thank You!

    Vastaa
    1. Maria
      9.8.2016

      Merci pour le message.
      Itselläni viljasta ei ole tullut koskaan vatsaongelmia (ripulia tms) vaan ainoastaan ummetusta. Mutta se on myös ongelma! Paha sellainen! Gluteenittomat tuotteet voi myös olla ongelma, eli pitäisi olla luontaisesti gluteeniton ruokavalio.

      Vastaa
    2. Sanna
      10.8.2016

      Oletko kokeillut funktionaalista lääketiedettä, kyseisiä lääkäreitä löytyy mm. Antioksidanttiklinikalta, mutta uskon, että saisit jo paljon apua ripuliin ym. vatsavaivoihisi FLT-ravintovalmentajan palveluista. Minulla on ollut 10 vuotta Hashimoto, ja olen melkein saman ajan ollut gluteenittomalla, pari viimeisintä vuotta myös valkosokerittomalla ja maidottomalla sekä hiivattomalla ruokavaliolla. Aiemmin, kun ruokavalioni oli hövelimpi, kärsin välillä viikkojakin kestävästä ripulista, mutta siihen auttoi ehkä parhaiten hyvä maitohappobakteerivalmiste (itselleni on sopinut parhaiten Acidophilus Forte -niminen tuote). Ja kuten Mariakin totesi (ja ois ollut ehkä hyvä mainita se itse kirjoituksessakin:)), jos haluaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota tulisi sen tosiaan koostua luontaisesti gluteenittomista tuotteista (esim. quinoa, hirssi, tattari ja amarantti), sillä esim. monet valmisleivät sisältävät suoranaista moskaa!
      Minulla voi mainiosti seurata kilpirauhasen vasta-aineista, miten hyvin olen pitäynyt gluteenittomalla ruokavaliolla, sillä ne korreloivat suoraan ruokavalioni kanssa. Ja seleeni, sen merkitystä ei myöskään pidä unohtaa Hashimotossa, minä syön päivittäin FLT-lääkärini suosituksesta Life Extensionin Se-Methyl L-Selenocysteine -valmistetta, ja jos jätän pois, kilpirauhanen alkaa aika pian kipuilla.
      Kuulutko jo facebookissa ”Thyroid Pharmacist, Dr. Izabella Wentz” tai ”Hashimoto’s Thyroiditis Support Group” – ryhmään tai johonkin muuhun vastaavaan, vertaistuesta voisi olla sinulle apua! Tsemppiä Hashimoton taltuttamiseen!:)

      Vastaa
    3. Mari
      10.8.2016

      Hei, minulla on ollut vatsaongelmia vuosia ja neljä vuotta sitten puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta. Kävin funktionaalisella ravintoterapeutilla ja sen jälkeen myös funktionaalisella lääkärillä. Luontaisesti Gluteeniton ja sokeriton ruokavalio ja lisäravinteet kuten seleeni ja merilevätabletit (jodi)sain ohjeeksi. Näillä sain vatsan parantumaan nopeasti ja kilpirauhasen vajaatoimintaan lisäksi thyroksin ja Liothyronin. Minulla otettiin verikoe, josta selvisi keliakiageeni,mutta onneksi ei ole vielä puhjennut keliakiaa.
      kilpirauhasen toimintaan vaikuttaa moni asia ja verikoearvot ei aina kerro kaikkea. Kannattaa etsiä näihin erikoistunut funktionaalinen lääkäri.

      Vastaa
  28. Pille Varmann
    10.8.2016

    Olen itse lääkäri, mutta olen käynyt läpi samanlaisen tien kuin sinä. Ise asun Virossa, missä gluteeniyliherkkyys, jos ei ole keliakiaa, on aika tuntematon. Minulle alkoi kehittyä astma noin 40 vuotiana ja oireet vain pahenivat vuosi vuodeltaan. Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla 8 vuotta, mutta terveys ei ollut edelleen kovin hyvä. Vasta silloin, kun viima syksynä lopetin viljan syönnin kokonaan, alkoi minulle uusi elämä. Ymmärsin, että olen elänyt koko elämän voimakkaan väsymyksen kanssa. itse ajattelin, että kaikki ihmiset tuntevat näin, koska aikuisiässä en ollut koskaan tuntenut toisin. Nyt kun se väsymys on pois, voisin tehdä vaikka mitä! Paleo-ruokavalio on saanut oloni reippaaksi ja pirteäksi! Myös unen tarve on vähentynyt 2 tunnin verran.

