Ehkäisypäivä – ajatuksia ehkäisymenetelmistä

IMG_6746

Sunnuntaina oli maailman ehkäisypäivä. Aloin silloin pohtia omia ehkäisyvalintojani.

Tuntuu vieläkin oudolta olla tilanteessa, jossa raskauden ehkäisy on jokapäiväinen valinta. Aloitin syömään e-pillereitä teini-ikäisenä aknen ja hiusten rasvoittumisen takia. Sivuvaikutuksesta, raskauden ehkäisystä, en ollut tuolloin kiinnostunut lainkaan. Olin varma, etten voisi koskaan tulla raskaaksi kahden kohtuni takia.
Lopetin pillerit yli kymmenen vuotta sitten. Onneksi. Sain vasta myöhemmin tietää, että perinteiset e-pillerit, kuten Diane Nova ja Yasmine, joita olin syönyt vuosikausia ovat hengenvaarallisia minulle.
Ehkäisyn lopettamisesta ei kuitenkaan seurannut odotusta. Vain odotuksen epätoivoista odotusta. Lapsettomuuden suru sekä lapsettomuushoidot tulivat tutuiksi. Näin asiat silloin niin oudosta perspektiivistä, etten vieläkään aivan käsitä ajatuksiani. En ole ehkä vieläkään käsitellyt asiaa mielessäni tarpeeksi, voidakseni kirjoittaa siitä tänne. Tavallaan lapsettoman identiteetti on vielä minussa. Siksi minua ei näkynyt monen muun bloggaajan tavoin Kaisu Joupin Tyhjä syli -kirjan julkkareissakaan, vaikka sain kyllä kutsun.

Kuopuksen syntymän jälkeen gynekologi esitteli minulle erilaisia ehkäisyvaihtoehtoja

Olin aivan häkeltynyt ajatuksesta, että nyt pitäisi ihan oikeasti ehkäistä raskautta, ei hoitaa aknea tai varoa sukupuolitauteja. No toisaalta, tietenkin. Olinhan juuri saanut kahden vuoden sisään kaksi lasta lapsettomuushoidoista huolimatta, luomuna. Iltatähdestä on joskus puolison kanssa puhuttu. Mutta sen aika ei ole vielä.
E-pillerit on poissuljettu minulta veren hyytymistekijän geenimutaation takia. Sain lapsettomuustutkimuksissa tietää, että minulla geenivirhe, joka altistaa veritulpalle. On aivan käsittämättömän outoa, että lääkäri määräsi minulle 16-vuotiaana pillerit, jotka olisivat voineet tappaa minut. Useissa muissa maissa on käytäntö, että ennen e-pillerien määräämistä testataan veritulppariski.
E-pillerit ovat ympäristön kannalta myös huono juttu. Ohikulkijat saattavat saada kaulimesta, kun hormonit aiheuttavat mielialan vaihteiluita. Ei, vaan valitettavasti hormonivalmisteiden estrogeeni päätyy pissan mukana vessanpöntöstä vesistöihin, sillä vedenpuhdistusprosessissa ei kyetä poista kaikkea estrogeeniä. Estrogeenillä on huomattavia haittavaikutuksia kalojen terveyteen. Saatamme olla kohta tilanteessa, jossa Itämeren kalaa ei kannata syödä terveyssyistä.
Kierukka on minulta poissuljettu vaihtoehto kahden kohdun ja kohdunsuun takia. Kierukoita pitäisi olla siis minulla kaksi. Silmissä sumenee kun ajattelenkin sellaisia hökötyksiä sisälläni. Muille vaihtoehtona on kuparikierukka tai hormonikierukka.
Kuparikierukka kuulostaa ehdottomasti paremmalta vaihtoehdolta, koska se on mekaaninen ehkäisymenetelmä. Hormonikierukka sisältää hormoneja, mutta vähemmän kuin e-pillerit. Kierukan hormonit vaikuttavat ilmeisesti paikallisemmin kuin suun kautta syödyt pillerit. Näistä minulla ei siis ole minkäänlaista kokemusta. Olisi kiinnostava tietää, onko joku kokeillut kupari- ja hormonikierukka. Mitä eroa näillä on käyttäjälle?
Minipilleri kai sopisi teoriassa minullekin, sillä sen ei pitäisi aiheuttaa veritulppariskiä. Minipilleri kuitenkin saattaa aiheuttaa aknea. Öö, ei kiitos enempää.
Olen kerran toipunut e-pillereiden syönnistä, nyt huomaan eron. Pillereitä syödessäni en ollut lainkaan oma itseni. Minun ei esimerkiksi tehnyt silloin mieli seksiä lainkaan. Turposin ja lihoin kymmenen kiloa, enimmäkseen rinnoista. Vaikka minipillerin sanotaan olevan vähähormoninen menetelmä, kyllä sekin vaikuttaa omaan hormonitoimintaan.
Minipilleri aiheuttaa epäsäännöllistä kuukautiskiertoa tai kuukautisten kokonaan loppumista. Säännöllinen, minuutintarkka kuukautiskierto on ehdottomasti se juttu, jota rakastan naiseudessa. Kuukautiskierto kertoo myös naisen terveydestä ja hyvinvoinnista. Jos kuukautiskierrossa on häikkää, kertoo se että jokin kehossa ei ole kohdallaan. Hormonaaliset menetelmät peittävät tämän varoitusmenetelmän.
Luin juuri Emilia Vuorinsalmen Sekaisin Lovesta -tietokirjan rakkaudesta. Löysin kansien välistä monta muutakin syytä olla syömättä hormonivalmisteita. Itselleni on todella tärkeää tuntea, mikä kierron vaihe milloinkin on meneillään. Se auttaa minua ymmärtämään itseäni ja mieltäni.
Minipillereillä on myös vaikutusta vesistöihin, kuten e-pillereillä, joten ympäristöstä välittävän valinta se ei ole.
IMG_5990
Kondomi, sillä mennään. Suurin osa kondomeista valmistetaan nestemäisestä luonnon kumista eli latexista. Luojan kiitos minulla (tai miehelläni) ei ole kumi- tai lateksiallergiaa. Muuten minulla olisi kädessäni iso ongelma.
Kun kondomeja menee meillä niin isoja määriä (heh) minua on nyt alkanut kiinnostaa, mitä kemikaaleja kondomit sisältävät. Mitä on se limainen tahma kondomin pinnassa? Jotain säilöntäainetta ainakin on kai oltava? Koska kondomi on esine, eikä kosmetiikkaa, ei kemikaalilainsäädäntö päde. Tuotteiden sisältämiä kemikaaleja ei tarvitse kertoa kuluttajille.
Toisaalta, en ole äärimmäisen huolestunut, sillä olen käyttänyt kondomia monta vuotta, eikä minulle ole niistä tullut mitään oireita. Mutta asia silti kiinnostaaa.
Löysin yhden kondomimerkin, joka sanoo valmistavansa kondomeja ilman haitallisia kemikaaleja. Pitääpä kokeilla! En ole itseasiassa koskaan ostanut kondomeja. Eikä nytkään näytä hyvältä,  en ole vielä löytänyt yhtään suomalaista nettikauppaa, jossa tätä merkkiä myytäisiin.
IMG_6748
Mietitkö koskaan hormonivalmisteiden ympäristövaikutuksia?
Entä oletko kokeillut noita Sir Richards -kondomeja? 