    Vastaa
  29. […] Kilpirauhasongelmistani ja ruokavaliostani kertova teksti on saanut aivan uskomatonta palautetta. Kiitos teistä jokaiselle! […]

    Vastaa
  30. Kiitollinen
    10.8.2016

    Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla nyt 3 vuotta. Minulla on lapsesta asti ollut usein kipeä vatsa ja ripulia. Vatsanväänteet ovat olleet niin kovia, että olen usein jopa pyörtynyt vessaan. Vatsani oli kipeä noin kerran/ pari viikossa. Lääkäreillä juostu, useita vuosia. Mitään ei löydetty. Sanottiin vain, että minulla on herkkä vatsa, ei voi tehdä mitään. Ajattelin vatsaoireeni olevan oman elämäni riesa, jonka kanssa minun täytyy vain elää.
    3 vuotta sitten Tuli käänteentekevä muutos. Lopetin aknea hillitsevät e-pillerit niiden sivuvaikutusten takia. Ihoni räjähti pahemmaksi kuin miesmuistiin. Iho ei rauhoittunut vaan paiseita oli kasvoissa, kaulassa, niskassa, selässä ja decolteessa. Lääkärin määräämää Roccutania en uskaltanut syödä. Löysin onnekseni e-kirjan ”Nujerra akne”, joka perustuu ruokavalion vaikutuksesta ihonhoitoon. Jätin pois gluteenin, sokerit ja maidon. Ihoni kunto parani kohisten!! Finnit yksinkertaisesti hävisivät iholtani. Muutos tapahtui varsin nopeasti. Sitten yhtenä päivänä n. 2kk päästä tajusin yhden maailman parhaimmista asioista kehossani. Vatsaoireet olivat olleet poissa koko ruokavaliomuutoksen ajan!
    Siitä alkoi minun parantumiseni ja voin kertoa, että entiseen ruokavalioon en enää IKINÄ palaa. Nykyään vatsani kestää viljaa satunnaisesti ja kylässä saatan syödä viljaisen leivonnaisen tai pari, mikäli houkutus herkkuihin on liian suuri. Kiitos parantuneen suolinukan. kotiini en viljatuotteita kanna. Poikkeuksena kaura (gluteeniton), jota vatsani ja ihoni kestää.

    Vastaa
  31. Samu
    11.8.2016

    Hei! Kanssasi täysin samoilla linjoilla! Tuntuu, että lääkärit turvautuvat todella monesti helpoimpaan vaihtoehtoon; lääkkeiden määräminen ilman todellista potilaan kuuntelemista.
    Yksi asia pisti silmään. Sanoit ettei testiä välttämättä kannata tehdä, vaan itse kokeilemalla todeta. Tässä on vaan se ongelma, ettei ilman lääkärin lausuntoa saa kelasta rahaa, joka on tarkoitettu keliaakikoille, 21€/kk. Sain kyllä kirjoituksestasi vaikutelman, ettet mielellään kuluta yhteiskunnan varoja, mutta itselleni siinä ei ole mitään ongelmaa ottaa jotenkin maksamiani veroja takaisinpäin, joten olen testien kannalla.
    Hyvää jatkoa!

    Vastaa
    1. Keliaakikko
      11.8.2016

      Tuo keliaakikon ruokavaliokorvaus on lopetettu.

      Vastaa
      1. Nimetön
        16.8.2016

        Olet oikeassa! Tietoni olivat vanhentuneet. Ei siis saa sitäkään vähää takasin.

  32. Kaija
    11.8.2016

    Hei. Kopsaan oman sairaushistoriani ja parantumisen ihmeen tähän Fb ryhmän Gluteeniherkät sivuilta 🙂
    Kerron oman ”sairaushistoriani”, jospa siitä olisi jollekin hyötyä.
    N. 20 vuotta sitten minulla oli märkivää ihottumaa kasvoissa ja kuivat silmät. Sitä tutkittiin työpaikkalääkärin lähetteellä allergiatestein sairaalassa, Työterveyslaitoksella ja Silmäklinikalla. Diagnoosi; jokin autoimmuunisairaus, ei tiedä mikä.
    Sen jälkeen ihottumaa oli aina välillä, myös kuivat silmät paheni kaiken aikaa. Niveliin tuli rahinoita, kipua ja jäykkyyttä, kuin olisi ollut hiekkaa.
    4 vuotta sitten vuosia jatkuneet vatsavaivat paheni niin että oli pakko mennä sisätautilääkärille.
    Taas monia tutkimuksia ja tähystyksiä. Diagnoosi; ärtyvä paksusuoli. Lääkkeeksi rauhottavaa!
    Limaa oli kurkussa niin paljon että välillä meinas tukehtua. Korvat kutisi. Korvalääkärin diagnoosi; jokin autoimmuunisairaus, ei tiedä mikä.
    3 vuotta sitten luin Antti Heikkilän kirjan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Jätin kaikki viljat pois. Kolmen viikon päästä söin kylässä yhden hapankorpun – seuraavana päivänä kasvot märkivässä ihottumassa ja kuume 40 astetta.
    Jätin taas viljat pois. 5 kertaa kokeilin syödä leipää – aina oireet palasi.
    Menin yhden asiakkaani yllytyksestä MSAS-analyysiin. http://www.terveysanalyysi.fi/etusivu Siellä varmistui Gluteenin sopimattomuus.
    Nyt kolmen vuoden gluteeniviljattomuuden jälkeen kaikki vaivani ovat poissa, EI vatsakipuja, EI ummetusta, EI haavaumia peräaukossa, EI ihottumaa, EI kuivia silmiä, EI karstaa ja kutinaa korvissa, EI limaa kurkussa, EI haavaumia suupielissä ja suussa, EI nivelvaivoja, EI kuumeilua. EI uupuneisuutta, EI ahdistuneisuutta. (Olen jo moneen kertaan joutunut lisäämään poistuneita vaivojani, kun jatkuvasti tulee mieleen että tätäkään vaivaa minulla ei enää ole ) ELÄMÄ ON IHANAA!

    Vastaa
  33. Vehnäyliherkkyys
    11.8.2016

    Olen koko pienen ikäni (22v) kärsinyt hankalista allergioista. Aikuisiän vehnäallergiaepäily sai minut siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon. Vehnäallergiaa ei lopulta todettu (yliherkkyys kylläkin todettiin), mutta olen nyt noin 8kk ollut gluteeniton (ja mahdollisimman usein luontaisesti gluteeniton, eli ei vehnätärkkelystä esim glut jauhoseoksissa) ja allergiani ovat miltein kadonneet! Puolitoista vuotta sitten keväällä söin 1-3 vahvaa antihistamiinipilleriä päivässä, silmätippoja, kortisoni-nenäsumutetta ja pseudoefedriiniä, sillä minulla oli 24/7 ”poskiontelontulehdus”, allergioista johtuva, ei bakteeritulehdus. Se kesti noin 3kk, pahimman siitepölyajan… Tällä hetkellä syön kesäaikaan noin yhden antihistamiinipillerin viikossa siitepölyoireisiin. Allergialääkärini mielestä olen ihan hölmö, kun välttelen viljaa ”TURHAAN”. Hänen mielestään yliherkkyys on semmoinen vaiva, joka helpottaa altistuksella. Saan vehnästä, etenkin vehnäproteiinista eli gluteenista järkyttävän turvotuksen ja vatsanväänteet loppupäiväksi ja täytyy majailla vessan lähellä, joten minua ei oikein huvita tuo altistus. Enkä usko sen todellakaan helpottavan vaivaa, sillä ei voi olla terveellistä olla jatkuvasti suolisto sekaisin vehnästä. Ei vain voi.
    Oletko muuten kokeillut tattaripaloja? Tässä linkki sisältöön jos haluat vaikka kokeilla leipoa jotain samantyyppistä: http://www.suloiset.fi/tattaripala nämä maistuu ihan reissumieheltä!