76 Comments

  1. os
    29.9.2015

    Olen tuskastellut useampia kertoja ehkäisyvaihtoehdoista, sillä mikään ei ole oikein tuntunut hyvältä ratkaisulta. Hormonaalisia menetelmiä en halua käyttää monestakaan syystä, kuparikierukkaa en halua laittaa (vuoto on muutenkin niin runsasta), ehkäisytietokoneeseen en uskaltaisi luottaa, kondomit eivät tunnu hyvältä kummastakaan osapuolesta, …
    No, 3 vuotta sitten siis synnytin. Raskautuminen oli ollut haasteellista, mutta aluksi käytettiin kortsuja, vaikkei ne kovin miellyttäviä olekaan, sillä en todellakaan olisi halunnut tulla vahingossa raskaaksi vielä siinä vaiheessa. Kuukautiskierron käynnistyttyä imetyksen loppuvaiheessa (lapsi oli jo reilusti yli vuoden silloin) huomasin, että aiemmasta poiketen ovulaationi ovat todella selkeitä ja kierto ensimmäistä kertaa elämässä säännöllinen. Käytimme siis lähinnä varmoja päiviä eli ehkäisimme kortsuilla vain ne noin viisi päivää kuukaudesta (ja muuten keskeytetyllä yhdynnällä). Nykyisin olemme ehkäisseet vain keskeytetyllä yhdynnällä pitkän aikaa… tätä en tietenkään kenellekään suosittele, mutta meille raskaus ei olisi kauhistus, kun se muutenkin on jossain kohtaa toiveissa lähitulevaisuudessa.
    Joo, olen aiheesta kirjoitellutkin joskus:
    http://housuitta.com/2014/11/20/ihana-kamala-ovulaatio/

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Jep. Itsekin tunnen ovulaation tosi selkeästi. Ja silloinhan tekee eniten mieli seksiäkin, joten pakko on käyttää kondomia. Meilläkin oli käytössä keskeytetty yhdyntä tosi pitkään.
      Nyt kondomi on tullut liin normaaliksi, ettei se haittaa ollenkaan. Käytetään muulloinkin kuin ovulaation aikoihin. Varmuuden vuoksi.

      Vastaa
  2. Minä
    29.9.2015

    Osaatko sanoa kauanko sinulla meni pillereistä toipumiseen? Olen ajatellut lopettamista.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Meni noin vuosi, puolitoista. Toisaalta, mulla oli myös suuri ruokavalioremontti tuolloin, joten vaikea sanoa, mikä osuus sillä oli.

      Vastaa
      1. Ex nuvaring
        30.9.2015

        Täällä kanssa yksi hormonivalmisteiden käytön just lopettanut. Tuliko lopetuksesta sulle jotakin oireita ja mitä hyviä puolia siitä seurasi? 🙂

      2. maria
        30.9.2015

        Ei mitään huonoa ainakaan! Makeanhimo ja kauhea turvotus loppui. Kuukautiskierto oli jonkin aikaa sekaisin, mutta se saattoi johtua myös homeesta…

  3. Johanna
    29.9.2015

    Mulla on käytössä ehkäisyrengas. Tämän kanssa kavereilla oli suurin ihmettely ollut siinä että ”laitaksä aina sun sormet SINNE”, ja no, kyllä laitan, koska mulla ei oo ongelmia oman römpselöni kanssa 🙂 (Tää on se alue mikä jää seksuaalikasvatuksessa mun mielestä liian vähälle huomiolle, tosi moni mun ikänen (18-20) tyttö sanoo ettei haluaisi rengasta tai kuukuppia koska niitä pitää ite ronklata paikalleen eikä ne halua laittaa sormia sinne ja kun eihän ne mahdu (pippeli kyllä mahtuu))
    Kuukautiskupinkin kanssa toimii, vaikka aluksi epäilytti. Tasaisempi mielenlaatu kun e-pillereillä ja vaikeampi unohtaa. Kallishan se opiskelijalle on, mutta synnyttämättömän kierukan asennuksesta en oo kuullut kun kauhutarinoita, ja kondomien kanssa ei jotenkin onnistu. Oon haaveillut että sitten kun lapsiluku on täynnä niin putket menee poikki tai poistatan kaikki kerran kuukaudessa verta vuotavat elimet.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Uuups. Sivuutin tässä jutussa siis kaikki ehkäisymenetelmät, jotka eivät sovi minulle veritulppariskin takia. Siis ehkäisyrengas, -kapseli ja -laastari. Miten usein rengas pitää vaihtaa?
      Jep, mutta tosiaan itse myös tosiaan tutustuin itseeni jo nuorena. Tyttöjä pitäisi kannustaa tutkimaan.
      Kuukautiskupista myös tulossa juttua pian.
      Mä en ole vielä uskaltanut ajatella noita ekstriimejä ehkäisyvaihtoehtoja. 🙂

      Vastaa
      1. johanna
        8.10.2015

        Renksu on ohjeen mukaan 3viikkoa, taukoviikko ja uusi paikalleen. Mulla on ohje 3viikkoa 3päivää ja 2 päivää taukoa, jos lyhentäis ja vähentäis vuotoa. Toisilla on gynen määräämänä 4 viikkoa ja taukoviikko, koska tuossa rinkulassa on hormoneja se määrä, että ehkäisyteho säilyy, vaikka 3 viikkoa venyy neljäksi.