    Vastaa
  34. Tinttamiina
    12.8.2016

    Minulla todettiin samaan aikaan ihokeliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Tosin jos olisin tiennyt silloin saman minkä tiedän nyt, olisi sairauksien hoito mennyt toisin. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua homeista, antibioottien käytöstä mutta ennen kaikkea jodin puutteesta. Ruokateollisuus kun on ennen käyttänyt jodioimatonta suolaa. Nyt täytyy jodi tankata joko nestemäisenä tai esim. merilevätabletteina unohtamatta seleeniä, joka on tärkeä pari jodille (huom! apteekin jodi on tarkoitettu vain ydinvoimaonnettomuuteen). Kun vajaatoiminnassa ruumiinlämpö laskee, myös punasolujen tuottaminen vähenee, kun vaativat tietyn lämpötilan kehittyäkseen. Tästä seuraa raudan puutos. Rautaa pitäisi saada c-vitamiinin kera että imeytyy. Näillä toimilla ym. vitamiinien/hivenaineiden korjauksilla saadaan kilppari toimimaan kunnolla. Samoin vaikuttaa myös gluteeniton ruokavalio. Kun suolisto paranee, imeytyy vitamiinit/hivenaineet. Itsellä täytyy lisäksi olla luontaisesti gluteeniton ruokavalio ihokeliakian vuoksi, joten ei yhtään kärsi piilogluteeniakaan. Muuten iho ilmoittaa vrk:n sisällä kutisevina rakkuloina, että saanut gluteenia ja lisäksi ripulia tunnin päästä. Suoliston kunto vaikuttaa kaikkeen ja ruokateollisuutemme lisäaineineen ja pidennettyine säilymisaikoineen ovat saaneet meidät sairastumaan turhien antibioottien lisäksi.

    Vastaa
  35. Mila
    13.8.2016

    Vatsakipuja,aftoja,anemiaa,hiivatulehduksia,ripulia,ihottumaa,hiusten lähtöä, hajoavat kynnet ja tappavaa väsymystä. Lääkäreiden mielestä mulla oli stressivatsa. Lopulta selvisi, että mulla on keliakia ja kaikki vaivat parantui.Viljaton ja gluteeniton ruokavalio on muuten aika eri juttu. Viljojahan on myös riisi, maissi,tattari,durra,teff,hirssi,kaura,kvinoa yms vaikka gluteenittomia ovatkin ?

    Vastaa
  36. Paula
    14.8.2016

    Jo useita vuosia ollut viljattomalla. Itsekään en saanut tähän kannustusta tai edes vinkkiä lääkäriltä, vaan itse keksin asian kun vaivoihini ei tuntunut löytyvän selitystä. Tätä ennen siis oli jo todettu kilpirauhasen vajaatoiminta (ja sitä ennen kymmeniä eri kokeita ja testejä). En myöskään itse heti huomannut muutosta, mutta pikku hiljaa asia valkeni, kun kuukauden täysviljattomuuden jälkeen kokeilin vehnää. Ei epäilystäkään, ei sovi mulle. Paras tuki, mitä lääkärikunnalta olen tähän saanut on seuraava kommentti: ”No ehkä sitten voit jatkaa gluteenitonta, jos kerran sinulla tunne, että se voisi ehkä auttaa. Vaikka epätodennäköistähän se on ja ei ainakaan liity mitenkään kilpirauhasen vaivoihin.” Tällä siis menty vuosia, enkä voisi muutoin ajatellakaan. Huvitti, että itsekin ainoa mitä toisinaan kaipaan on nimenomaan KORVAPUUSTIT 😉 Mutta onneksi Viljaton Valinta Tampereella on tuonut tähänkin helpotusta -> satunnainen herkkuni: gluteeniton korvapuusti.

    Vastaa
  37. Jenny
    18.8.2016

    Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa miten toimia,millä vitamiineilla tukea ja mitä ruoka-aineita välttää/suosia kun syövän vuoksi poistettu kokonaan kilppari? Mulla oli vuosia täysin samat oireet kuin Marialla, ei tehty mitään kunnes raskauden jälkeen kilppari kasvoi jo todella suureksi, minkä vuoksi otettiin neulanäytteet->syöpä->kilpparin poisto ja lääkitys.. Ennen diagnoosia olin elänyt vajaatoiminnalla, lähes anemian rajoilla,pystymättä laihtumaan ja aina alakuloisena ja negatiivisena.. Jotain näkökulmia sain Kaisa Jaakkolan kirjasta hyvän olon hormonidieetti, mutta näissäkin tapauksissa usein puhutaan ja ”niksit” on suunnattu ihmisille, joilla on tuo pieni viheliäinen elin tallella. Tsemppiä kaikille oman hyvän olon etsintään!

    Vastaa
  38. Inka
    30.8.2016

    Samankaltaisia ajatuksia heräsi itselläni myös Marian kirjoittamaan viljakriisiin liittyen, kuin edeltävissä Anjan ja Hannunkin teksteissä.
    Enpä uskoisi niinkään viljan itsessään olevan myrkky, mutta toki paljon saamme senkin mukana viljelybakteereita ym ylimääräistä elimistöömme..
    Lisäksi jos on jo ennestään oireillut huonosta sisäilmasta..
    Kaikenkaikkiaan elimistön on oltava lähtökohtaisesti terve ja vastustuskykyinen torjuakseen paremmin ympäristön haitta-aineita.
    Jos on autoimmuunisairauksia niin kuinka voi lopulta olla varma minkään yksittäisen elintarvikkeen tai ulkoisen tekijän terveyshaitoista, ja ovatko vain välillisiä.
    ..Hyvä jos yrittää syödä ja elää puhtaasti ilman kemikaaleja, niin kokonaisuus on paremmin hallussa. Toisaalta bakteerien kannalta ei kannata liiallista puhtautta harjoittaa jotta vastustuskyky on sitä mitä ihminen tarvitsee.
    Mutta se on valitettavaa faktaa, että koululääketiede ei paljoa asiakkaalle tarjoa. Hyvin kapea-alaista kokemusta ja hoitoa. Mene testiin ja ota lääkkeet. Minäkin lähes vuosikymmenen elimistöä kuivatin turhilla allergialääkkeillä ja suihkeilla..
    Lisäksi lääketiede ei tutki sitä mikä ihmisille on parasta, koska sillä ei rahallista voittoa taota. Bisnes mikä bisnes, kierrä kaukaa jos voit.

    Vastaa
  39. Amanda
    1.9.2016

    Luin kirjoituksesi ja rupesin pohtimaan että jospa tosiaan viljalla on vaikutus terveyteemme.
    Minulla todettiin kilpirauhasliikatoiminta toukokuussa 2016 ja kieltäydyin lääkkeistä. Olen etsinyt netistä erilaisia ruokavalioita ja luontaistuotteita jotta voisin välttää leikkauksen mitä lääkärit minulle suosittelivat.
    Viljatonta elämää en edes harkinnut koska minun sukupolvi kun tosiaan on kasvatettu siihen että leipä ja puuro miehen tiellä pitää.
    Sinun kirjoituksesi laittoi minut pohtimaan että jospa kuitenkin vika onkin vanhoissa elintavoissa.
    Aion ehdottomasti jättää viljan itseltäni ja lasteni ruokavaliosta.
    Kiitos että avastit silmäni!

    Vastaa
  40. Kaltoinkohdeltu
    16.9.2016

    Kiitos, Maria, rohkeudestasi tuoda tämäkin asia esiin. Monikin kommenteista olisi voinut olla suoraan omasta kynästäni. 15v kärsimyksen ja väärien diagnoosien jälkeen viljattomuus pelasti elämäni, tai sen mitä siitä on jäljellä. Ilman kilpirauhaslääkitystä en enää pärjää. Autoimmuunitulehduksen lisäksi mennyttä on mm. akne ja atopia.
    Pistää vain vihaksi nämä lääkärit, jos kommentoinut opiskelija edes on lääkiksessä. Selkeästi kurssilla ei ole edetty autoimmuunisairauksiin asti. Mikä ihme siinä lääkiksessä on, kun kriittinen ajattelu ja ihmisten kunnioitus jää, kun ovesta pääsee sisään. Lääkärit eivät lue tutkimuksia, eivät varsinkaan uusia tai olemassa olevan doktriinin vastaisia. He noudattavat esimiestensä tahtoa. Muuta ei voi tehdä, koska jos lukee niitä tutkimuksia itse ja toimii tutkitun tiedon mukaisesti käy niin kuin suomalaisille kilpirauhasasioihin erikoistuneille lääkäreille on nyt käynyt. Tutkitulla tiedolla ei ole väliä, vaan ainoastaan niillä mielipiteillä, joita johtavissa asemissa olevilla lääkäreillä on,vaikka ne olisivat todistettavasti vääriä. Potilaan on silloin otettava vastuu omasta terveydestään, jos vain suinkin voi. Missään muussa ammatissa ei pääse tohtoriksi asti ymmärtämättä omaa työtä ohjaavia valtarakenteita. Lääkärin työssä ymmätämättömyys tai tietämättömyyden teeskentely on edellytys.
    On myös aivan väärin sanoa, että media tarttuu vaan raflaaviin tutkimuksiin. Vuosia on yritetty saada mediassa läpi meta-analyysejä hiilihydraattien haitoista, joita THL muuten kutsuu yksittäistutkimuksiksi, koska ne ovat nykydoktriinien vastaisia. Lääkärin tutkinto tuntuu vain haittaavan tieteen lukemista. On pöyristyttävää väittää, ettei korkeasti koulutettu ihminen pysty lukemaan lääketieteellistä tutkimusta, koska hän ei ole lääkiksessä. Kommentti, jonka vain lääkärin ylimielisyydellä voi laukoa.