  4. M
    29.9.2015

    Mä jo aiemmin kirjoitinkin odottavani tätä tekstiä, ihan työni puolesta ?. Itse olen kokeillut rengasta ja laastaria (yhdistelmäehkäisyvalmisteita), kuparikierukkaa ja ehkäisykapselia (pelkkä keltatauhashormooni). Yhdistelmäehkäisystä seurauksena migreenin lisääntyminen, ja kahden aurallisen migreenikohtauksen vuoksi en olisi näitä saanut koskaan käyttääkään ?. Ehkäisykapselin epäsäännöllisen vuodot, haluttomuus ja mielialavaikutukset ei oikein sopinut meidän perheelle ja parisuhteelle ?. Pidin kapselia kuitenkin loppuun saakka, eli kokonaiset kolme vuotta. Kapselin poiston jälkeen mies on vahvasti ollut sitä mieltä, ettei enää mitään hormonaalista ehkäisymenetelmää. Kuparikierukkaa on näistä ollut paras, siitä on kyllä varmaan viisi vuotta jo kun se poistettiin, muistaakseni en kärsinyt kovasti vuotojen ja kipujen lisääntymisestä. Meillä on tällä hetkellä ehkäisynä kondomi-keskeytetty yhdyntä-varmat päivät. Mulla salaa on raskaustoive, mies ei niin välittäisi, mutta näillä mennään koska raskaus ei olisi katastrofi.
    Hormonikierukan vaikutus on tosiaan pääasiassa paikallinen, mutta kun hormoneiden kanssa pelataan, niin ikinä ei voida satavarmasti sanoa etteikö siitä mitään voisi tulla. Hormonikierukasta riippuen noin 20-50% jää ilman kuukautisia. Tavallisin haittavaikutus minipillereiden tapaan on ihon ja hiusten rasvoittuminen, eli joillain se akne. Kuparikierukka taas tosiaan tavallisesti runsauttaa vuotoja ja voi lisätä kuukautiskipuja. Usein on tilanne ettei löydy ehkäisymenetelmää, josta ei olisi mitään haittaa, silloin yritetään miettiä mikä on pienin paha.
    Käytiin Tyhy-päivänä tutustumassa sin cityssä, joss myyjä esitteli kaupan tuotteita. Heillä on valikoimissa kortsuja, jotka on valmistettu jostain eri matskusta, ja tuntuu kuulemma ettei kortsua käytössä olisikaan. Hinta oli vaan aika hurja, olikohan 5kpl noin 15-17e?

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Kiinnostavaa. Siis osuin oikeaan, itse tosiaan valitsisin kuparikierukan, jos minulla ei olisi kahta kohtua. Kirjoitan vielä toisen postauksen luonnonmukaisista (hormonittomista) ehkäisymenetelmistä. Yritän löytää noi mainitsemasi kortsut!

      Vastaa
  5. Mmy
    29.9.2015

    Oletko tutustunut ruotsalaiseen NaturalCyclesiin?

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Silloin kymmenen vuotta sitten kun jätin e-pillerit tutustuin näihin kaikkiin. Ystäväni hankki jonkin vastaavan laitteen. Totesin nämä täysin turhiksi. Kirjoitan uuden postauksen hormonittomista ehkäisymenetelmistä ja kerron miksi ajattelen näin.

      Vastaa
  6. Anna
    29.9.2015

    Kiinnostava aihe. Olen joskus lukenut ehkäisytietokoneesta, jonka pitäisi olla yhtä varma kuin kortsukin. En vain tunne ketään ehkäisytietokoneen käyttäjää jolta voisi kysellä henk.kohtaisia kokemuksia. Jos olisin varma että toimii niin varmaan kallistuisin sellaisen hankkimaan. Hieman vain hintava laite, jos haluaisi vain kokeilla. Jos oikeasti toimii, hinta ei vuosien aikana ole paha.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Laitan sulle saman vastauksen kuin edelliselle: Silloin kymmenen vuotta sitten kun jätin e-pillerit tutustuin näihin kaikkiin. Ystäväni hankki jonkin vastaavan laitteen. Itse ostin apteekista halvemman Donna-testin. Totesin nämä täysin turhiksi. Kirjoitan uuden postauksen hormonittomista ehkäisymenetelmistä ja kerron miksi ajattelen näin.

      Vastaa
  7. Katja
    29.9.2015

    Olen varmaan kokeillut kaikki hormonaaliset mitä on ollut mahdollista.. Hormonikierukka.. Joo olihan se kiva saada kananmunan kokoisia kystiä joka kuukausi munanjohtimiin, tuntui kuin joku löisi pesäpallomailalla vatsaan joka kerta. Juu ei kiitos enää. Laastareista ärtyi iho ja ei se liima edes pysynyt ihollani ja monen merkkistä pilleriäkin kokeilleena sanosin että ilman niitä on parempi, paljon parempi ihan muidenkin fyysisen terveyden kannalta.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      😀 Näin minäkin ajattelen.

      Vastaa
  8. anonyymy
    29.9.2015

    Nyt kävi kyllä liian mielenkiintoiseksi! Minkälainen ”verimutaatio” sinulla on? Minulla on nimittäin kaksi kohtua JA mutaatio mikä aiheuttaa liikaa verihiutaleita joka taas altistaa veritulpan riskille. Aika sattuma!

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      HÄH! Mikä sattuma! Mä en muista, mikä mutaatio mulla on, F1 tai F2. Näistä muistaakseni se suomalaisilla harvinaisempi. Äidilläni ei ole mutaatiota, joten se on tullut isältäni (ei halua verikokeeseen) tai sitten mutaatio on vain minulla. En tiedä onko verihiutaleita oikea määrä…
      Entä voiko olla mahdollista, että äitisi tai isoäitisi olisi syönyt sitä lääkettä, josta kirjoitin tässä postauksessa: https://www.kaksplus.fi/blogit/kotitalouskriisi/tuplaterveiset-isoaidilta-taman-takia-minulla-on-kaksi-kohtua/?

      Vastaa
      1. anonyymy
        29.9.2015

        Käyn lukemassa nyt heti! ?

      2. anonyymy
        29.9.2015

        Kysäisen äitiltä, kun seuraavan kerran soitan. Todella mielenkiintoinen aihe!

      3. maria
        29.9.2015

        No niin on! Kerro sit heti! 😀

  9. Sophia
    29.9.2015

    Lapsettomuus on tuskallista, mutta jos vaan mitenkään pystyt joskus kertomaan siitä lisää, niin se voisi auttaa monia. esim. muutitko ruokavaliota kun tulit raskaaksi ja kävittekö hedelmöityshoidoissa? meillä edessä koeputkihoidot. tällä hetkellä kokeilen kuitenkin homeopatiaa.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Kokoan vielä jonain päivänä ajatukseni ja kerron kaiken. Tsemppiä tosi paljon. Uskon, että ruokavalio auttoi paljon. Lisäksi se, että muutimme pois homeasunnosta.

      Vastaa
  10. Anna
    29.9.2015

    Meillä myös kortsuilla mennään! Haluaisin kovasti jossain vaiheessa kokeilla kuparikierukkaa, ainut mikä pelottaa siinä, on lisääntynt kohtutulehdusten sekä ylipäänsä synnytyselinten tulehtumisen riski. Pahentuneet kuukautiskivut vielä menisikin.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Niin. Itse tosiaan en osaa ihan realistisesti kykene asiaa punnitsemaan, kun tiedän että se on täysin poissuljettu vaihtoehto. En osaa ollenkaan auttaa tässä. Hmm. Mutta tosiaan, kuukautiskivut vielä menee, mutta tulehdus ei. Minkähänlaisia prosentteja näissä on, siis kuinka monelle aiheuttaa tulehduksia?

      Vastaa
      1. Anna
        30.9.2015

        Tarkkoja prosentteja en itsekään tiedä. Synntytyksen jälkeen minulle meinasi tulla kohtutulehdus ja olen huomannut, että gynekologit eivät hirveästi mainosta minulle kuparikierukkaa. Ehkä täytyy vaan löytää joku superhyvä kortsumerkki, jonka saa nopsaan paikoilleen ja hyvän tuntuman 😉

      2. maria
        30.9.2015

        Hui. Tästä ei ole mitään tutkimuksia, mutta sisäilmaongelmat (etenkin home) tiedetysti lisäävät myös naistenvaivoja. Siis hiivatulehduksia ym. Kierukkaan voi myös pesiytyä kosteusvaurioista tuttu sädesieni… Ja monilla myös kuukautiskierto häiriintyy homealtistuksessa.
        🙂
        Mä aion kokeilla noita ”myrkyttömiä” Sir Richardeja! Vaikka ei perus-Sultaneillakaan mitään ongelmaa siis olla huomattu…

  11. Mari
    29.9.2015

    Kuparikierukkaa liputan. Ensimmäisen otin synnyttämättömänä, mitä ei siis ainakaan ennen suositeltu, mutta homma hoitui yksityisellä hienosti ja kivuttomasti. Hormonit ei sovi mulle yhtään ja vaikka laastareista ja renkaista vakuuteltiin sivuvaikutusten olevan pienempiä, niin selkeä alakuloisuus/haluttomuus tuli niistäkin. En siis siksi halunnut kokeilla hormonikierukkaakaan. Selkeä ero näissä siis mulle. Kuparikierukan toimintatapa on monimuotoisempi, yhdenlainen steriili tulehdusreaktio kohdun pinnalla joka estää jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen ja siis kehittymisen. Tässä toisaalta syy, miksi jotkut eivät sitä halua eettisistä syistä.
    Jostain olen lukenut lähiaikoina, että hormoniehkäisy huonontaa joidenkin B-vitamiinien imeytymistä ja siitä johtuisi iso osa näistä alakuloisuuksista ja haluttomuuksista. Mutta itseäni en halua enää altistaa ”ihmiskokeelle” 😀

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Kiinnostava ajatus. Tulehdus, joka estää jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Epäeettistä. Hmm. Pitääpä ihan miettiä ja tutkia asiaa.

      Vastaa
      1. nimetön
        30.9.2015

        Tohtori.fi-sivustolta bongattua:
        ”Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolle steriilin tulehdusreaktion, joka heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä heikentämällä niiden kulkua munatorviin. Se muuttaa myös munatorvien eritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee siten hedelmöittymistä. Useimmiten hedelmöittyminen estyykin kokonaan. Kierukan ehkäisyteho perustuu toissijaisesti siihen, että se estää munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvolle” (http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=1972898) eli useimmiten kierukkalla estynyt raskautuminen on ei-ihan-niin-epäeettinen tilanne, jos hedelmöitymistä ei ole päässyt tapahtumaan. Mutta se, että näin on käynyt steriilin tulehdusreaktion (mitä tämä edes oikeasti tarkoittaa? :D) takia aiheuttaa kyllä pohdinnan aihetta.

      2. maria
        30.9.2015

        Tiedän, että kupari on antibakterrinen, eli desinfioiva aine. Uusi huonekaluinnovaatio oli tehdä sairaaloihin kuparisia kalusteita, jotta bakteerien määrä vähenisi. Uskoisin tehon perustuvan siis kuparin antibakteerisuuteen. Selvittelen tätä tarkemmin!

  12. kah
    29.9.2015

    Itsellä on kokemusta e-pillereistä (huhhuh niitä oireita), minipillereistä parin kuukauden verran sekä kuparikierukasta. Oman kuukautiseni ovat (kai) keskimääräistä runsaammat ja kierukan kanssa menkkojen ensimmäisenä päivänä kuukuppia sai rehellisesti tyhjentää alta tunnin välein. Muuten kuparikierukasta ei ole mitään pahaa sanottavaa, käytössä oli vajaat neljä vuotta.
    Juniorin jälkeen ehkäisy tuli taas hetki sitten ajankohtaiseksi. Hormonikierukkaa en uskaltanut edes harkita, omaan taipumusta akneen, enkä sen puoleen muutakaan hormonaalista ehkäisyä, arvostan henkistä tasapainoani sen verran. Yritin pakottaa siippaa sterilisaatioon, mutta mokoma ei suostunut, vaikka lapsilukukin on täynnä. Kondomit ovat olleet käytössä, mutta nyt sitten hommattiin ehkäisytietokone. Se siis perustuu ns. varmoihin päiviin, jotka selviää (toivottavasti) ruumiinlämpöä mittailemalla. Toistaiseksi kone vasta opettelee yhteiseloa kanssani, mutta tiukan googlailun jälkeen uskallan kuitenkin luottaa siihen, kai…

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Hahaa, kiinnostavaa. Miksi et ottanut uudelleen kuparikierukkaa? Itse olen seurannut vierestä ystävän ehkäisytietokoneen käyttöä. Täytyy sanoa, että ristiriitaiset mielipiteet on kyllä siitä.

      Vastaa
  13. Neuvoton
    29.9.2015

    Itsellä kokemusta e-pillereistä ja hormonikierukasta. E-pillerit jouduin aikanaan lopettamaan kamalien migreenikohtausten vuoksi. Sen jälkeen mentiin kortsuilla, mutta se on meille todella vaikeaa, koska miehelläni on erittäin paha lateksiallergia. Lateksittomat kortsut ne vasta kamalia on ja todella kalliita myös ja myös joistakin niistä tulee miehelleni pahoja iho-oireita. Sitten saimmekin nauttia nelisen vuotta ihanasta seksielämästä ilman ehkäisyä, kun saimme pari lasta. Kahden lapsen jälkeen ehkäisy tuli taas ajankohtaiseksi ja jonkin aikaa mentiin kortsuilla, mutta se tuntuu niin kamalan työläältä ja myös mieheni allergisoitui yhä useammalle merkille. Lääkäri ehdotti hormonikierukkaa ja päätin kokeilla, josko paikallinen hormonivaikutus ei aiheuttaisi migreenejä. Ekat puoli vuotta menikin kivasti, mutta nyt parin kuukauden sisällä järkyttävät migreenikohtaukset ovat palanneet ekaa kertaa viiteen vuoteen eli ekaa kertaa muinoisen pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt siis edessä todennäköisesti kierukan poisto, mutta mitä tilalle? Kortsuongelma on todellinen ja raskaaksi olen tullut todella helposti, joten varmoihinkaan päiviin en uskaltaisi luottaa, vaikka ovulaation tunnistankin. Lapsiluku taas ei ole vielä täynnä, joten sterilisaatiokaan ei ole vaihtoehto..

    Vastaa
    1. os
      29.9.2015

      Ehkäisytietokone ja samaan aikaan vielä keskeytetty yhdyntä? 😀
      On kyllä ikävää, että nämä ehkäisyjutut on niin vaikeita välillä.

      Vastaa
      1. maria
        29.9.2015

        No tätä mä just tarkoitan. Mun mielestä toi tietokone on täysin turha. Siis hyvä juttu on, että siitä ei ole mitään haittaa. Mutta ei kyllä hyötyäkään.