    Vastaa
  41. Repa
    16.11.2016

    Hei
    Jos sinun lapsesi syövät tosiaan gluteeniton ruokaa koulussa niin he saavat keliakia ruokavalion mukaista ruokaa. Keliakia ruokavalio sisältää paljon VEHNÄ tärkkelystä. Oletko tästä tietoinen? Itselläni on keliakia ja ihmettelen miski vehnän välttelijät ostavat gluteenittomia tuotteita, nehän eivät todellakaan aina ole vehnättömiä vaan sisältävät vehnästä muun paitsi gluteenin, joka keliaakikoille on myrkkyä.

    Vastaa
    1. Soile
      24.3.2017

      Itsellä on IBS ja siksi vältän , en gluteenia, vaan vehnän hiilihydraateista fruktaaneja. Olen ollut FODMAP-diettillä nyt lähes puolitoista vuotta. Pahat lipsumiset ovat saaneet ilmavaivat, kivut, turvotukset sekä vuorottelevat ummetuksen ja ripuloimisen takaisin. Dieetillä pääosin pysyessä vointi on kuitenkin hyvä ja vyötärö on kutistunut 2-3 vaatenumeroa entisestä kun turvotus on poissa.
      Uusimpien tutkimusten mukaan ns. ”gluteeniherkkyys” ei ehkä johtuisikaan gluteenista vaan viljojen ATI-proteiineista (amylaasi-trypsiini-inhibiittorit).
      Linkistä löytyy tietoa gluteenin, Ati-proteiinien, fruktaanien, gliadiinin, serpiinien (myös riisissä) ym. osuudesta eri tauteihin ja oireisiin. Tämä on toistaiseksi paras ja perusteellisin lähde mitä olen internetistä löytänyt viljaongelmiin liittyen.
      Siitä myös selviää, että mitä jalostetumpaa vilja on, sitä enemmän se aiheuttaa ongelmia. Kun viljat jalostetaan kestämään tuholaisia tai torjunta-aineita, ne eivät sula ihmisenkään ruoansulatuksessa.
      http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1541-4337.12129/full

      Vastaa
  42. Tämä kommentti ei nyt koske teitä jotka ovat tähän ketjuun asiallisesti kommentoineet.
    Mutta te kaikki epäilijät sun muut. Opetelkaa ihmiset kuuntelemaan omaa olotilaanne ja muutenkin itseänne. Älkää aina uskoko auktoriteetteja (lääkäri). Vain te itse tunnette ja tiedätte itsenne. Valitettavasti nykyihminen on vieraantunut itsensä kuuntelemisesta. Jos ette usko siihen mitä ihmiset kokemuksensa mukaan kirjoittavat, miksi uskotte lääkäriä? Outoa.

    Vastaa
  43. […] annosten raaka-aineet vaikuttavat olevan gluteenittomia. Söin siis rohkeasti, vaikka minulla onkin vaikeuksia gluteenin kanssa. Pakkauksissa ei kuitenkaan ole merkintään gluteenittomuudesta, todennäkösesti koska annokset […]

    Vastaa
  44. […] Nythän nämä ympäristöyliherkkyydet eivät edes kovin rajoita elämääni. Yliherkkyys on oikeastaan työkalu, joka tuottaa minulle elannon. Käytän päivittäin työssäni sisäilma-asiaoita selvitellessäni. Silti tajuan, että altisteeseen nähden ylisuuret reaktiot eivät ole terveellisiä minulle. Lisäksi joudun tälläkin hetkellä olemaan tiukalla gluteenittomalla sekä maidottomalla ruokavaliolla. Esimerkiksi gluteenia suolistoni ei kestä murustakaan. Gluteenin ja kilpirauhaseni yhteydestä kerron tässä kirjoituksessa. […]