      2. os
        29.9.2015

        Nii.. Kovin sitä mainostetaan, että on varma, mutta kuten ekassa kommentissani kirjoitin, niin en mä kyllä uskaltaisi luottaa siihen eli johonkin lämpötilojen mittaamiseen (jos raskaus olisi ihan epätoivottua).
        Ja jos se näyttää paljon esim. varuilta niitä ”punaisia päiviä”, niin usein siinä saa sitten ehkäistä muillakin keinoin… Ja joka tapauksessa kun tosiaan yleensä ne suurimmat halut on siellä oviksen aikoihin, niin kortsuja sitä saisi laatikot silti olla täynnä.

      3. maria
        29.9.2015

        No just se. Siis silloinhan sitä tekee eniten mieli, kun on ovulaatio. Ja sit pitää joka tapauksessa ehkäistä. Ja itselläni ainakin, kun on elimistö kunnossa, tunnen täydellisesti jokaisen ovulaation. Eli siinäkin mielessä olisi tuhra. Mutta siis toisaalta, ei siitä haittaakan ole. Paitsi jos tietokoneen takia kieltäytyy seksistä juuri silloin kun se olisi parasta. 😀

      4. os
        29.9.2015

        😀
        Joo. Siis kyllä mä uskon, että siitä koneesta on se hyöty, että ei tarvitse itse laskea ”varmoja päiviä” / voi olla vähän varmempi kuin pelkällä päivien laskemisella, kun niitä lämpötiloja mittailee. Koska voihan se ovis tulla joskus myöhemmin tai aiemmin, vaikka kierto olisikin ollut säännöllinen.
        Eli kun se kone näyttää punaista sen viisi päivää (vai mitä ne siittiöt voikaan elää?) ennen ovulaatiota… En mä vielä viisi päivää aiemmin osaisi sanoa, että ovulaatio on viiden päivän päästä, jos kierto ei ois säännöllinen. MUTTA siihen en tosiaan osaisi luottaa, että se konekaan sitä aina osaisi varmasti oikein laskea.

    2. maria
      29.9.2015

      Jos kierukka muuten sopii, mikset kokeile sitä kuparikierukkaa, joka on hormoniton vaihtoehto?

      Vastaa
      1. Neuvoton
        29.9.2015

        Kuparikierukka jäikin tuosta kommentoimatta eli minua häiritsee siitä kovasti sen toimintamekanismi. Kuparikierukka ei estä hedelmöittymistä, vaan ainoastaan estää munasolua kiinnittymästä kohtuun. Vaikka tässä ei järjellä ajatellen ole päätä eikä häntää niin minua, kroonista vauvakuumeilijaa, painaa ajatus, että kuukautisten mukana ulos valuisi hedelmöittyneitä munasoluja eli lapsenalkuja. Siksi en koe kuparikierukkaa omakseni, vaikka sitä vakaasti harkitsin. Lisäksi lääkäri ei suositellut sitä, koska kuukautiseni ovat jo valmiiksi todella runsaat.

      2. maria
        29.9.2015

        Onpa kiinnostavaa. Niin. Voihan sen noinkin ajatella.

  14. nimetön
    29.9.2015

    http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1442978735552 oletko törmännyt tähän? Mielestäni kovin mielenkiintoinen löydös.
    Olen ”vasta” 24-vuotias nainen, ja muutaman vuoden olen ehtinyt pillereitä popsia. Kuitenkin kehon oman hormonitoiminnan häiriköinti lääkkeillä sivuvaikutuksineen alkoi ällöttää + minipillerit pitäisi muistaa ottaa samaan aikaan enkä mä muistanut niitä ottaa joka ikinen päivä, ja vaihdoin kuparikierukkaan noin vuosi sitten. Sepä runsastuttikin vuotoja ja aiheutti veren soluvolyymin madaltumista, ja nyt sen takia pitäisi muistaa syödä rautaa päivittäin kunnes meen tutkituttamaan, auttaako se. Enpä muista niitäkään päivittäin napsia (ja ei, joka päivä soiva puhelimen muistutus ei myöskään auta :’D). Eli joltain osin lähtöpisteessä taas. En tykkää syödä lääkkeitä ”turhaan” – rautaa ei tarvis syödä, jos ottais kierukan pois. Ollaan myös miehen kanssa vähän hermoheikkoja, eikä todellakaan uskallettaisi luottaa pelkkään kumiin.
    Jos jokakuinen verenvuoto ei olekaan biologisesti tarkoituksenmukaista, niin hormonikierukka kuulostaisi ratkaisulta ongelmaani. Mut sitten kun lukee jostain terveyskirjastosta ”kierukan tarkkaa toimintamenetelmää ei tunneta”, ei ekana tule mieleen laitattaa omaan kohtuuni sellaista. Puhumattakaan ympäristövaikutuksista. Oon vähän ihmeissäni, että mitä oikein kannattaisi tehdä… Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan postaustasi hormonittomasta ehkäisystä!

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Joo, kyllä luin tuon jutun moneen kertaan ja hartaasti. En jotenkin vaan voi uskoa. Tai siis, todella, ehkä kuukautiset ”vanhentavat” mutta toisaalta, nainen on niin monimutkainen asia, että ei ole noin yksinkertaista. Monilla hormonit vaikuttavat vahvasti mielialaan, siinä on aika samantekevää, tuhotuvatko munasarjat vähän. Ei me täällä ikuisesti kuitenkaan eletä.

      Vastaa
  15. utelias
    29.9.2015

    Oletko kokeillut lady-compia? Se on hormoniton ehkäisy ja itse ajattelin, että sittenkun lapset on tehty niin kokeilen. En halua itsekkään hormonaalista ehkäisyä tai mitään hökötystä sisääni ja vaihtoehdot on aika vähissä. Tuosta olen lukenut hyviä kokemuksia.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Laitan sulle saman vastauksen kuin edelliselle: Silloin kymmenen vuotta sitten kun jätin e-pillerit tutustuin näihin kaikkiin eri vaihtoehtoihin. Ja myös esikoisen jälkeen pohdin vaihtoehtoja. Ystäväni hankki jonkin vastaavan ehkäisytietokoneen. Itse ostin apteekista halvemman Donna-testin. Totesin myöhemmin nämä molemmat täysin turhiksi. Kirjoitan uuden postauksen hormonittomista ehkäisymenetelmistä ja kerron miksi ajattelen näin!

      Vastaa
      1. utelias
        30.9.2015

        Kiitos! 🙂 Odotan mielenkiinnolla postaustasi.

  16. Laura
    29.9.2015

    Hei Maria! Minua kiinnostaisi tietää mikä löytämäsi kondomimerkki on? Entä oletko törmännyt luonnonkosmetiikan liukuvoiteeseen?
    Itse lopetin pillerit pitkään vaivanneen kilpirauhasen vajaatoiminnan ja siitä aiheutuneen hormonisekamelskan vuoksi. Lisäksi päätökseen vaikutti vielä se, että e-pillerit saattavat vääristää kilpirauhaskokeiden tuloksia.

    Vastaa
    1. maria
      29.9.2015

      Tuota en tiennytkään. Itsellänikin on ollut ongelmia kilpirauhasen kanssa. Tänne blogiinkin olen kirjoitellut. Sir Richards oli merkki. Piti olla linkki sivulle!
      Olen testannut eri liukuvoiteita. Ehkäpä nyt rohkaistun kertomaan täälläkin kokemuksiani nyt! 😀

      Vastaa
  17. Trilla
    29.9.2015

    Minulla on Mirena-hormonikierukka, kuparikierukka ja Jaydess-hormonikierukka eli kolme kierukkaa ja juurikin tuossa järjestyksessä. Mirenasta tuli järkyttävä akne, mutta plussapuolena vei kuukautiset kokonaan pois! Kuparikierukka aiheutti aivan järkyttävän kuukautisvuodon ja kuukuppia joutui tyhjentämään pahimmillaan kerran tunnissa ettei tullut yli äyräiden. Minulla ei ollut ikinä ollut yhtä valtavia kuukautisia ja se tuntui kyllä todella vaikealta, kun yhtäkkiä piti varoa ohivuotoja. Lähinnä teki mieli linnoittautua kotiin pariksi päiväksi! Kuparikierukan jälkeen tehtiin meidän kuopus ja kolmanneksi kierukaksi päädyin ottamaan taas hormonikierukan, koska ajattelin että en kestä niitä valtavia vuotoja toista kymmentä vuotta ennen kuin tulee vaihdevuodet! Jaydessissä on matalampi hormonitaso kuin Mirenassa ja se onkin sopinut minulle tosi hyvin. Tällä kertaa ei tullut aknea, mutta kuukautiset loppuivat kuitenkin, mikä on suoraan sanottuna aivan mahtavaa! Henkisellä puolella en ole huomannut mitään eroa hormonikierukan tai kuparikierukan aikana vaan olen kokenut olevani samalla tavalla oma itseni aina 🙂

    Vastaa
    1. Trilla
      29.9.2015

      Hahah, siis ”on ollut” eikä niin että minulla olisi 3 kierukkaa samanaikaisesti 😀 Kirjoitusvirhe lipsahti heti alkuun!

      Vastaa
      1. maria
        29.9.2015

        Siis pakko kysyä, etkö kaipaa sitä ovulaation aikana olevaa oloa? Siis suoraan sanottuna tunnetta, että tekee tosi paljon mieli seksiä?

  18. Titiuu
    29.9.2015

    Itse päädyin hormonikierukkaan kolmannen lapsemme jälkeen. Lapsilukumme on täynnä ja halusin pitkäkestoisen ehkäisyn. Kierukassa teho on viisi vuotta. Aiemmin olen käyttänyt pillereitä ja rengasta. Pillerit aiheutti hirveät mielialan vaihtelut ja haluttomuuden. Rengas sopi aikanaan. Toisen lapsen jälkeen kokeilin sitä taas ja se ei enää sopinutkaan. Käytimme kondomia jokusen vuoden. Tosin kerran niitä ei ollut ja tästä onkin sitten tuloksena kuopuksemme. Joten en halua ottaa riskiä että tulisin TAAS raskaaksi. Sterilisaatiota en tahdo! Kierukka on aiheuttanut ruskehtavaa vuotoa, mutta kuukautiset ovat jääneet. Mieliala on pysynyt tasaisena. Kuparikierukasta olen kuullut huonoa kommenttia… Aiheuttaa alapäähän kutinaa ?

    Vastaa
  19. Karina
    29.9.2015

    Minäkään en aio käyttää enää koskaan hormonaalista ehkäisyä. Söin pillereitä jonkun aikaa ja sen jälkeen käytin ehkäisyrengasta, jolle olinkin allerginen, koska paikat turposivat umpeen. Se oli kamalaa vaikka nyt naurattaakin, sillä ainakin se ehkäisi seksin täysin. Pari vuotta siitä minulta löytyi pesäpallon kokoinen munasarjakysta, jonka epäilen syntyneen pillereiden syömisestä, normaalisti runsaat kuukautiseni olivat muuttuneet todella niukoksi, johonkin se veri sitten kerääntyi? Joka tapauksessa leikkauksen jälkeen päätin etten hormonaalista enää ikinä käytä. Nyt 5 vuotta myöhemmin meillä on kaksi ihanaa lasta, joista toinen vasta 8 viikon ikäinen. Omassa suvussani imetys ei ole koskaan pettänyt ehkäisynä joten luotamme siihen, tai käytämme kondomia. Kunhan menkat joskus alkavat, pohdimme mitä teemme – todennäköisimmin mies on se, kenen piuhat laitetaan solmuun 🙂 eli sekin on Maria hyvä vaihtoehto! 🙂
    http://ruusuillatanssimistasittenkin.blogspot.com

    Vastaa
    1. maria
      30.9.2015

      Apua ja anteeksi. Nauroin tuolle että paikat turposi kiinni. OMG. 😀
      Samoin, itselläni alkoi kuukautiset, vaikka imetin. Eli piti käyttää ehkäisyä myös vauva-aikana.
      Mun pitää ilmeisesti kirjoittaa juttu tosta piuhojen poikkaustakin! Miehen mielestä se on kammottava ajatus. No minustakin, vielä. Mutta mietitään…

      Vastaa
  20. Minna
    30.9.2015

    En jaksanut lukea kommentteja kirjoittiko joku jo samaa MUTTA sellainen ehkäisy valmiste on keksitty, siis laite jolla mitataan joka aamu suusta lämpötila ja kertoo sen myötä vihreä valo tai punainen yhdynnälle ?
    parissa kuukaudessa laite oppii tuntemaan kiertosi ja on yhtävarma ehkäisy kuin kondomit!
    olen lukenut blogiasi muutaman kuukauden ja melkein järkytyin kun edes mietit hormonaalists ehkäisyä!!!
    olen koittanut 3kuukautta e-pillereitä ja olin kuin joku muu ja kaksi kuukautta minulla oli hormoonikierukka ja sekosin ihan totaalisesti! Mikreeni ja vaikka mitä… Huhhjuh no menin otttamaan sitä pois niin lääkäri kertoi että Se oli jo tulossa itse ulos! Ei enää ikinä hormonaalista ehkäisyä kenellekään naiselle, en usko että ne olisivat hyviä kellekään ?

    Vastaa
    1. maria
      30.9.2015

      Joo, tämän moni jo kertoi minun unohtaneen listasta. Kirjoitan uuden postauksen, jossa kerron miksi nämä ovat tavallaan minusta turhia menetelmiä!