    Vastaa
  45. Eksoottista
    24.2.2017

    Minä olen ulkomaalainen enkä ymmärrä teitä suomalaisia kuten moni muutkaan jotka tulevat tänne, mistä tämä ruoka kammo on tullut teille, missään muualla maailmassa mietitään syömistä näin paljon kuin Suomessa, pelätään rasvoja, hiilareita ja kaikkee muuta sitten ihmetellään kun on kiljuva nälkä ja siihen rokotteeksi syödään jätti karkki pussi sitten kun lihotaan ja tulee vaivoja syytetään vaikka mitä, pitäisikö suomalaisten oppia olle rehellisiä itselleen eikä aina syytä muita asioita? Itse olen saanut vaikka mitä katseita siitä mitä syön, iso pasta annos on ihan tavallinen. Eksoottista on että Suomessa pitää aina olla salaatti siinä lautasella, se on hyvin oudon näköistä, sitäkään ei syödä ulkomailla, muualla syödään kunnon ruokia missä on oikeita vihanneksia, lihaa viljaa…pysyy normipainoisena eikä ole mitään vaivoja.
    Hyvä ettei tapetaan siitä kun syö normaalisti, en tiedä onko se kateus että joku pysyy kunnossa miettimättä ja nautimalla elämää vai mitä se oikein on.
    Luulen että vaiva on siellä korvien välissä 🙂 Täällä on suorastaan neuroottinen, kiero ja sairas suhtautuminen ruokaan, en yhtään ihmettele että ollaan ylipainoisia, alipainonsia ja täynnä vaivoja.
    Syökää sitä oikeeta ruokaa niin vaivat kummallisesti häviävät.
    Täällä otetaan niin hitosti stressiä asioita mitä ei tarvisi edes miettiä etten ihmettele että ollaan uupuneita kun elämä jää kokonaan väliin.

    Vastaa
    1. Pirkko
      8.8.2017

      Hyvä että uskallat sanoa totuuden se on juuri näin, kuka vouhottaa mistäkin ruuasta,sen terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä, kohtuudella kaikkea?

      Vastaa
  46. […] ilon saan siitä palautteesta, jota olen tärkeinä pitämiini postauksiin saanut. Esimerkkinä tämä kirjoitus, josta satelee vieläkin sellaista palautetta, joka saa onnen kyyneleet […]

    Vastaa
  47. […] monta vuotta tänne kirjoittanut. Näiden lisäksi minulla on muutama ruokayliherkkyys, kuten gluteeniyliherkkyys ja […]

    Vastaa
  48. […] Menuun hävikittömyys myös vaikutti. Juurekset oli valmistettu kokonaisina tai niiden kuorista oli valmistettu jotain. Koska yhdessä ruokalajissa oli keltuaisia, jälkiruuan kanssa tarjoiltiin marenkia. Jälkkäri oli valmistettu jätteestä. Kukapa olisi uskonut, oluen valmistuksessa syntyvästä ohrajätteestä voi valmistaa maailman herkullisinta jäätelöä, jäätelöä joka tarjoillaan PUNAJUUREN kanssa!? (KYLLÄ, voin nykyään syödä GLUTEENIA!) […]

    Vastaa
  49. […] johon alunperin lähdin hakemaan apua. Tässä muutama esimerkki yliherkkyyksistäni: ongelma 1, ongelma 2. Lisäksi yksi iso paljastunut herkkyys on stressi. Tämä on hullua, mutta en DNRS […]

    Vastaa
  50. Marika
    7.8.2017

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Minunkin lapseni sai lääkärintodistuksen gluteenitonta varten ilman keliakiaa tai allergiaa. Kuntani ei kuitenkaan hyväksynyt todistustusta. Vein asian AVIin asti ja voitin. Syy tähän oli kuitenkin se, että lääkärintodistus oli kelvannut jo 2 vuotta, mutta yhtäkkiä ei kelvannutkaan. Lempäälä ei myönnä gluteenitonta enää kuin keliaakikoille ja vilja-allergisille. Monessa kunnassa sama juttu.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top