      Vastaa
  21. äiti x3
    30.9.2015

    Minulla on myös F5 geenimutaatio. Se altistaa tulpille. Raskauksien aikana minulla oli lääkitys tulppien ehkäisyksi. Itsellä geenimutaatio on sitä helpompaa sorttia.
    Täällä mennään myös kondoomilla. Olen suostutellut miestä sterilointiin. Menisin itse steriloitavaksi jos vaan onnistuisi yhtä helposti kuin miehillä. Jos mies ei saa sitä tehtyä, menen itse kunhan voin jättää vauvan yöhoitoon.

    Vastaa
    1. maria
      30.9.2015

      Mun olisi pitänyt myös käyttää sitä verenohennuslääkettä. Olin todella vastuuton enkä niin tehnyt. Soo soo.
      Tsemppiä piuhojen poikkasuun! Hyvä päätös, jos lapsiluku on tosiaan täynnä.

      Vastaa
  22. Lissu
    30.9.2015

    Otin hormonikierukan pitkän harkinnan jälkeen ja sinnittelin puoli vuotta sen kanssa. Koko tämän ajan jatkuva päänsärky, halut katosivat tyystin ja hiuksia lähti paljon(synnytyksen ja imetysten loppumisen jälkeen oli myös hormonaalista hiustenlähtöä, mutta ei ilahduttanut saada sitä jälleen,oli kuitenkin jo kaksi vuotta edellisestä synnytyksestä tuolloin). Oireet katosivat poiston jälkeen ja uutta hiustakin pukkasi tulemaan(hormonin vaikutus pitäisi olla paikallinen, silti vaikutus naiseen aika kokonaisvaltainen..) . Minulla on aurallinen migreeni ja silti synnytyksen jälkeen tarjottiin e-pillereitä. En myöskään aio käyttää enää mitään hormonaalista ehkäisyä. Vaihtoehtoja kuitenkin aika vähän, kun ei halua hormonaallista vaihtoehtoa.

    Vastaa
    1. maria
      30.9.2015

      Entä mikset kokeile sitä kuparikierukkaa? Jospa se sopisi?

      Vastaa
  23. äitionihminen
    30.9.2015

    Oon tullut siihen tulokseen, että paras ehkäsy meille on kortsut. E-pillereistä meen sekaisin, haluan säännölliset kuukautiset joten en halua mitään sellasta joka vois kiertoa häiritä. Kuparikierukkaa ei laiteta koska mulla on vuoto runsasta.
    On todella vapauttava tunne kun tietää just mitä kehossa on meneillään, tiedän oireista koska alkaa menkat ja tiedän miksi olen pari päivää vähän ”sekaisin” ja tosiaan se, että keho toimii niin kuin on tarkoitus.
    Meillä 5 lasta ja raskautuminen ei ole mielessä (ainakaan nyt) mutta luotan kehooni ja tuntemuksiini ja sitten jos tulisi se ”vahinko” niin ei sekään maailmaa kaataisi 😉
    Miehenikin on sitä mieltä että olen tasaisempi ilman hormooneja.
    Toi oli uus juttu mulle että estrogeeniä pääsee vesistöihin…todella mielenkiintoista!

    Vastaa
  24. Nana
    30.9.2015

    Tämä oli niin mielenkiintoinen aihe että kirjoitan nyt ekaa kertaa kommentin tännekin!
    Minullakin on kokemusta koko kavalkadista- yhdistelmäpillereistä ja ehkäisyrenkaasta, joista sain molemmista lähes kaikki listalla mainitut sivuoireet ja muutaman päälle (enkä olisi edes aurallisen migreenin vuoksi saanut näitä oikeasti käyttää), minipillereistä joiden aikana kuukautiset kestivät… ja kestivät… niin kauan että lopetin niiden syömisen. Hyvin ehkäisivät, joskin verta meni runsaasti.
    Persona-ehkäisytietokone toimi näppärästi kuukauden tai pari, tämä toimii ilmeisesti jonkinlaisena ovulaatiotestinä ja sanoo myös oppivansa kierron ja tästä päättelee onko raskauden mahdollisuutta. Tottelimme ja saimme aikaan esikoisemme, onneksi näin 😉 Tällä kokemuksella en tosin ehkäisyyn suosittele.
    Minulla on myös ollut käytössä tuo kuparikierukka, mutta nyt olen luopumassa siitä. Siinä on ollut hyvää, mutta nyt loppuarvioinnissa kuitenkin liikaa huonoa. Ensimmäiset n.6kk se aiheutti kuukautiskipumaisia kipuja lähes koko ajan, mutta ajattelin että kaipa se kohtu siitä tottuu. No tottui, mutta silti tunnen kierukan edelleen. Tunnen toisinaan terävät langat kohdunsuulla, toisinaan taas kohdussa nipistelee inhottavasti tai painaa jompaankumpaan suuntaan. Tulehduksia on myös ollut joitakin ja se sädesienen mahdollisuus kyllä todella ahdistaa itseäni… Homepaikoista poissa pysyminen ei voi vielä ratkaista paljoa jos omissa sisuksissa kasvattelee sädesientä 😡 Omien ongelmieni kanssa aloin yöllisen googlailun ja löysin esim. tämän http://www.drgangemi.com/2014/02/iud-problems_concerns/ jossa liitetään aika paljon huolestuttavampiakin juttuja kierukkaan kun vain se kerrottu ”lisääntynyt kuukautisvuoto”. Jännin näistä (erityisesti doulan näkökulmasta) oli erään naisen leukakipu joka todettiin kierukasta johtuvaksi! Tokihan tiedän että leuan rentona pitäminen synnytyksessä pitää myös lantion aluetta rentona ja päästää kohdunsuun avautumaan, en vaan koskaan ollut tullut edes ajatelleeksi että toisinkin päin voisi aiheutua jumitusta!
    Oletko lukenut Vasalgelistä http://www.newmalecontraception.org/vasalgel/ ? Sekin kuulosti aika hurjalta – mitä lienevät ne aineet jotka siemenjohtimissa tekevät siittiöt epätoimiviksi? Tätä, tai sen edellistä versiota oli intialainen herra kehitellyt vuodesta -79 mutta vielä ei ole markkinoille ehtinyt.
    Hormonittomiin menee sitten vielä tällainen http://www.pessar.nu/files/FemCap-bruksanvisning-p%C3%A5-finska.pdf eli ilmeisesti jonkinlainen pessaari VOL2, mutta tätäkään ei suoraan Suomesta saa, eikä varmuuskaan tainnut olla ihan huippuluokkaa. Tämä varmaan vaatii sen verran paljon käyttäjältään, että inhimilliset virheet laskevat tuota ehkäisytehoa eniten.
    Muakin kiinostaa mitä se töhnä kondomien sisällä on! Kerro ihmeessä jos saat jotain kautta selville.

    Vastaa
    1. maria
      30.9.2015

      Kiitos ihana kommentti. Ja kiinnostava. Googlailin kuparikierukan kuvia. Mulla ei ollut mitään hajua miltä se näyttää tai minne se laitetaan… 😀 Itseasissa, jos nyt oikein eläydyn, niin voin kuvitella että itsekin tuntisin ehkä kierukan.
      Ja apua toi ehkäisytietokone! Mun mielestä se on juurikin noin, se on parhaimmillaan sitä varten, että voi ajoittaa oikein yrityksen tai oppia tuntemaan kierron.
      Tutustun noihin sun linkkeihin!

      Vastaa
  25. Miia
    1.10.2015

    Ymmärrän todellakin, mitä tarkoitat tuolla ”tekee eniten mieli seksiä ovulaation aikana”! Sitten se on hupsua, etta saan itse aivan räjähtäviä orgasmeja kipeänä… Olen aina miettinyt, mikä ihmeen yhteys näillä on 😀

    Vastaa
  26. Marski
    4.10.2015

    Mielenkiintoinen ja tärkeä aihe. Kiitos, kun kirjoitat! Itsekin söin reilu neljä vuotta e-pillereitä ilman mitään tulppataipumustutkimuksia. Reilu vuosi sitten sain tietää sukurasitteesta ja kävin testeissä. Löytyikin sitten kaksi päällekkäistä altistavaa geenivirhettä. Todennäköisyys tulpalle on siis aika huima. Pillerit loppui siihen ja kumilla menty siitä asti. Alkuun se tuntui lähes rangaistukselta, mutta nykyään aivan normaalilta. Ja miehenikin on sanonut, että olen nykyään paljon lauhkeampi kuin ennen 😉

    Vastaa
    1. maria
      4.10.2015

      Hui! Minusta on outoa että Suomessa määrätään pillereitä ilman tuota rutiinitestiä. Geenivirhe ei tosiaan ole harvinainen, itsekin tunnen lähemmäs kymmenen, jolla sama juttu.
      Onni ettei tullut tulppaa!

      Vastaa
  27. kiinnostunut
    4.10.2015

    Missähän tuollaista geeniä/virhettä voi käydä testauttamassa? Yksityisellä varmaan?

    Vastaa
    1. Marski
      5.10.2015

      Helsingissä hoidin ihan kaupungin terveydenhuollossa. Verta otettiin runsas määrä ja tulokset tuli parissa viikossa.

      Vastaa
      1. maria
        6.10.2015

        Itseltäni tutkittiin yksityislääkärillä. Olen saanut aina tosi huonoa kohtelua Helsingin kaupungin terveyshuollossa, ikävä kyllä.

  28. Uhana
    17.10.2015

    Suosittelen itse kondomeista Julie Peasgoodin Swoonia, käyvät vegaanillekin. Tietty asia riippuu paljolti miehen varustuksen koosta. Kaverini taas tykkäävät Pasantesta.

    Vastaa
  29. Rouseliini
    16.12.2015

    Kommentoin jo aiemmin. Täällä kanssa yksi kaksi kohtuinen.
    Ehkäisy mietityttää. Söin e-pillereitä (Yasmine) 2,5-3 vuotta kunnes pidin taukoa. Huh elämän laatu parani! No menin lääkäriin koska halusin jonkun muun ehkäisyn kun kondomi – varsinkaan kun takana pitkä parisuhde. Sitten todettiin tää kaksi kohtuisuus.
    Pillerit aloitin lääkärin suosituksesta – nyt syönyt 3 viikkoa ja aion varmasti lopettaa. Hyi että mitä tavaraa ja nää mieliala muuutokset… Merkkinä Yasminelle, joka vähä hormoonisempi.
    Olen kuullut, että meillä kaksi kohtuisilla voi olla vain yksi munuainen? Olen vasta menossa lääkäriin tutkittavaksi. Jännä kun e-pillerin lappusessa lukee ”Älä käytä valmistetta … jos sinulla on heikentynyt munaisen toiminta (munuaisen vajaatoiminta)” :O
    Tuntuu, että olen ihan patti tilanteessa!

    Vastaa
    1. Maria
      17.12.2015

      Jännää! Mä en enää koskaan käyttäisi mitään hormonaalista ehkäisyä. En mistään hinnasta. Kondomi on ihan hyvä!
      Multa tutkittiin myös munuaiset, kaksi on!

      Vastaa
  30. Pioloki
    20.7.2017

    Hyvä näin kaksi vuotta myöhemmin kirjoitella, mutta äskettäin vasta löysin blogisi ja rupesin lukemaan näitä vanhempiakin postauksia.
    Tuosta estrogeenin ja sitä sisältävän ehkäisyn vaikutuksesta ympäristöön puhuttiin aikaisemmissa kommenteissa. Opiskelen meribiologiaa, ja voin koulutukseni pohjalta vahvistaa nuo aikaisemmat kommentit. Eli kyllä, hormonivalmisteiden estrogeeni välittyy virtsan mukana meriin, sillä jätevedenpuhdistamot eivät pysty suodattamaan sitä pois. Mutta tämän lisäksi naisen kehossa luonnollisestikin muodostuva estrogeeni välittyy virtsan mukana pois kehosta, eli me naiset tavallaan saastutamme maailman vesiä ihan vaan olemalla naisia. Kauhea ajatus mutta totta. Pitoisuudet tietysti kasvavat huomattavasti jos syö noita hormonivalmisteita. Ainut kestävä ratkaisu olisi keksiä jokin tapa suodattaa nuo hormonivalmisteet pois jätevedestä ja keksiä niille järkevä jälkikäsittely. Mutta tietysti kaikki voivat vähentää pitoisuuksia valitsemalla hormonittoman ehkäisymenetelmän mikäli sellainen itselleen sopii.
    En usko Maria että juuri hormonit vaikuttavat Itämeren kalan syöntikelpoisuuteen, kuten kommentissasi väität, vaan enemmänkin kaikki teollisuuden ja maatalouden myrkyt joita pumppaamme sinne jatkuvasti (Suomessa ja muissa pohjoismaissa näissä asioissa ollaan tosin parannettu huomattavasti, Venäjä lähinnä suurin pahis tässä kysymyksessä) sekä ravinteista ja hapettomuudesta hyötyvät myrkkyä erittävät levät.
    Se mihin hormonit kyllä vaikuttavat Itämerenkin kaloissa on kalojen lisääntymiskyky. Estrogeenin on nimittäin havaittu tekevän koiraskaloista steriilejä, muuttamalla niiden hormonitoimintaa naaraiksi. Joissain tapauksissa (jos kala on nuori), voi fyysinenkin muutos koiraasta naaraaksi tapahtua. Mutta usein tilanne on se, että kala on fyysisesti koiras mutta muodostaa maitin sijaan mätiä. Ja koska lisääntymiseen tietysti tarvitaan sekä maitia että mätiä, hankaloittaa tämä lisääntymistä ja kalakanta heikkenee.

    Vastaa
    1. Maria
      23.7.2017

      Kiitos tosi paljon asiantuntevasta kommentista!

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to top